۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
کرونا نفس هتل‌ها را برید

هتل‌های اصفهان با داشتن حجم زیادی از بدهی به تعطیلات کرونایی رفتند و نوروزی که امید درآمدیشان بود را باید در سایه تاریک شیوع ویروس سپری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش بود که معاون گردشگری استان اصفهان اعلام کرد که از روز ۲۵ اسفندماه پذیرش میهمان در هتل‌ها و اقامتگاه‌های اصفهان ممنوع خواهد بود و تعطیل می‌شوند. این خبر در حالی اعلام شد که پیش از آن مراکز اقامتی که مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نداشتند، تعطیل اعلام شدند. تعطیلی هتل‌ها در سال سخت صنعت گردشگری تیر آخر بر پیکر این جامعه بود. جامعه‌ای که تنها در شهر اصفهان تامین مخارج زندگی بسیاری به آن وابسته است.

نایب رئیس جامعه هتلداران اصفهان درباره تعطیلی هتل‌ها به خبرنگار ایمنا گفت: هتل‌ها و اقامتگاه‌ها از امروز _۲۵ اسفندماه_ به دستور دادستان اصفهان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد. انواع مختلفی از قراردادها با میهمانان هتل‌ها ثبت می‌شود، به عنوان مثال قراردادهای طولانی مدت با برخی افراد امضا شده و یکی از اتاق‌های هتل مانند خانه برای این افراد است. بسیاری از مشتریان هتل‌ها قرارداد شش ماهه بستند و حتی پول خود را نیز واریز کرده‌اند، این افراد را نمی‌توان بیرون کرد و اقامت آن‌ها ادامه دارد.

علیرضا رئیسی ادامه داد: با این حال پذیرش هرگونه مسافر جدید مگر موارد خاص در هتل‌ها ممنوع شد تا شلوغی عید نوروز کاهش یابد. پذیرش این موارد خاص هم با اجازه اداره اماکن و با موافقت دادستانی امکانپذیر است. ممکن است در عید نوروز برای افرادی اتفاقی مانند تصادف و یا بیماری رخ دهد و مجبور به اقامت در اصفهان باشند، برای همراهان این افراد دادستانی می‌تواند دستور پذیرش در هتل را ثبت کند.

وی با بیان اینکه "هیچ گونه حمایت، کمک و یا حتی قولی از سوی تصمیم گیرندگان به جامعه هتلداران داده نشده است." تاکید کرد: پیشنهادهایی مثل تعویق سه ماهه پرداخت مالیات و یا بخشش بیمه‌ها داده شده که هیچکدام اجرایی نخواهد بود. همین الان اداره بیمه بارها تذکر داده که حق بیمه کارکنان را در ماه جاری پرداخت کنید ضمن اینکه با این وضع درآمد تا شش ماه دیگر هم نمی‌توانیم مالیات بپردازیم.

نایب رئیس جامعه هتلداران اصفهان افزود: حمایت دولت تنها در اخبار گفته می‌شود. می‌گویند قبوض خود را سه ماه دیگر بپردازید، وقتی مشتری نیست یعنی پول نیست و قبض خود را از کجا بدهیم؟ تمام هتل‌ها معادل پنج حقوق در سال را باید شب عید به کارمندان خود پرداخت کنند، از کجا باید بیاوریم. هتل‌ها برای پرداخت حق کارکنان بر روی فروش عید حساب کرده بودند. هتل‌هایی در اصفهان هستند که ۳۰۰ نفر کارمند دارند، این هتل‌ها هیچ راهی برای خروج از این معضل ندارند و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

رئیسی با اشاره به برنامه حمایتی دیگر دولت‌های درگیر با شیوع کرونا از صنعت گردشگری، خاطرنشان کرد: تمام کشورهایی که درگیر شیوع کرونا هستند از جمله ایتالیا و آمریکا بودجه مشخصی برای جبران ضررها به تأسیسات گردشگری تعیین کردند. جامعه هتلداران ایران برای حفظ سلامتی مردم و هموطنان همکاری کردند، اما این همکاری همراه با زجر بوده و فشار بسیار زیادی روی ما است.

وی اظهار کرد: تمام هتل‌ها با حجم زیادی از بدهکاری تعطیل شدند. از روزها و هفته‌های گذشته مشتریان اقدام به رزرو هتل‌ها کرده و هتل‌ها با همان پول بخشی از هزینه‌های جاری خود را پرداخت کرده بودند. با بخشنامه دولت و لغو بدون هزینه رزروها بسیاری از هتل‌ها به مردم بدهکار شدند و مشتریان فشار زیادی بر هتل‌ها می‌آورند. روزی بیش از ۱۰ تلفن برای رسیدگی به شکایت‌های مردم به جامعه هتلداران می‌شود، اما باید درک کنند که هتل‌ها در این شرایط ندارند که پول مردم را بازگردانند.

نایب رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان افزود: از مردم درخواست داریم که چند ماهی با هتل‌ها سازش کنند و مطمئن باشند که هیچ ضرری نخواهند دید. وضعیت کنونی کشور مانند جنگ و بلایای طبیعی بحرانی است. علاوه بر پول مشتریان برخی هتل‌ها نتوانسته‌اند پول و حقوق کارمندان خود را پرداخت کنند. بدین ترتیب کارمندان هم تحت فشارند و همه بهم ریختیم و نمی‌دانیم چکار کنیم.

رئیسی درباره درخواست‌های مکرر هتلداران برای حمایت از سوی دولت، گفت: نامه‌های مختلفی به استانداری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حمایت مالی ارسال شده است. هر هتلی باید بسته حمایت مالی دریافت کند و یا مشمول دریافت وام‌های بدون بهره شود. تحمل این شرایط برای هتل‌ها حداقل تا دوماه دیگر ادامه خواهد داشت ضمن اینکه کوچک‌ترین هتل حداقل ۲۰ کارمند دارد، این کارمندان چه باید بکنند.

وی در پایان تصریح کرد: هتل‌ها از زمانی که بنزین گران شد بیکار شدند و پس اندازی هم نداشتند. شیوع کرونا هم هتل‌ها را بیشتر له کرد و آخرین نفس‌ها را هم برید.

کد خبر 415049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.