ساده پنداشتن شرایط بحران بی مسئولیتی اجتماعی است

دکترای مشاوره و زوج درمانی با تاکید به در حال حاضر در جامعه ویروسی ناشناخته و جدید وجود دارد که واکسنی برای آن نیست، گفت: جدی نگرفتن مسائل و ساده پنداشتن شرایط بحران و دور کردن فکر خود از بیماری وبی توجهی به هشدارهای پزشکی حاکی از خوش بینی فرد به وضعیت کنونی جامعه نیست و بی مسئولیتی اجتماعی است.

روناک عشقی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص بی تفاوتی برخی از افراد به شیوع ویروس کرونا و بروز شرایط بحران کنونی، اظهار کرد: رعایت نکردن اصول بهداشتی، جدی نگرفتن مسائل و ساده پنداشتن شرایط بحران و دور کردن فکر خود از بیماری و بی توجهی به هشدارهای پزشکی حاکی از خوش بینی فرد به وضعیت کنونی جامعه نیست و نوعی بی تفاوتی اجتماعی است.

وی با بیان اینکه باید افراد نسبت به اتفاق‌ها و مسائل جامعه واقع بین باشند، افزود: نگاه سخت گیرانه به این موضوع و داشتن استرس شدید نیز غیر اصولی بوده و نگاه واقع بینانه اشخاص و درک موضوع حائز اهمیت بالایی است.

این مشاوره خانواده با تاکید بر اینکه برخی از افراد جامعه سعی می‌کنند با فکر نکردن به شیوع ویروس کرونا و دور کردن افکار منفی و رعایت نکردن اصول بهداشتی همچنان به زندگی عادی خود ادامه دهند، گفت: در سمت دیگر این قضیه افراد مضطربی هستند که در مورد این مساله بسیار سخت گیرانه برخورد می‌کنند و نمی‌توانند خود را از این مشکل و بحران دور کنند.

عشقی تصریح کرد: مشکل گروه دوم بیشتر فردی است و با استرس، افسردگی‌های دوره‌ای و وسواس رو به رو می‌شوند که عملکرد فردی و اجتماعی آنها را مختل می‌کند.

وی در خصوص نوع سبک نگرش صحیح اشخاص به حوادث و بحران‌های زندگی، اظهار کرد: واقع بینی یکی از شیوه‌های نگریستن بوده که یک نگاه معتدل و بر پایه استدلال منطقی درباره مسائل است. فردی که نگاه واقع بینانه دارد همه موارد مثبت و منفی‌های زندگی را پیش بینی می‌کند، در عین حال خود را غرق بدبینی و ترس نمی‌کند.

دکترای مشاوره و زوج درمان ادامه داد: شخص واقع بین گوشه چشمی هم به بدترین حالت ممکن دارد و به دلیل همین واقع بینی که دارد در انتخاب‌های خود بیشتر دقت کرده و سعی دارد عواقب رفتارها و پیامدها را پیش بینی کند و مطابق آن رفتارها را تنظیم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در جامعه ویروسی ناشناخته و جدید وجود دارد که واکسنی برای آن نیست، گفت: این مسائل واقعیت‌های کنونی جامعه است و نمی‌توان با نگاه فکر کرد که ویروس من را گرفتار نمی‌کند بنابراین به آن فکر نمی‌کنم.

به گفتی عشقی، در حال حاضر این ویروس وجود دارد و باید واقع بینانه راهکارهای را برای طی شدن این شرایط حاد پیدا کنیم. رعایت اصول بهداشتی، شستن مرتب دست‌ها، کمتر کردن روابط جمعی، شرکت نکردن در دورهمی ها، رعایت فاصله صحبت با افراد، در خانه ماندن، استفاده مرتب از ژل ضد عفونی و پذیرش مساله و مراقب کودکان بودن و نبردن آنها به بیرون از منزل نگاه واقع بینانه افراد را نشان می‌دهد.

پرهیز از هراس افراطی و برنامه ریزی برای زندگی

این مشاوره خانواده معتقد است با رعایت همه این مسائل باید افراد توکل به خداوند داشته و به لطف او امیدوار باشند تا بتوانند این شرایط سخت را پشت سر گذارند. گاهی اوقات انسان‌هایی را مشاهده می‌کنیم این روزها که بر این باورند که خوش بینی افراطی همان شجاعت است و می‌توانند با نادیده گرفتن بر کرونا غلبه شوند و راهکار اشتباهی در برخورد با این مساله است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در این روزهای کرونایی افرادی را می‌بینیم که برای سرگرم شدن بچه‌های فامیل مهمانی می‌گیرند و حتی این ژست را دارند که ما نمی‌ترسیم و اتفاق نمی‌افتد و فقط می‌خواهیم تغییر روحیه دهیم.

دکترای مشاوره و زوج درمانی این نوع برخورد افراد را بی مسئولیتی دانست و گفت: بخشی از واقع بینی و برخورد با واقعیت، پذیرش نقش و مسئولیت پذیری است. یک فرد واقع بین مسئولیت پذیر بوده و به نتیجه رفتارهای خود فکر می‌کند و با ارزیابی پیامدهای مثبت و منفی اقدام به انجام کاری می‌کند.

عشقی خاطرنشان کرد: باید افراد به شرایط سخت کادر پزشکی فداکار جامعه فکر کنند که جان بر کف در حال تلاش و خدمات رسانی به هموطنان هستند و از تجمع‌های خانوادگی و گرفتن دورهمی ها پرهیز کنند به دلیل اینکه با عدم رعایت این مسائل چند بیمار دیگر در این شرایط حاد به جامعه اضافه می‌کنند.

این مشاوره خانواده، اظهار کرد: باید با بررسی مسائل بدون هراس افراطی برای زندگی کنونی برنامه ریزی کرد. این اتفاق به معنای تسلیم شدن یا بدبینی نیست و افراد با برنامه ریزی، واقع بینی و اندیشیدن به عواقب رفتارهای برای پیشگیری از بروز مشکلات تلاش می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید با پرهیز از خوش بینی افراطی در کنار هم و بدون اضطراب و توکل بر لطف خداوند سعی کنیم کرونا را شکست دهیم، گفت: اکنون زمانی است که باید همه افراد جامعه با پذیرش مسئولیت کنار هم باشند و این اتفاق از مسئولیت شخصی افراد شروع می‌شود. همچنین بچه‌ها در این شرایط نباید در بیرون از خانه بازی کنند و باید با شاد کردن محیط خانه از سلامتی آنها محافظت کنیم.

کد خبر 415007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.