کرونا درحوالی کاخ سفید

صحن مجازی مجلس شورای اسلامی و آثار شیوع ویروس کرونا بر سپهر سیاست و اندیشه جهان  از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۲۵ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پارلمان مجازی برای لایحه بودجه شکل می‌گیرد» نوشت: این روزها پس از تعطیلی مجلس شورای اسلامی به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی با مطرح کردن صحبت‌هایی به مجلس اتهاماتی وارد کردند که در راستای بررسی بودجه سال ۹۹ کم‌کاری کرده است و در زمان مقرر و قبل از برگزاری انتخابات مجلس می‌توانستند آن را نهایی کنند. امری که به نظر می‌رسد با توجه به زمانی که لایحه بودجه ارائه شد غیرممکن بود و پس از انتخابات مجلس نیز با تاکید وزیر بهداشت و به علت ارتباط گسترده نمایندگان مجلس با مردم احتمال شیوع گسترده آن را بیشتر می‌کرد و هیچ کارشناسی در این زمینه برگزاری جلسات علنی و غیر علنی مجلس را به صلاح نمی‌دانست. امری که عملاً بسیاری بر آن چشمان خود را بستند و صرفاً به نقد غیر اصولی می‌پردازند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کرونا مسیر تاریخ را تغییر می‌دهد؟» به بررسی آثار شیوع ویروس کرونا بر سپهر سیاست و اندیشه جهان پرداخت و نوشت: بسیاری از پژوهشگران بیماری‌هایی چون طاعون را نقطه عطف تاریخ بشریت می‌دانند. طاعون قرن شاید مقدمه‌ای برای استیلای دگراندیشی در اروپا بود. در زمانه‌ای که کلیسا دست به هر کاری زد تا طاعون را از بین ببرد، از آتش زدن گربه‌ها گرفته تا کشتن یهودیان و … اما طاعون از بین نرفت. این موضوع یکی از عوامل اصلی دور شدن مردم از خرافات و توهمات و ایجاد رنسانس در اروپای پانصد سال قبل بود. اما آیا کرونا هم می‌تواند نقشی همانند طاعون در سپهر اندیشه، سیاست و جامعه جهانی ایفا کند؟ نام طاعون سیاه هنوز تا همین امروز هم ردپای خود را در اوهام و تخیلات اروپایی‌ها به جای گذاشته است. مرگ سیاه فرهنگ اروپا را تغییر داد، نهادهای عقب‌مانده و متزلزل قرون وسطا را در معرض آزمونی سخت قرار داد، شروعی بر پایان دوران تاریک بود و زیربنایی بر آغاز رنسانس و انقلاب صنعتی شد.

هرچند قرن ۲۱ پیچیدگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. در شرایط فعلی کویید ۱۹ می‌تواند به عنوان یک مقدمه برای نبردهای ویروسی در عصر حاضر باشد. همان جنگ‌هایی که بیل گیتس مدیر شرکت مایکروسافت پنج سال پیش در سخنرانی خود اعلام کرد که تهدید برای بشر جنگ نیست؛ بلکه ویروس‌های ناشناخته است.

حالا کرونا را می‌توان از دو منظر یعنی تغییر در سپهر اندیشه و همچنین تغییر در معادلات قدرت در جهان بررسی کرد. شاید بتوان این ویروس جهانگیر را یک نقطه عطف مهم در تاریخ دانست. نقطه عطفی که احتمالاً نسل‌های آینده بیشتر درباره آن سخن خواهند گفت.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کرونا درحوالی کاخ سفید» به بررسی روند شیوع بیماری کرونا در جهان پرداخت و نوشت: حدود یک ماه پیش که بحث شیوع کرونا در آمریکا مطرح شد و بسیاری صحبت از آمادگی این کشور برای مقابله با این ویروس می‌کردند، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خبرهای مربوط به آن را توطئه‌ای از سوی دموکرات‌ها می‌دانست که قصد دارند به دولت او ضربه وارد کنند. حتی دونالد ترامپ بارها مدعی شد که سالانه هزاران نفر در آمریکا بر اثر آنفلوانزا جان خود را از دست می‌دهند و کرونا هم چیزی بیش از آنفلوانزا نیست. حتی او بودجه‌ای که برای مقابله با کرونا در نظر گرفت بسیار ناچیز بود به گونه‌ای که کنگره شدیداً اعتراض کرد. او حتی معتقد بود که از واکسن آنفلوانزا برای کرونا استفاده شود که بسیاری آن را غیرممکن دانستند. با این وجود مجلس نمایندگان با برگزاری جلسات متعددی سعی کرد تا مقام‌های دولتی را نسبت به انجام اقدامات پیشگیرانه جدی کند. ولی باز هم تمهیدات دولت چندان جدی نبود. در نهایت با گسترده شدن شیوع بیماری در آمریکا دونالد ترامپ، مایک پنس معاون خود را مسؤول مدیریت این بحران کرد. عکس‌هایی که از جلسات مربوط به مدیریت بحران کرونا در کاخ سفید نیز منتشر می‌شد هیچیک از اعضا رعایت نکات مربوط به جلوگیری از شیوع کرونا را انجام نمی‌دادند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اثر کرونا بر ۲۲ کسب‌وکار» نوشت: کسب‌وکارها این روزها شرایط متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه می‌کنند. شیوع ویروس کرونا و ترس اجتماعی ناشی از آن، باعث شده است که بسیاری از کسب‌وکارها از رونق بیفتند و تقاضا برای آنها با افت شدیدی روبه‌رو شود. این موضوع در سرلیست نگرانی‌های فعالان اقتصادی بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران نیز قرار گرفت؛ چراکه به اعتقاد آنها بحران کرونا منجر به بروز یک سکته گسترده در گردش مالی بنگاه‌ها، ظهور بدهی‌های انباشته، نکول تعهدات مالی و بروز موجی از ورشکستگی‌ها و تعطیلی بعضی از کسب‌وکارها شده است. «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی اثر کرونا بر ۲۲ کسب‌وکار را بررسی کرده است. آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا در ۱۵ رسته صنفی با افت بیش از ۶۰ درصد روبه‌رو شده و هفت رسته مهم دیگر هم کاهش ۳۵ تا ۵۰ درصدی تقاضا را تجربه کرده‌اند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد اثر ویروس چینی بر کسب‌وکارهایی همچون «خدمات گردشگری» و «باشگاه ورزشی» بسیار مخرب بوده؛ به‌گونه‌ای که میزان کاهش تقاضا برای این رسته‌های صنفی در بازه زمانی ۲۵ روزه، ۱۰۰ درصد است. پس از این دو رسته، «تالار پذیرایی»، «فست فود» و «لبنیات فروشی سنتی» بیشترین افت تقاضا را در این بازه زمانی تجربه کرده‌اند. طبق ارزیابی‌ها دو رسته صنفی «خش کشویی» و «تاکسی سرویس» وضعیت بهتری نسبت به سایر اصناف دارند.

کد خبر 414996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.