مراحل نهایی تولید کیت تشخیص کرونا در کشور/ بودجه تحقیقات قبل از بحران باید فراهم شود

‌عضو هیئت علمی و عضو کارگروه تخصصی واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه شیراز، از تلاش متخصصان در این دانشگاه برای تولید کیت آزمایش کروناویروس خبر داد و اعلام کرد که این اقدام در مراحل نهایی است.

به گزارش ایمنا، محمدهادی اسکندری، شنبه ۲۴ اسفند در یک کنفرانس خبری که به شکل مَجازی در شیراز برگزار شد، گفت: تولید فرآورده‌های بیولوژیک مانند واکسن یک دانش بین رشته‌ای است و برای تولید آن به زنجیره‌ای از تخصص‌ها نیاز داریم.

وی افزود: دانشگاه شیراز یک دانشگاه جامع است و عمده این تخصص‌ها در کنار هم از جمله ایمنی شناسی، ویروس شناسی، میکروب شناسی، پاتولوژی، بیوتکنولوژی، ویروس شناسی گیاهی و فرآیندهای مهندسی دارد.

اسکندری ادامه داد: از سال گذشته دانشگاه شیراز کارگروهی متشکل از ١٦ استاد دانشکده‌های کشاورزی، دامپزشکی و علوم و مهندسی راه اندازی کرده که در کنار هم مأموریت تولید فرآورده‌های بیولوژیک پیشرفته را بر عهده دارند.

او با بیان اینکه نقشه تولید واکسن شکل گرفته و در حال انجام است، افزود: در صورت فراهم بودن بسترهای لازم، طی چند هفته امکان تولید واکسن توسط این کارگروه وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: نباید وقتی دچار بحران می‌شویم به این کارگروه‌ها متوسل شویم؛ ای کاش بودجه‌های مورد نیاز چنین فعالیت‌هایی قبل از بروز این مشکلات پیش بینی و تأمین شده بود.

اسکندری با بیان اینکه این کارگروه با همکاری مجموعه خارج از دانشگاه، کیت تشخیص کرونا ویروس را نیز طراحی کرده و در حال تست‌های نهایی است، افزود: آخرین مطالعات موضوع بیولوژیک بودن ویروس کرونا یا بیولوژیک نبودن آن را تأیید نکرده است اما ژنوم این ویروس در کشورهای مختلف تا حد زیادی به هم شباهت دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با بیان اینکه به احتمال زیاد این ویروس منشأ طبیعی دارد، گفت: دانشمندان تاکنون اثبات نکرده اند که این ویروس ساخته دست بشر است.

منبع: ایسنا

کد خبر 414958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.