کاهش خطر سکته مغزی با رژیم غذایی گیاهی

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد مصرف رژیم غذایی گیاهی شامل آجیل، سویا و سبزیجات می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سکته مغزی، دومین دلیل اصلی مرگ و میر انسان‌ها در سراسر دنیا است. این عارضه می‌تواند منجر به ناتوانی دائمی افراد شود و یا احتمال ابتلا به زوال عقلی را افزایش دهد. نتایج یک مطالعه در سال گذشته نشان داد، افراد گیاهخوار کمتر از کسانی که از رژیم غذایی گوشتخواری پیروی می‌کنند، به بیماری ایسکمیک قلبی مبتلا می‌شوند.

گروهی از محققان تایوانی به منظور بررسی رابطه بین پیروی کردن از رژیم غذایی گیاهی و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی پژوهش جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های سلامت بیش از ۱۳ هزار فرد را بررسی کردند. محققان این افراد را به دو گروه تقسیم کردند؛ وضعیت سلامت افراد گروه اول به مدت شش سال و گروه دوم به مدت ۹ سال ارزیابی شد؛ میانگین سن شرکت کنندگان این مطالعه ۵۰ سال بود.

تقریباً ۳۰ درصد افراد شرکت کننده در این مطالعه گیاهخوار بودند که هیچ نوع گوشت یا ماهی مصرف نمی‌کردند. همچنین یک چهارم شرکت کنندگان را مردان تشکیل می‌دادند. گیاهخواران بیشتر از سایر افراد آجیل، سبزیجات و سویا مصرف می‌کردند و با وجود اینکه مقدار میوه و تخم مرغ در رژیم غذایی هر دو گروه یکسان بود، اما گیاهخواران کمتر از بقیه افراد لبنیات و چربی مصرف کردند.

محققان پس از در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند سن، جنسیت، و دیگر شرایط سلامتی، به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به سکته ایسکمیک در میان گیاهخواران گروه اول ۷۴ درصد کمتر از غیرگیاهخواران بود. علاوه بر این، میزان ابتلا به سکته ایسکمیک، سکته هموراژیک و سکته مغزی به طور کلی در بین گیاهخواران به ترتیب ۶۰، ۶۵ و ۴۸ درصد کمتر از سایرین بود.

نتایج این مطالعه در مجله Neurology منتشر شده است.

کد خبر 414955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.