قرنطینه شهرها نیازمند مصوبه ستاد ملی است‌

استاندار اصفهان گفت: همشهریان اصفهانی حق ارائه منازل خود به مسافران را ندارند و در صورت مشاهده، به شدت با افراد متخلف برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس رضایی در نشست خبری امروز خود که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: از شهروندان اصفهانی درخواست دارم تا حد امکان از منازل خود خارج نشوند، مگر در شرایط ضروری.

وی با اعلام اینکه امسال اصفهان پذیرش مهمان ندارد، افزود: طبق تصمیمات صورت گرفته هیچ مدرسه‌ای حق ایجاد کمپ‌های نوروزی را ندارد و مسافران نیز اجازه اسکان در پارک‌ها را ندارند.

رضایی تصریح کرد: همشهریان اصفهانی حق ارائه منازل خود به مسافران را ندارند و در صورت مشاهده، به شدت با افراد متخلفان برخورد خواهد شد.

وی افزود: اولین گام مبارزه با کرونا در اصفهان، راه اندازی خط تلفن برای پاسخگوی به سوالات پزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود تا در صورت نیاز، بیماران را به بیمارستان ارجاع دهند؛ گام دوم برپایی کلینیک‌های تخصصی ریوی در سطح شهر بود تا مردم به جای آنکه به بیمارستان‌ها مراجعه کنند به ۶۸ کلینیک مستقر در کاشان و اصفهان مراجعه کنند و در صورت نیاز به بیمارستان‌ها انتقال داده شوند. گام سوم در جهت کنترل بیماری کرونا، راه اندازی سایت سیب بود که شهروندان با تلفن همراه، مشخصات، اطلاعات و نشانه‌های خود را درج و در اختیار کارشناسان می‌گذارند تا در صورت نیاز آمبولانس‌ها به درب منازل افراد با نشانه‌های کرونا ویروس اعزام شده و افراد به بیمارستان منتقل شوند.

ماسک‌های پارچه‌ای در اختیار عموم قرار خواهد گرفت

استاندار اصفهان با بیان اینکه حداقل نیاز استان اصفهان به ماسک روزانه ١٥ هزار عدد است، گفت: با هماهنگی تعزیرات و دستگاه‌های قضائی، اولویت تأمین ماسک با بیمارستان‌ها است. بخشی از ماسک‌های احتکار شده ضبط و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اقدام دیگری که توسط معاونت اقتصادی استانداری انجام شد، گفت: دیگر اقدام تولید ماسک پارچه‌ای از پارچه‌های خاص و قابل شست و شو بود که در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. ماسک‌های پارچه‌ای می‌تواند از مابقی ماسک‌ها بهتر باشد و بر اساس گزارش متخصصان بیماری‌های عفونی، افرادی که از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کردند کمتر به بیماری کرونا مبتلا شده اند؛ بنابراین تمامی تجهیزات بهداشتی و پزشکی شناسایی شده و بر اساس برنامه سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی توزیع می‌شود.

رضایی با اشاره به گلایه پرستاران در مورد کمبود تجهیزات بهداشتی و درمانی افزود: تولید الکل در اصفهان طی هفته گذشته چندین برابر شده و همچنین خط تولید مواد ضدعفونی نیز افزایش یافته است، اما در سطح کلان روز گذشته با همکاری یکی از استانداران کشور ٢٠٠ هزار لیتر الکل برای استان اصفهان در نظر گرفته شده است. توزیع این تجهیزات بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو است.

وی ادامه داد: همه اقدامات لازم جهت کنترل این وضعیت صورت گرفته و دولت نیز اعتبارات و مجوزهای لازم را برای کنترل این بیماری لحاظ کرده است. نیرو انتظامی و مقامات قوه قضائیه نیز با قاطعیت پیگیر مکشوفات از محتکران هستند؛ بنابراین دلیلی ندارد سازمان غذا و دارو که خود متولی نظارت بر تولید تجهیزات بهداشتی و درمانی است، برای کادر پزشکی خود با کمبود مواجه باشد. من این موضوع را با قاطعیت پیگیری و بارزسان ویژه ای را برای کنترل این موضوع لحاظ خواهم کرد.

استاندار اصفهان با اشاره به تعطیلی ادارات به دلیل شیوع بیماری کرونا افزود: ادارات از ٢٩ اسفندماه تعطیل می‌شود، اما تعطیلی ادارات جزو اختیارات ستاد ملی مبارزه با کرونا است و ستاد ملی نیز بر اساس بررسی‌ها و توصیه‌های مشاوران متخصص خود عمل می‌کنند. اگر کار ادارات تعطیل شود چه کسی پاسخگوی مردم است؟ تجربه بدی در مورد کاهش ساعات اداری به دست آوردیم. بنا بر مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، هفته گذشته ساعات ادارات را کاهش دادیم اما مفید نبود، زیرا تمامی مراجعه کنندگان همزمان به ادارات مراجعه می‌کردند و این ازدحام سبب گسترش شیوع بیماری کرونا می‌شد. اگر ادارات تعطیل شود امورات کشور چگونه انجام شود؟ البته سلامت مردم اولویت اصلی است اما نمی‌توان دادگستری، تعزیرات، استانداری‌ها و ادارات را تعطیل کرد؛ زیرا اگر این سازمان‌ها تعطیل شود هرکدام به نوعی در زندگی روزمره مردم تأثیر گذار است. تصمیم گیران بر اساس واقعیت‌ها و تدابیر در این زمینه‌ها تصمیم گیری می‌کنند. در حال حاضر تنها با همدلی و همکاری می‌توان این بحران در استان را مدیریت کرد.

رضایی با اشاره به مطرح شدن شایعه دفن بیماران کرونایی استان‌های دیگر در باغ رضوان اصفهان، گفت: قطعاً این اتفاق صورت نگرفته است؛ ضمن اینکه براساس پروتکل‌های پزشکی افرادی که به دلیل ابتلاء به کرونا فوت می‌کنند در آرامستان های معمولی شهرها دفن خواهند شد؛ زیرا بر اساس بررسی‌های وزارت بهداشت و درمان منعی برای دفن بیماران در آرامستان ها وجود ندارد.

وی افزود: یکی از کمیته‌های اصلی ستاد مبارزه با کرونا کمیته اطلاع رسانی است که صدا و سیمای مرکز استان، علوم پزشکی، بسیج رسانه، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات و خانه مطبوعات اعضا آن را تشکیل می‌دهند.

استاندار اصفهان با اشاره به تدابیر لازم برای کاهش تجمعات در شهرها، گفت: در جلسه‌ای که به صورت ویدئو کنفرانس با تمامی فرمانداران استان اصفهان داشتم از آنها درخواست کردم از امروز محله به محله در شهرستان‌ها، توصیه‌های وزارت بهداشت را به سمع و نظر مردم برسانند.

رضایی افزود: جایگاه و شرایط جغرافیایی استان اصفهان با دیگر استان‌ها متفاوت است و قرنطینه و ممنوعیت ورود به اصفهان مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اختصاص اعتبارات لازم جهت مبارزه با بیماری کرونا به استانداری‌ها، اظهار کرد: دولت ۷۹۰ میلیارد تومان اعتبار مستقیم به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اختصاص داد، اما طی روزهای گذشته بودجه دیگری را از مدیر سازمان برنامه و بودجه به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای دانشگاه علوم پزشکی کاشان دریافت کردیم. تأمین تمامی تجهیزات بهداشتی و پزشکی در استان اصفهان، توسط این اعتبارات انجام می‌شود. دولت در شرایط سخت اقتصادی، کمک قابل توجهی را برای مبارزه با این بحران به اصفهان اختصاص داد.

استاندار اصفهان گفت: از زحمات کادر بهداشت و درمان تقدیر و تشکر می‌کنم که در همه بیمارستان‌ها مشغول به فداکاری هستند و شهروندان اصفهان هیچ گاه زحمات آنها را فراموش نمی‌کنند.

رضایی ادامه داد: از همه مردم اصفهان در خواست همکاری و سعه صدر دارم و می‌خواهم فرهنگ خود را با عدم خروج از خانه‌هایشان نشان دهند.

وی تصریح کرد: از تمامی مسافران تمنا می‌کنم به اصفهان سفر نکنند؛ زیرا اصفهان امسال میزبان مناسبی برای مسافران نیست و با ناقضان پروتکل بهداشتی نیز برخورد خواهد شد؛ بنابراین از مردم می‌خواهم تمام اطلاعات خود از محتکران را به دستگاه‌های ذی‌ربط گزارش کنند. بیایید امسال سیب سلامت خود را در هفت سین قرار دهیم؛ زیرا سلامت مردم خط قرمز ما است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: یادآور می‌شوم قرنطینه همه شهرها نیازمند مصوبه ستاد ملی است؛ بنابراین نا خودآگاه با انتشار موارد نسنجیده به استرس شهروندان اضافه نکنیم.

کد خبر 414940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    1 0
    سلام فروشگاه‌های توپخانه تویِ میدون ارتش با تعداد بالایی مغازه و محیط بسته باز هستند فروشنده و کاسب‌های این دوتا فروشگاه اکثرا سن بالایی دارن و بازنشسته هستند نمی‌دونیم کجا باید گزارش بدیم ولی با این شرایط، هم ضدعفونی اونجا کار به شدت مشکلیه( با توجه به بسته بودن فضا) و هم‌تجمع بالایی داره از طرفی الان بجای کم کردن ساعت کارشون گفتن می‌خوایم یکسره باز بزاریم فروشگاه‌ها را نمی‌دونیم‌کجا باید گزارش بدیم‌ اگر قراره ارتش و نیروهایِ نظامی نقشی در مبارزه با این ویروس داشته باشن نباید از فروشگاه‌های خودشون شروع کنن ؟ خواهش می‌کنم پیگیری کنین