لزوم ایجاد آرشیو محتوای آموزشی برای مواقع بحرانی تعطیلی مدارس

مشاور تربیتی و تحصیلی معتقد است: آموزش و پرورش برای روزهای بحرانی دیگر نیازمند زیرساخت‌هایی بهتر و تهیه یک آرشیو محتوای آموزشی قوی است.

زهرا قجاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اقدامات آموزش و پرورش بعد از تعطیلی مدارس اظهار کرد: با توجه به زیرساخت‌های ارتباطاتی کنونی کشور که در اختیار آموزش و پرورش نیز قرار دارد، آموزش این نهاد پیشرفت‌های قابل توجهی کرده و به کمک رسانه و فضای مجازی اطلاع رسانی‌های خوب و مثبتی را داشته، امید است با امتداد این راه بتوان خلأهای زیرساختی آموزشی موجود را حل کرد.

وی در خصوص نقش رسانه ملی در تکمیل آموزش دانش آموزان تصریح کرد: در بحث رسانه ملی خرده‌ای که وجود دارد این است که همه مردم اعم از اقلیت‌های قومیتی نمی‌توانند از آن استفاده کنند زیرا در برخی استان‌ها گویش‌های خاصی وجود دارد یا در برخی مدارس روش‌های آموزشی مختلفی پیش گرفته شده که می‌تواند این موارد مقداری از بار آموزشی و اثرگذاری آن را کم کند اما با توجه به این فرصت اندک تلاش‌های قابل تقدیری شده است.

لزوم استفاده از اساتید مجرب برای تهیه محتواهای آموزشی

این مشاور تربیتی و تحصیلی در خصوص لزوم ارتقای زیرساخت‌های آموزش و پرورش برای بحران‌های احتمالی آینده گفت: ایجاد محتوای آموزشی قوی توسط آموزش و پرورش و استفاده از تجربه اساتید و معلمان مجرب در تهیه این محتوای آموزشی، زیرساختی مهم برای آینده است، محتوای آموزشی که بیشتر می‌تواند در قالب فیلم باشد و قدرت آن می‌تواند نفوذ و اثرگذاری روی دانش‌آموز را بالا ببرد، این آموزش باید با کیفیت بالا و در دسترس عموم مردم باشد و دانش آموزان با هر وضعیت مالی و قومیتی و هر شرایطی بتوانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: دیگر زیرساختی که می‌توان آن را ایجاد کرد، ایجاد یک فضای آموزشی در منازل معلمان است که می‌تواند به آموزش مجازی و ویدئویی معلمان کمک‌های شایانی کند این امکانات مطمئناً کیفیت آموزش‌های خانگی را بالا خواهد برد.

قجاوند در خصوص نبود مساوات در دادن امکانات آموزش و پرورش و تأثیر آن در آموزش دانش آموزان اظهار کرد: برخی مدارس وجود دارند که می‌توانند از طریق ویدئو کنفرانس آموزش مجازی بدهند و ظرفیتی بالغ بر ۴۰۰ نفر را پوشش دهد در این شرایط اگر مدرسه‌ای از این امکانات برخوردار است با مدارسی که از این پتانسیل برخوردار نیستد هماهنگ شوند تا این امکانات در اختیار همه مدارس قرار بگیرد.

نگران آموزش ابتدایی نیستیم

وی در خصوص نحوه آموزش در مقطع ابتدایی تصریح کرد: در بحث آموزش ابتدایی خانواده‌ها محور اصلی هستند و مادران پیگیر آموزش دانش آموزان هستند، در این مقط به دلیل اینکه اکثر خانواده‌ها با هر سطح سواد می‌توانند کمک کننده باشند و به دلیل اینکه در این سطح خانواده‌ها حساسیت بالایی به بحث آموزش دارند نگرانی آنچنانی وجود ندارد.

مشاور تربیتی در خصوص نحوه استفاده از تعطیلات نوروزی برای آموزش گفت: در حالت عادی نیز در فرصتی که دانش‌آموز به تعطیلات نوروزی می‌رفت از لحاظ تحصیلی رها نمی‌شد زیرا در خصوص برخی درس‌ها و دانش آموزان اگر آموزش مداون نباشد منجر به فراموشی محتوای درسی می‌شود و آموزش و پرورش همچون سالیان گذشته برنامه آموزشی برای تعطیلات عید دارد اما بار آموزشی آن سبک تر و در حد یادآوری مباحث درسی و تکرار و تمرین است.

کد خبر 414890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.