رهاسازی بعدی آب برای کشاورزان در دهه اول فروردین/مصوبات شورایعالی آب اجرا نمی‌شود

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با ابراز امیدواری از وقوع بارش ها در روزهای آینده، گفت: مرحله بعدی رهاسازی آب برای کشاوزان، دهه اول فروردین ماه خواهد بود با این وجود اگر بارندگی ها مطلوب باشد زاینده رود، کمی با تاخیر بازگشایی می شود.

اسفندیار امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کشت پاییزه امسال کشاورزان شرق و غرب اصفهان نسبت به سال گذشته در زمان مناسب‌تری انجام و یک دوره آبیاری نیز انجام شده است.

وی با ابراز امیدواری از وقوع بارش‌ها در روزهای آینده، گفت: مرحله بعدی رهاسازی آب برای کشاورزان، دهه اول فروردین‌ماه خواهد بود با این وجود اگر بارندگی‌ها مطلوب باشد زاینده رود، کمی با تأخیر بازگشایی می‌شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان خاطرنشان کرد: وقتی بارندگی می‌شود نیاز آبی همه اراضی در یک زمان تأمین می‌شود و دوباره همزمان با هم به آب نیاز پیدا می‌کنند و به اصطلاح کشاورزان زمین تشنه می‌شود، اما وقتی آب از رودخانه بازگشایی می‌شود همه زمین‌ها همان روز اول آبیاری نمی‌شود از این رو نمی‌توان تا وقتی که همه زمین‌ها نیاز به آبیاری دارد برای رهاسازی آب صبر کرد.

امینی ادامه داد: اگر متوسط آبیاری ۱۸ روز باشد، وقتی آب از سد رهاسازی می‌شود زمینی که پایان دوره آبیاری شود محصولش نابود می‌شود، برای مثال اگر آب ۱۰ فروردین رهاسازی شود آخرین اراضی کشاورزی ۲۸ فروردین آبیاری می‌شود که خسارت شدیدی خواهد دید، از این رو رهاسازی آب باید به گونه‌ای مدیریت شود که محصولات کشاورزی آخرین اراضی، دچار خسارت نشود.

به گفته وی در سال آبی جاری با احتساب باغات، نزدیک به ۷۰ درصد اراضی کشاورزی زیر کشت غله، علوفه، سیب‌زمینی و پیاز است.

امینی با اشاره به افزایش خروجی سد زاینده‌رود به منظور تأمین آب موردنیاز کشت پاییزه دوم کشاورزان غرب و شرق اصفهان از یکم اسفندماه، گفت: این رهاسازی بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ۱۸ روز برای کشاورزان تعیین‌شده بود و خروجی سد از ۱۹ اسفندماه کاهش یافت؛ آبی که در بستر رودخانه وجود دارد به مرور کم می‌شود.

مصوبات شورای عالی آب، با خون دل گرفته شد اما اجرا نمی‌شود

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با ابراز تأسف از اجرا نشدن قوانین و مصوبات شورای عالی آب در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: این مصوبات با خون دل گرفته شد؛ اتفاقات تلخی که در سال‌های ۹۰-۹۱ برای کشاورزان شرق اصفهان رخ داد به صدور این مصوبات منجر شد.

وی افزود: بر اساس مصوبات شورای عالی آب از محل حقابه کشاورزان دیگر آبی نباید برداشت شود، خسارت آب‌هایی که برداشت کردند باید پرداخت شده و بخش صنایع و شرب اگر به آب نیاز داشتند آن را از حقابه دار خریداری کنند؛ همچنین اجرای طرح‌های انتقال آب و ساماندهی رودخانه در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و استفاده از پساب در صنایع و کاهش مصارف سه استان چهارمحال، اصفهان و یزد به یک نسبت در سال‌های کم بارش از جمله مصوبات است که متأسفانه استان خودمان نیز به اجرای آنها هیچ اهمیتی نمی‌دهد.

تنها راهکار اجرای ساماندهی رودخانه است

امینی با بیان اینکه وظیفه دستگاه‌های نظارتی اجرای قانون است، اظهار کرد: در حالی که صنف کشاورزی بر اساس مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود، ساماندهی رودخانه را انجام می‌داد متأسفانه یک سال است که تمام ظرفیت دستگاه‌های نظارتی معطوف به آن شده که چرا صنف کشاورزی گرید (درجه) ندارد و این موضوع تا حدی که طرح ساماندهی را متوقف کند، پیش رفت.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان افزود: دستگاه‌های نظارتی، امورات مردم را در نظر نمی‌گیرند؛ اگر رودخانه ساماندهی نشود برای سالی مثل امسال که بارندگی‌ها تقریباً نگران‌کننده است و پیش بینی می‌کنیم اگر بارندگی نشود در سال آینده مشکلات اجتماعی فراوانی را خواهیم داشت، تنها راهکار این بود که هر چه سریع‌تر ساماندهی رودخانه اجرا شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم دلیل پنهانی برای این برخوردها وجود نداشته باشد زیرا اگر این دیدگاه تغییر نکند بعید می‌دانم بتوان رودخانه را احیا کرد. همکاری دستگاه قضا، مسئولان و صنف کشاورزان برای این مهم ضروری است اگر در استان خودمان نتوانیم در راستای مصوبات قانونی اقدام کنیم چه توقعی از وزارت نیرو یا استان‌های دیگر برای احیای زاینده‌رود داریم؟

کد خبر 414840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.