مقابله مسلحانه با کرونا

آخرین وضعیت شیوع کرونا و ابتلای چهره‌های مشهور سیاست، ورزش و هنر در دنیا به کووید ۱۹ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۲۴ اسفندماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مقابله مسلحانه با کرونا» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا پرداخت و نوشت: ستاد کل نیروهای مسلح از دیروز رسماً برای مقابله با کرونا ویروس وارد میدان شد. در پی دستور فرمانده کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، روز گذشته نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا علیه‌السلام نیروهای مسلح (پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا) به ریاست سرلشکر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد. جلسه‌ای که تصمیمات مهمی برای مقابله با کرونا گرفت که قرار است تا پایان ساعات امروز به مرحله اجرایی برسد. از جمله این قرارگاه قصد دارد تا کل مردم ایران را از لحاظ بهداشتی رصد کند و رفت و آمدها را تا حد امکان در شهرها کاهش دهد. به‌علاوه ارتش هم از خودروهای جدید خود برای ضدعفونی کردن شهرها رونمایی کرد.

در جلسه دیروز سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح، سردار غلامرضا محرابی معاون اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح از جمله حاضرین در این جلسه بودند.

همچنین سردار سرلشکر سید محمدحسین باقری بعد از پایان نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) نیروهای مسلح اعلام کرد: سامانه نرم‌افزاری قدرتمندی در وزارت بهداشت طراحی شده است که با همکاری با سازمان بسیج اجرایی می‌شود و ظرف یک هفته تا ده روز آینده تمام مردم ایران از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه مورد رصد قرار خواهند گرفت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: کمیته انتظامی امنیتی قرارگاه بهداشتی درمانی نیروهای مسلح به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود، انجام خواهد داد که این کار هم ظرف ۲۴ آینده انجام خواهد شد.

وی افزود: افراد مشکوک در این سامانه مشخص می‌شود و برای معاینات تکمیلی به مراکز مقدماتی معرفی خواهند شد و ما آمادگی داریم تا هر تعداد که مورد نیاز باشد، تا هزار درمانگاه ثابت و سیار به بخش کشوری کمک کنیم تا در این مراکز رصد و معاینات بالینی انجام شود.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سلبریتی‌های کرونایی!» به بررسی ابتلای چهره‌های مشهور سیاست، ورزش و هنر در دنیا به کووید ۱۹ پرداخت و نوشت: ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت گرفته تا محمود صادقی و فاطمه رهبر نمایندگان دوره‌های گوناگون مجلس شورای اسلامی، از مصطفی پورمحمدی، وزیر اسبق اطلاعات و دادگستری تا حسین شیخ‌الاسلام دیپلمات و محمدرضا راه‌چمنی سیاستمدار؛ این‌ها نام‌های آشنایی است که با گسترش شیوع کووید ۱۹ یا همان ویروس کرونا در ایران دچار این بیماری شدند و برخی از آن‌ها همچون رهبر، شیخ‌الاسلام و راه‌چمنی نیز تاب مقابله با آن را نیاورده و فوت کردند. حالا که ویروس کرونا به عنوان یک خطر همه‌گیری جهانی شناخته شده است، روز به روز اخباری از ابتلای چهره‌های مشهور جهان به این ویروس هم به گوش می‌رسد. ویروسی که در ابتلاء به جایگاه فرد کار ندارد و سیاستمدار، ورزشکار، هنرمند و سایر مردم را یک جور مبتلا می‌کند.

در حالی که در ایران روند تعطیلی رویدادهای جمعی از جمله رویدادهای هنری و ورزشی با تأخیر انجام شد و تعطیلی رویدادهای مذهبی نیز کمابیش انجام می‌شود، در جهان تصمیم‌گیری در این موارد با سرعت بیشتری اجرایی شد، به طوری که با اولین نمونه مثبت کرونا در یک بسکتبالیست شاغل در لیگ بسکتبال آمریکا موسوم به NBA، این مسابقات متوقف شد. رقابت‌های لیگ‌های داخلی بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا، آلمان، انگلیس، اسپانیا، فرانسه و پرتغال هم که بعضاً رقابت‌هایشان بدون تماشاگر برگزار می‌شد، حالا با شرایط تعلیق و حتی تصمیم‌گیری برای تعطیلی مواجه شده‌اند. این روند حتی روی رقابت‌های بین‌المللی مثل لیگ قهرمانان اروپا و یورو لیگ، بازی‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال، رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ و … تأثیر گذاشته است و خبر می‌رسد که احتمال به تعویق افتادن المپیک ۲۰۲۰ و جام ملت‌های اروپا هم در آینده وجود دارد. رشته‌های دیگری همچون شطرنج، سنگ نوردی، شمشیربازی، کشتی و… نیز متوقف شده یا با احتیاط‌های فراوان برگزار می‌شوند. البته این تنها رویدادهای ورزشی نیستند که تحت تأثیر کرونا قرار گرفته‌اند و اخبار حکایت از تعطیلی مراکز فرهنگی، هنری، تاریخی و تفریحی، از موزه لوور پاریس تا دیزنی لندهای آمریکا حکایت دارد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنگ ایران علیه کرونا با دستان بسته» به بررسی انفعال جامعه جهانی در برابر ایران پرداخت و نوشت: «ویروس کووید -۱۹» یک به یک کشورهای متفاوت از چین تا ایتالیا، از کره جنوبی تا ایران، از کشورهای اروپایی تا ایالات متحده آمریکا را درگیر خود کرده و در این چرخه ایران تنها کشوری است که با دست‌های بسته به مصاف این ویروس شایع و فراگیر رفته است. در حالی که سازمان بهداشت جهانی کرونا را یک اپیدمی جهانی معرفی کرده و کشورهای مختلف با اعتراف به بی‌مرز بودن این بیماری در حال کمک‌رسانی و هماهنگی‌های گسترده با یکدیگر برای مقابله با آن هستند، ایران در حالی به صدر جدول آماری مبتلایان به این بیماری نزدیک شده که از شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده توسط ایالات متحده امریکا رنج می‌برد. در چند روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گام‌هایی هماهنگ و همراستا اقدام به ارسال نامه به رئیس کل صندوق بین‌المللی پول همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد کرده و در این نامه‌ها ضمن محکوم کردن انفعال جهانی در برابر اقدام‌های غیرقانونی رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا، درخواست ورود نهادهای بین‌المللی به این پرونده همچنین کمک مالی به ایران برای مقابله با کرونا را مطرح کردند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دو نامه به دو نهاد جهانی» نوشت: ایران ۲ نامه مهم به نهادهای بین‌المللی در راستای مقابله با کرونا نوشت. نامه اول را عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به رئیس صندوق بین‌المللی پول نوشت و درخواست ۵ میلیارد دلار وام فوری از این صندوق کرد. نویسنده نامه دوم، محمدجواد ظریف و گیرنده آن، دبیرکل سازمان ملل متحد بود که در آن ظریف خواستار پایان تحریم‌های دولت ایالات متحده شده است. نامه ظریف به سازمان ملل، ابزارهای دیپلماسی برای مقابله با کرونا را فعال کرد که می‌تواند آمریکایی‌ها را در شرایط فعلی، به جهت حقوق بشری با چالش جدی مواجه کند. ضمن اینکه تحریم‌ها به شکل واقعی نیز یک مانع مهم در راستای مبارزه با کرونا در ایران به حساب می‌آید. نامه رئیس کل بانک مرکزی نیز با هدف تأمین مالی مبازره با کرونا نگاشته شده است. ایران در قالب وام‌های ضروری صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده به میزان ۱۰۰ درصد سهامش در صندوق، از وام‌های نوع RFI (تسهیلات تأمین مالی سریع) استفاده کند. محاسبات نشان می‌دهد دولت برای پرداخت ۳ میلیون تومان یارانه برای مقابله با کرونا به ۷۰ میلیون ایرانی، به حدود یک سوم این وام احتیاج خواهد داشت؛ عملی که ضمانت اقتصادی قرنطینه خانگی خواهد شد. منابع باقی مانده نیز می‌تواند در راستای تسهیل واردات اقلام ضروری بهداشتی و درمانی به‌کار آید.

کد خبر 414828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.