۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
ونیز دیگر مثل سابق نیست!

خیابان‌های ونیز ایتالیا هر سال در این بازه زمانی مملو از دسته‌هایی از مردم بوده است که دور هم جمع می‌شدند تا کارناول افسانه‌ای شهر را جشن بگیرند، اما امسال وحشت ناشی از شیوع کرونا خیابان‌های سراسر شهر را در سکوتی آزاردهنده غرق کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر سال در جشن کارناوال افسانه‌ای ونیز مردم ماسک‌هایی به صورت خود می‌زدند و با شور و نشاط در خیابان‌ها جمع می‌شدند تا در کنار یکدیگر این مراسم محبوب را جشن بگیرند. اما امسال دیگر اثری از جشن و سرور در خیابان‌ها به چشم نمی‌خورد، ماسک‌های بهداشتی جای ماسک‌های رنگی کارناوال را گرفته است و شور و شوق در چشمان مردمان جای خود را به ترس و وحشت داده است. چیزی که در این میان بیشتر از همه باعث هراس در بین مردم ونیز شده است، ترس از ویروس و مرگ نیست؛ آشوبی که کووید ۱۹ مردم را از هم دور و گردشگران را در اتاق‌های کوچک هتل حبس کرده است، بیش از هر چیز دیگر ونیزی‌ها را سراسیمه کرده است.

صنعت گردشگری و اقتصاد اهل بازار و رانندگان را با استرسی وصف‌ناپذیر روبرو کرده است. بسیاری از این افراد در مقابل دوربین تلویزیون هیچ سخنی از ترس از ابتلاء به کرونا ویروس جدید به میان نیاورده‌اند و تنها از کاهش درآمدهای خود احساس نگرانی کرده‌اند؛ فصلی که می‌توانست از طریق گردشگری بیشترین رونق اقتصادی را برای آن‌ها ارمغان آورد، با شرایط حاکم بر کشور رکود درآمد را به آن‌ها هدیه داده است.

سیل عظیمی که در نوامبر ۲۰۱۹ به وقوع پیوست، پیوند عمیق بین مردم را از همه گسسته بود اما همه چیز خیلی زود به حالت عادی برگشت و مردم ونیز یک بار دیگر دور هم در خیابان‌ها و فضاهای عمومی جمع می‌شدند. همه مردم دل خود را به کارناوال فوریه خوش کرده بودند تا سختی‌های دوران سیل را با شادی و سرور جبران کنند اما دیری نپایید که یک حادثه پیش‌بینی نشده دیگر سراسر شهر را در خود غرق کرد و بار دیگر پیوند بین مردم از هم گسسته شد. دیگر کسی دوست خود را به کافه‌های شهر دعوت نمی‌کند، مردم برای گذراندن اوقات فراغت در فضاهای عمومی گرد هم نمی‌آیند و غذاهای رستوران‌ها بدون استفاده قسمت سطل‌های زباله می‌شود.

در این میان، رسانه‌ها به ترس و سردرگمی مردم دامن می‌زند؛ از یک سو دائماً تکرار می‌کند که ترسی برای این ویروس وجود ندارد چرا که میزان کشندگی آن کم‌تر از آنفولانزا است، از سوی دیگر از سرعت وصف‌ناپذیر شیوع آن در میان مردم سخن به میان می‌آورد. خبرگزاری‌های مختلف اطلاعات متفاوتی را در صفحات خود منتشر می‌کند و گاهی بعضی از این آژانس‌های خبری به جای این‌که اطلاعات لازم را در مورد شرایط جسمی افراد مبتلا در اختیار مردم قرار دهد، بر تعداد مرگ و میر ناشی از این ویروس تمرکز می‌کند.

چیزی که در این میان قابل توجه است، این است که مردم ونیز تلاش می‌کنند با دیدی مثبت به شرایط نگاه کنند و به همین خاطر، ترس کم‌تری از کووید ۱۹ دارند. اما گردشگران و افراد خارجی ساکن در این شهر، تحت تأثیر اخبار و رسانه‌ها خود را در هتل‌ها و محل سکونت خود حبس کرده‌اند یا همانند افراد دیوانه در خیابان‌های شهر هراسناک به این سو و آن سو می‌روند. ترس افراد خارجی از کرونا ویروس جدید باعث لغو بسیاری از رویدادها و نمایشگاه‌ها شده است که همین امر شرایطی دلخراش برای اهل کسبه و رانندگان ونیز به وجود آورده است.

مردم ونیز شکست‌ناپذیرند و سعی می‌کنند به همه چیز از دید مثبت نگاه کنند؛ کاسبانی، هر چند انگشت‌شمار، در خیابان‌های شهر قدم می‌زنند، محصولات خود را عرضه می‌کنند، بعضی از مردم کارهای روزمره خود را ادامه می‌دهند و رانندگان در خیابان‌های شهر در حال تردد هستند. همین قدرت و مقاومت است که علیرغم وقوع سیل سالانه و کووید ۱۹ شهر را زنده نگه داشته است، هر چند شور و نشاط مردم در این روزها با قبل قابل مقایسه نیست.

کد خبر 414815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.