۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
سرنوشت اموات کرونایی در سمنان

سرپرست سازمان آرامستان‌های شهرداری سمنان از اعمال محدودیت تردد در آرامستان‌های این شهر خبر داد و گفت: اموات کرونایی طبق ضوابط شرعی و آیین‌نامه وزارت بهداشت دفن می‌شوند.

علیرضا جندقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اقدامات زیربنایی انجام شده با هدف زیباسازی سیما و منظر محیط و فضای سبز آرامستان سمنان، اظهار کرد: ساخت اولین ساختمان اداری آرامستان در زمینی به مساحت یک هکتار، با زیربنای ۵۶۰ مترمربع و اختصاص اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از جمله این طرح‌هاست که تاکنون عملیات اسکلت‌بندی و احداث سقف این ساختمان به اتمام رسیده است.

وی افزود: مرمت و بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی و تأمین آب شرب آرامستان (آب آشامیدنی) نیز از دیگر اقدامات این سازمان است که فاز نخست آن شامل ایجاد شبکه جدید آبرسانی آب شرب با ایستگاه‌های پمپاژ در سال جدید اجرا خواهد شد؛ ساخت آلاچیق و نشیمن‌گاه‌های جدید مقابل ساختمان تطهیر، تجهیز فضای سبز، جدول‌گذاری و ایجاد معابر جدید در قالب طرح توسعه سایت آرامستان در حال انجام است.

سرپرست سازمان آرامستان‌های شهرداری سمنان با اشاره به معابر ترافیکی این مجموعه، عنوان کرد: با هماهنگی‌های انجام شده با پلیس راهور مقرر شد تا در صورت بروز تصادف در معابر ترافیکی آرامستان، کروکی تصادف تهیه شود تا حق شهروندان در این زمینه ضایع نشود.

جندقی با گلایه از مشارکت نکردن شهروندان در ساخت آرامگاه‌های خصوصی، تصریح کرد: از شهروندان تقاضا می‌کنیم که برای ساخت آرامگاه‌های خصوصی و قطعاتی که از حدود ۲۵ سال قبل واگذار شده است، هرچه زودتر اقدام کنند تا دیوارکشی آرامستان تکمیل شود؛ این آرامگاه‌ها باید با توجه به بنا و نقشه زیربنایی ساخته شود، بنابراین اگر شهروندان برای تشکیل پرونده و آغاز مراحل ساخت این اماکن اقدام نکنند، اجازه تدفین در بناها داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در آرامستان سمنان کمبود فضا وجود ندارد، عنوان کرد: از اوایل سال‌جاری عملیات اجرایی احداث بلوک پنج (فاز جدید) در پهنه شرقی آرامستان سمنان آغاز شد و تاکنون جدول‌گذاری، احداث پیاده‌روها، فضای سبز و تعبیه منبع آب خام و شرب انجام شده است.

سرپرست سازمان آرامستان‌های شهرداری سمنان گفت: کلیه خدمات آرامستان سمنان شامل ایجاد فضای سبز، نصب سنگ و اندازه سنگ قبور و خدمات بازماندگان، توسط این سازمان انجام می‌شود.

جندقی با اشاره به نامگذاری سمنان به عنوان شهر دوستدار کودک در سال گذشته، خاطرنشان کرد: احداث فاز نخست مجموعه بازی کودکان در آرامستان سمنان به مساحتی بالغ بر ۱۸۰ مترمربع با هدف ایجاد فضایی مناسب برای بازی و سرگرمی کودکان در محیط آرامستان و در زمان حضور خانواده‌های سوگوار انجام شده و احداث فاز دوم آن نیز در دستور کار قرار دارد.

وی از ساخت سردر برای ورودی آرامستان سمنان خبر داد و تصریح کرد: طراحی سردر ورودی آرامستان سمنان در دست اقدام است و به زودی در ضلع غربی آرامستان پایین‌تر از جایگاه عرضه سوخت CNG تعبیه می‌شود.

سرپرست سازمان آرامستان‌های شهرداری سمنان با اشاره به شیوع ویروس کرونا در این شهر، یادآور شد: این سازمان برای مقابله با شیوع این ویروس که منجر به جان باختن تعدادی از شهروندان شده است، اقداماتی از جمله ضدعفونی سالن‌های تطهیر (غسالخانه)، سالن‌های انتظار، ضدعفونی آمبولانس‌ها، محیط اداری، محیط آرامستان، محوطه خارج سازمان و سرویس‌های بهداشتی را انجام می‌دهد.

جندقی افزود: نیروهای این سازمان روزانه دو بار با مواد مخصوص و دستگاه‌های پمپاژ و نیروهای معاونت شهری و سازمان آتش‌نشانی نیز قبور و معابر آرامستان را با خودروهای آتش‌نشانی مجهز به دستگاه‌های فشار قوی ضدعفونی می‌کنند.

وی تاکید کرد: جسد امواتی که علت مرگ آن‌ها ابتلاء به کرونا بوده است، با توجه به واگیردار بودن این ویروس و اینکه بازماندگان آنان اجازه دفن متوفی را ندارند، توسط نیروهای شهرداری از بیمارستان خارج و به غسالخانه برده می‌شود و بدون اینکه بازماندگان با جسد دیدار یا وداع داشته باشند، به محل تدفین منتقل و پس از اقامه نماز میت در محیط باز با فاصله پنج متری، مراحل دفن انجام می‌شود.‌

سرپرست سازمان آرامستان‌های شهرداری سمنان تاکید کرد: در شرایط فعلی شهروندان از پخش نذورات در آرامستان‌های سمنان خودداری و تا جایی که امکان دارد در محیط آرامستان کمتر تردد داشته باشند؛ شهروندان می‌توانند نذورات خود را از طریق مشارکت در امور زیربنایی آرامستان به نام متوفی اهدا کنند.

کد خبر 414813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.