وقوع سیل در اوج همه گیری کرونا؛ ویروس در رطوبت تکثیر می شود

پیش بینی هواشناسی از بارش های شدید و احتمال جاری شدن سیل در حوزه زاگرس به ویژه غرب، شمال و جنوب کشور در نوروز ۹۹ و همزمان با اوج همه گیری بیماری کرونا حکایت دارد که شاید مقابله با این ویروس نوپدید را در روزهای آینده دشوارتر کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارشناسان با بررسی نقشه‌های هواشناسی و ماهواره‌ای در هفته‌های اخیر از ورود امواج پر بارش به کشور در هفته آخر اسفند و روزهای نخست فروردین ۹۹ خبر دادند. به گفته این کارشناسان در اثر بارش‌های پیش رو طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیلاب محلی در بسیاری از استان‌های غربی و شمالی کشور دور از انتظار نیست.

همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا، کووید ۱۹ از حدود یک ماه پیش در کشور و هشدار وزارت بهداشت مبنی بر اوج اپیدمی (همه گیری) این بیماری تا ۲۰ فروردین ۹۹، نگرانی‌هایی درباره وقوع شرایط حادتر در مناطق سیل خیز و آسیب پذیر به وجود آمده است.

از یک سو در حالی که قرنطینه خانگی یک راهکار مقابله با شیوع کرونا تلقی می‌شود اما به نظر می‌رسد با خروش سیل در برخی استان‌ها در قرنطینه ماندن مردم امکان پذیر نباشد و از سوی دیگر با توجه به اینکه رطوبت و سرمای هوا حیات ویروس‌ها از جمله ویروس نوپدید کووید ۱۹ را در محیط بیشتر می‌کند احتمال همه گیری به مراتب گسترده‌تر این ویروس در مناطق درگیر سیل نیز وجود دارد.

در این پیوند مهرداد صلاحی عضو انجمن داخلی عفونی، ریوی و ویروس شناسی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ارگانیسم‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها (ویروس، باکتری و میکروب) رطوبت را دوست دارند زیرا در خون، مایع بدن یا رطوب شانس تکثیر دارند.

وی با بیان اینکه کرونا ویروس جدید یک بیماری نوپدید است که هنوز مطالعات دقیقی درباره آن وجود ندارد، افزود: از این رو در حال حاضر نمی‌توان درباره این ویروس اظهار نظر و آینده را پیش بینی کرد با وجود این کووید ۱۹ نیز مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سارس و مرس ویروسی است که در محیط و هوای سرد زنده می‌ماند و تکثیر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: با توجه به اینکه ویروس در شرایط گرما توان تکثیر ندارد، با گرم‌تر شدن هوا و رعایت بهداشت فردی و عمومی انتظار داریم که به مرور زمان شدت ماندگاری کرونا ویروس جدید در محیط کمتر شود.

صلاحی خاطرنشان کرد: کووید ۱۹ یک ویروس نوپدید با دیواره‌های جدید است و ساختارش با سایر ویروس‌ها فرق دارد از این رو نمی‌توانیم آینده را پیش بینی کنیم ولی براساس عقل و منطق اگر هوا گرم‌تر شود باید شیوع این ویروس کمتر شود؛ از سوی دیگر به طور معمول خطر پاتوژنیسیتی (بیماری زایی) ویروس از نفر اول به افراد دوم و سوم و …به مراتب کمتر است؛ قدرت ویروس کم و به مرور زمان زنجیره بیماری قطع می‌شود.

وی با بیان اینکه هر سرفه یا عطسه دستکم تا شش هزار قطره عفونی در هوا پراکنده می‌کند، افزود: براساس آمارهایی که تاکنون اعلام شده این ویروس از ۲۴ ساعت تا ۹ روز و یا به گفته برخی منابع تا ۲۸ روز در محیط زنده می‌ماند با وجود این اگر قدرت بیماری زایی آن به مرور کم نمی‌شد پس باید همه افراد را آلوده می‌کرد.

این فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه عفونت‌ها در محل رطوبت و مایع به وجود می‌آید، اظهار کرد: بی شک وجود آلودگی، جمع شدن آب در یک محل و رعایت نکردن بهداشت نه تنها خطر اپیدمی (همه گیری) کووید ۱۹ بلکه انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها از جمله حصبه، وبا و بیماری‌های باکتریایی را افزایش می‌دهد اما با گرم‌تر شدن هوا و رعایت بهداشت امیدواریم روند کاهشی شیوع این ویروس نوپدید را شاهد باشیم.

کد خبر 414801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.