گام بزرگ زیست محیطی اصفهان برای رسیدن به شهری بدون پسماند

آذرماه سال گذشته پروژه احداث خطوط کارخانه پردازش پسماند شهر اصفهان کلید خورد تا با مدیریت بهینه دفع شیرابه و افزایش جداسازی مواد قابل بازیافت در زیست‌پذیرتر شدن این کلانشهر کمک شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرآیند پردازش از جمله مهم‌ترین بخش‌های مدیریت پسماند است و برای آنکه به درستی انجام شود، توان سخت افزاری، دانش و مهارت در کنار هم لازم است.

کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی شهرداری اصفهان با سابقه‌ای نزدیک به ۳۰ سال فعالیت در شمار واحدهای طراز اول کشور در زمینه تولید کود آلی است، اما این به معنای توقف پیشرفت و توسعه در این زمینه نیست و سازمان مدیریت پسماند با تعریف پروژه‌های توسعه محور برای بهبود کمی و کیفی پردازش پسماندها، شرایط مناسب‌تری را مهیا می‌کند. پروژه احداث خطوط جدید و پیشرفته کارخانه پردازش پسماند یکی از مهمترین اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان است که ضمن افزایش میزان و دقت تفکیک پسماند، تناژ بار دریافتی را افزایش داده و با کاهش دفن و افزایش بازیافت، به بهبود شرایط محیط زیست شهرمان کمک شایانی می‌کند. در این راستا پروژه احداث خطوط جدید که از آذرماه سال ۱۳۹۷ کلید خورده، قرار است ظرفیت پردازش پسماند را به میزان ۵۰۰ تن افزایش دهد و علاوه بر آن با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و محیط کار مناسب‌تر، بر میزان کیفیت جداسازی پسماندها و مرغوبیت کود آلی بیفزاید.

پیش نیاز شهر بدون دفن پسماند، اجرای پروژه خطوط کارخانه پردازش

«محمد صادقی» سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: خطوطی که در کارخانه پردازش اصفهان وجود دارد، سال ۶۸ احداث شده و قدیمی است، البته کارایی مطلوبی دارد، اما برای تامین اهداف آینده مناسب نیست، از این رو از سال ۹۶ طراحی‌های اولیه احداث خطوط جدید در دستور کار قرار گرفت.

وی می‌افزاید: برای به ثمر نشاندن اهداف پروژه‌ها مجبور بودیم خطوط جدید اصلاح شده‌ای را ایجاد کنیم تا فرآیند تولید کود بهبود پیدا کند لذا از سال گذشته طراحی و عملیات احداث پروژه خطوط جدید که کارایی و بازدهی آن نسبت به خطوط فعلی بسیار بیشتر است آغاز شد و برای اجرای کامل آن حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان در مدیریت پسماندها پیشتاز بوده و سازمان مدیریت پسماند این شهر نیز تنها سازمانی در کشور است که زباله‌ای را به طور مستقیم دفن نمی‌کند، می‌گوید: روزانه یک‌هزار تن زباله شهر اصفهان وارد کارخانه پردازش می‌شود که از این میزان یک یا دو درصد اقلام قابل بازیافت و حدود ۶۰۰ تن از مواد آلی شامل دورریز غذاها، پوست میوه و موادی که قابل کود شدن است، از سرند عبور می‌کند و سپس در مجموعه سایت دپو می‌شود و در فرایند سه تا چهار ماهه هوادهی سرند و به کود مرغوب تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه کود مرغوب دو سایز ۰۶ و ۰۷ دارد، خاطرنشان می‌کند: اصفهان تنها شهرداری کشور است که از قدیم الایام مافیای عرضه کود دامی را حذف کرد و کود بسیار مرغوبی که در کارخانه پردازش تولید می‌شود را برای چمن کاری در سطح شهر استفاده می‌کند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به ضرورت اجرای پروژه احداث خطوط کارخانه پردازش، می‌گوید: یکی از دلایل اجرای این پروژه وارد شدن ضایعات موجود در داخل مواد آلی به فرایند تولید کود بود، نکته مهم‌تر آنکه قرار است پروژه‌های بزرگ‌تری از جمله هاضم بی‌هوازی پیرولیز را در کارخانه پردازش اجرا کنیم.

وی اظهار می‌کند: پروژه هاضم بی‌هوازی روی بخش مواد آلی و کود انجام می‌شود تا کود مرغوب‌تری داشته باشیم مواد آلی عاری از مواد زائد باشد و در آن پلاستیک‌ها و خرده شیشه‌هاوارد نشود، بلکه داخل راکتوری قرار می‌گیرد که میکرو ارگانیسم‌ها از آنها تغذیه کرده و و گازی از خود تولید می‌کنند که از آن می‌توان برای تولید برق استفاده کرد و از سوی دیگر مواد زائد شامل پلاستیک‌ها و مواد جدا نشده در فرایند پیرولیز یا RDF قرار می‌گیرد.

صادقی تصریح می‌کند: در حال حاضر در بخشی از خطوط پردازش وابسته بع کار کارگر، فضای مناسبی وجود ندارد تا کارگران بتوانند مواد قابل بازیافت را جمع‌آوری کنند، از این رو برای تسهیل شرایط فعالیت آن‌ها، سوله‌هایی در حال ساخت است که سال آینده تکمیل و بهره‌برداری می‌شود و در آن سرند بالستیک استفاده شده که باعث می‌شود مواد دوبعدی از سه بعدی (کاغذها از قوطی‌ها) جدا شود و این اقدام می‌تواند در انجام فرآیند پیرولیز کمک زیادی کند.

وی با بیان این که سیاست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان این است که در سال ۱۴۰۰ به تحقق شهر بدون دفن پسماند برسد و برای زیست‌پذیر تر شدن شهر گام برداریم، تاکید می‌کند: داشتن شهر بدون دفن پسماند مستلزم اجرای پروژه‌هایی مانند هاضم و پیرولیز برای رفع بوی نامطلوب ناشی از پسماندها و شیرابه‌ها بوده و پیش نیاز آن اجرای پروژه خطوط جدید کارخانه پردازش است که تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است و با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال در سال ۹۹ به مرحله بهره برداری می‌رسد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: پیشرفته‌ترین خطوط پردازش با استانداردهای جهانی از جمله دو سرنده کردن، استفاده از کیسه باز کن به جای خرد کن و استفاده از سرند بالستیک در کارخانه پردازش اصفهان پیش بینی شده است.

صادقی با بیان اینکه در حال حاضر از مجموع یک هزار تن پسماند روزانه شهر اصفهان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد دفن می‌شود، ادامه می‌دهد: در نظر داریم این میزان را در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۱۰ درصد برسانیم که پیش نیاز تحقق این مهم اجرای پروژه احداث خطوط جدید کارخانه پردازش است.

وی گفت: طراحی این پروژه در اصفهان انجام و بومی‌سازی شده که سال آینده پس از بهره‌برداری تجربیات خود را در اختیار دیگر سازمان‌های مدیریت پسماند در شهرهای کشور قرار خواهیم داد تا بتوانند از این پروژه بازدید کنند و نقشه‌ها و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

پروژه‌ای برای کمک به زیست پذیر تر شدن شهر اصفهان

حجت الله قاسمی، کارشناس فنی خطوط پردازش و مسئول دفتر فنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، در ارتباط با اهمیت اجرای پروژه احداث خطوط پردازش، اظهار می‌کند: سال ۶۸ کارخانه پردازش اصفهان با تکنولوژی ۳۰ سال پیش اروپا راه‌اندازی شد، اما در حال حاضر از تکنولوژی روز دنیا عقب مانده است.

وی می‌افزاید: سال ۶۸ طراحی کارخانه پردازش اصفهان بر اساس هدف تولید کود آلی بوده و برای جداسازی مواد بازیافتی هیچ گونه تمهیدی در نظر گرفته نشده بود و امکان جداسازی مطلوب پسماندها وجود نداشت، از این رو چند مرحله طرح توسعه در نظر گرفته شد که مواد بازیافتی را از مواد ورودی جدا کنیم، اما جوابگو نبود.

این کارشناس فنی خطوط پردازش ادامه می‌دهد: طرح فعلی نتیجه پنج سال مطالعات کارشناسان و برگزاری جلسات کارشناسی است که با قابلیت جداسازی و نصب تجهیزات به روز دنیا در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه وقتی مواد بازیافتی از زباله‌ها جداسازی و مواد آلی بهتری از آنها استخراج شود، در واقع حجم دفن زباله را کاهش می‌دهیم که خدمت بزرگی به افزایش زیست‌پذیر شدن شهر است، تصریح می‌کند: به روز رسانی تجهیزات خطوط پردازش، افزایش خلوص جداسازی پسماندها و کاهش دفن پسماندهای قابل بازیافت، از جمله اهداف احداث خطوط جدید پردازش کارخانه کود آلی سازمان مدیریت پسماند است.

قاسمی با تاکید بر اینکه با انجام اقدامات جدید می‌توان ۲۰ درصد به افزایش بازیافت پسماندهای وارد شده به کارخانه پردازش کمک کرد، اظهار می‌کند: توسعه نوار نقاله پسماندها باعث جداسازی هر چه بیشتر مواد بازیافتی پلاستیکی می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: حفاظت از محیط زیست از طریق کاهش دفن پسماند، مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی شیرابه و افزایش درآمدهای ناشی از تفکیک بهینه پسماندهای بازیافتی، تنها بخشی از مزایای احداث این خصوص و توسعه فعالیت‌های مدیریت پسماند است.

کد خبر 414794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.