چرا آمار کرونا در بزرگترین کشور همسایه چین پایین است؟

اگرچه کشور روسیه دارای یک مرز مشترک طولانی با کشور چین است، اما به نظر می‌رسد استراتژی‌های بکار گرفته شده توسط رئیس جمهور روسیه برای مهار شیوع ویروس کرونا در کشورش موثر واقع شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور روسیه به طور شگفت‌انگیزی پایین است که البته رئیس جمهور این کشور ادعا کرده است گسترش ویروس کرونا را با استراتژی‌های کارآمدی تحت کنترل درآورده است. اگرچه هر روز بر تعداد افراد مبتلا به کووید -۱۹ در روسیه افزوده می‌شود، با این حال، تعداد بیماران ناشی از این بیماری در کشوری با جمعیت ۱۴۶ میلیون نفر در مقایسه با تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا در کشور اروپایی لوکزامبورگ، با جمعیت ۶۲۸ هزار نفر، بسیار ناچیز است.

شاید اولین واکنش‌های ولادیمیر پوتین به گسترش ویروس کرونا، نظیر بستن مرز دو هزار و ۶۰۰ مایلی این کشور با چین و همچنین قرنطینه مناطق آلوده به ویروس کرونا، بیشترین نقش را در کنترل شیوع کووید -۱۹ در روسیه ایفا کرده است. البته دولت روسیه تنها به بستن مرز مشترک کشور با جمهوری خلق چین و قرنطینه مناطق آلوده بسنده نکرد و اقدامات بیشتری را نیز در پیش گرفت اما در این میان با چالش‌ها و اتهامات زیادی نیز مواجه شد.

انجام گسترده آزمایشات جهت شناسایی افراد آلوده به کووید -۱۹

انجام تست‌های تشخیصی مهم‌ترین توصیه‌ای بود که دبیر کل سازمان بهداشت جهانی از همان ابتدای ظهور ویروس کرونا به عنوان مهم‌ترین عامل در مهار آن معرفی کرد. مقامات رسمی کشور روسیه این توصیه سازمان بهداشت جهانی را به دقت مورد توجه قرار دادند و درست پس از آلوده شدن اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور، آزمایشات تشخیص کووید -۱۹ را به طور گسترده در میان مردم انجام دادند.

گزارشات حاکی است که تنها در یک روز تعداد ۱۵۶ هزار نفر از شهروندان روسی مورد آزمایش قرار گرفتند که دولت پس از اعلام نتایج آزمایشات، اقدامات خود را برای مقابله با گسترش ویروس کرونا به طور جدی‌تری دنبال کرد؛ افراد آلوده به ویروس کرونا شناسایی و از سایر مردم جدا شدند، تماس این افراد با اعضا خانواده و سایرین مورد بررسی قرار گرفت و از افراد مشکوک در اطراف آن‌ها نیز آزمایش به عمل آمد.

انجام آزمایشات تشخیصی ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا در اوایل مارس صورت گرفت و این در حالی است که مقامات رسمی روسیه با آغاز ماه فوریه دستور نمونه‌گیری از شهروندان را صادر کردند. علاوه بر این، قانون خودجداسازی و رعایت فاصله اجتماعی در میان مردم ترویج یافت و تمام مدارس و دانشگاه‌ها در همان اوایل ظهور گسترش ویروس کرونا در سراسر کشور تعطیل شد.

بی‌اعتمادی در میان مردم

مقامات رسمی کشور روسیه با نبود اعتماد عمومی در میان مردم مواجه هستند؛ بسیاری از مردم در رسانه‌ها از کمبود شفاف‌سازی سران کشور در رویدادهای مختلف در طول تاریخ سخن گفته‌اند؛ ترسی که فاجعه چرنوبیل، در شمال اوکراین، از انرژی هسته‌ای در دل‌ها انداخت تا همین امروز هم ادامه دارد. در این حادثه رآکتور شماره ۴ در نیروگاه اتمی چرنوبیل به‌علت بالا رفتن دما منفجر شد و جان بسیاری از مردم را گرفت. اتحاد جماهیر شوروی، که از روسیه و چندین کشور دیگر تشکیل شده بود، واقعیت را از مردم مخفی نگه داشت و آتش‌سوزی را یک اتفاق کوچک و قابل مهار اعلام کرد. هزاران نفر از مردم برای تماشای آتش‌سوزی به چرنوبیل رفتند اما چند ساعت بعد همه آن‌ها قربانی انفجار رآکتور شدند. از طرفی پنهان‌کاری دولت روسیه در مقابله با گسترش ویروس ایدز در دهه ۱۹۸۰ نیز از جمله رویدادهایی‌است که بذر بی‌اعتمادی را در میان مردم این کشور پرورش داده است.

مقامات رسمی روسیه برای جلب اعتماد مردم بر تمام اقدامات مراکز درمانی نظارت می‌کنند و در تلاشند انتشار هر گونه آمار و اطلاعات نادرست را از میان بردارند. در اوایل ماه مارس، یک وب‌سایت ناشناخته در روسیه خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا تا آن تاریخ ۲۰ هزار نفر بوده است و دولت روسیه واقعیت را از مردم پنهان کرده است. اما با پیگیری‌های بیشتر مسئولان مشخص شد که وب‌سایت فوق یک وب‌سایت غیرقانونی بوده است که اطلاعات نادرست را در اختیار مردم قرار داده است.

البته نبود تجهیزات ایمنی کافی در کشور روسیه بر آتش بی‌اعتمادی مردم دامنه زده است و آن‌ها را بیشتر به سمت انتقادات مداوم در رسانه‌ها سوق داده است. علاوه براین، برخی از متخصصان اعتبار آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه‌های سراسر کشور را مورد انتقاد قرار داده‌اند و گفته‌اند که آزمایشگاه‌ها از توانایی لازم برای تشخیص دقیق ویروس کرونا در مردم برخوردار نیست.

اتهامات سرپوشیده توسط سازمان بهداشت جهانی

تعدادی از متخصصان و پزشکان روسیه‌ای با همکاری هم ویدئوهای منتشر کرده‌اند که حاکی از آن است دولت روسیه با انجام آزمایشات سینه پهلو و عفونت‌های دستگاه تنفسی قصد در پنهان کردن تعداد واقعی افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارد. این پزشکان ادعا می‌کنند که دولت روسیه از اولین مرگ کرونایی در این کشور به طور واقعی در میان مردم خبر نداد و علت مرگ آن فرد را لخته شدن خون در رگ‌ها بر اثر بیماری‌های قلبی-عروقی اعلام کرد.

از سوی دیگر، مقامات رسمی مسکو پایتخت روسیه اتهامات فوق را رد و ادعا کرده‌اند که افراد مبتلا به سینه پهلو مورد آزمایش قرار گرفته‌اند تا وجود ویروس کرونا در آن‌ها تأیید یا رد شود. یکی از متخصصان سازمان بهداشت جهانی نیز نسبت به ادعاهای پزشکان روسیه‌ای اظهار تردید کرده و استدلال کرده است که چنانچه روسیه واقعیات مربوط به تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا را پنهان کرده باشد، تا کنون باید از طریق گزارشات آشکار می‌شد.

ولادیمیر پوتین شخصاً نسبت به آمار ارائه شده احساس نگرانی کرده و ادعا کرده است که شاید دولت تمام افراد مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی نکرده باشد، اما تا کنون هیچ واقعیتی مبنی بر تعداد افراد مبتلا به کووید -۱۹ را از مردم پنهان نکرده است.

کد خبر 414782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.