بارقه های امید پیوند عضو در شرایط شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور

مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: در شرایط بحرانی و حساس کنونی به دلیل شیوع گسترده ویروس کووید ۱۹ در کشور، عملیات پیوند قلب با حساسیت و تلاش بسیار زیاد با موفقیت صورت گرفت.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهدی شادنوش در تکمیل این خبر گفت: در حالی که کشور درگیر ویروس کووید ۱۹ است و شیوع گسترده‌ای از این بیماری را شاهد هستیم، امروز عملیات پیوند قلب بر روی دختر ۶ ساله‌ای در بیمارستان شهید رجایی با موفقیت صورت گرفت.

مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: گیرنده قلب دختری ۶ ساله با حال نامساعد بوده که به دستگاه تنفس مصنوعی متصل بود. با توجه به وضعیت وخیم بیمار و نیاز فوری به دریافت قلب پیوندی با کمک واحدهای فراهم آوری پیوند، دهنده‌ای ۱۸ ساله در استان سمنان شناسایی شد.

شادنوش گفت: با تأیید مرگ مغزی قهرمان ۱۸ ساله ما، که به دلیل خونریزی مغزی در بیمارستان بستری بود و اعلام رضایت خانواده و انجام مشاوره‌های عفونی و تست‌های مربوط به ویروس کرونا، شرایط اهدا فراهم شد.

وی در خصوص شیوه انتقال عضو پیوندی به بیمارستان شهید رجایی گفت: با توجه به احتمال آلوده شدن فرد دهنده عضو، با پیگیری جدی و تلاش مستمر مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت از بیمارستان سینا به سمنان ارسال و فرد دهنده به تهران منتقل شد.

وی گفت: قهرمان اهداکننده بدون ورود به بخش مراقبت ویژه به صورت مستقیم به اتاق عمل بیمارستان سینای تهران منتقل و تیم جراحی در این مرکز ارگان‌های پیوندی را جداسازی کردند. سپس قلب پیوندی این فرد به بیمارستان رجایی ارسال شد.

شادنوش ادامه داد: اکنون حال عمومی فرد گیرنده خوب و عمل با موفقیت صورت گرفته است. دو کلیه و کبد فرد دهنده نیز به شیراز جهت پیوند به دیگر بیماران نیازمند ارسال شد.

وی ضمن تشکر از واحدهای فراهم آوری دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان، تهران و ایران و تیم‌های جراحی بیمارستان‌های سینا و قلب شهید رجایی گفت: امیدواریم با گذر از این شرایط دوباره امکان اهدا و پیوند عضو برقرار و برای ارتقا شاخص این فرایند در کشور بیش از پیش تلاش ۱ خواهد شد.

کد خبر 414781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.