شورا و کرونا دست از سر هم برنمی‌دارند

حواشی پیش آمده به‌خاطر شیوع کرونا در کنار انتخاب، دستگیری، استیضاح و استعفا، مهمترین اتفاقات شوراهای شهر کشور را در آخرین هفته سال ۹۸ تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شوراها همچنان با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، اکثر شهرها لوایح حمایتی یا هزینه‌کردی برای مقابله با شیوع کرونا را به تصویب رسانده‌اند و در برخی شهرها نیز پیشنهاداتی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر مطرح شده است.

در تهران به پیشنهاد شورا و با همراهی بنیاد مستضعفان قرار است کمک معیشتی به دست فروشان داده شود.

زهرا نژادبهرام در این باره گفته است: کمک‌های معیشتی به دست فروشان تا قبل از سال جدید ارائه می‌شود ولی میزان این کمک هنوز دقیقاً مشخص نشده است همچنین قرار است لیستی از تعداد دست فروشانی که کمک معیشتی به آنها داده شود توسط شهرداری تهران تهیه شود.

غربالگری یا اهدا اقلام بهداشتی نیز با پیگیری اعضای شورای چند شهر مانند تهران، اصفهان و رشت برای کودکان کار انجام شد.

شورای شهرهای کوچک نیز برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا ملاقات‌های عمومی خود را کنسل کرده و کارمندان مسن خود را نیز به دورکاری فرستاده است.

در این میان شوراها نه تنها باید فکری برای ضدعفونی کردن شهرها و حمایت از برخی شهروندان بکنند بلکه در صف اول مقابله با شایعات و اتهامات به ندیریت شهری نیز هستند. در اکثر شهرها شایعه یکسانی مطرح می‌شود که درِ کمپ‌ها، هتل‌ها و اقامتگاها به روی مسافران و بیماران مبتلا به کرونا از استان‌های دیگر باز است...

مبارزه با شایعات در یزد و شیراز

ونوس عامری عضو شورای شهر یزد از طریق اینستاگرام خود خطاب به شهروندان یزدی نوشت: صرفاً برای خواست شما با چند خبرنگار هماهنگ کردیم تا سرزده به هتل‌ها و محل‌های اسکان که شایعه حضور مسافرانی را داشته سر می‌زنیم. او این بازدید سرزده را به‌طور زنده از صفحه خود پخش کرد تا خیال همشهریانش را راحت کند.


نواب قائدی عصو شورای شهر شیراز نیز در صفحه اینستاگرام خود به دنبال پاسخگویی به همین سوالات به همشهریان خود بود: همانطور که قبلاً شهرداری اعلام کرده کمپ باغ جنت تعطیل است و هیچ مسافری در آن اسکان ندارد. چون همچنان بعضی از شهروندان در پیام‌هایی ابراز نگرانی می‌کردند در این کمپ حضور پیدا کردم، هیچ مسافری در این کمپ نیست.


از طرفی الهه جورابی عضو دیگر شورای این شهر در روزهای کرونایی کشور به خود شورا نیز انتقاد کرده و در اینستاگرام خود نوشت: متأسفانه شورای شهر یزد که خودش ادعای فرهنگ‌سازی می‌کند، جلسات را به‌صورت رسمی و علنی برگزار می‌کند! دیگر جای حرف نیست.

بندرعباس؛ به فکر قرنطینه باشیم یا نباشیم؟

یکی از اعضای شورای شهر بوشهر در واکنش به عدم قرنطینه استان هرمزگان اعلام کرد که آتش به اختیار عمل کرده و به همراه بچه محل‌هایش اجازه ورود خودروهای دیگر استان‌ها را به این استان نمی‌دهد.

کیانوش جهانبخش که بعد از انتشار این اظهار نظر در صفحه اینستاگرام خود متوجه عواقب آن شد، از مردم خواست خودسرانه دست به اقدام و هرج و مرج نزنند. او در صفحه شخصی خود به منتقدان این اقدامات نیز روی خوشی نشان نداد.

جهانبخش در حالی اینگونه خواهان قرنطینه هرمزگان بود که روز قبل از انتشار این پست، در جلسه علنی شورای شهر موضع دیگری داشته و گفته بود: الان دیگر کنترل ورود و خروج شهر و قرنطینه کردن شهر به صلاح نیست چون دیگر کرونا وارد استان شده و باید فکر دیگری کرد.

با این حال شورای اسلامی شهر بندرعباس در یکصد و شصت و نهمین جلسه علنی خود، ممنوعیت اسکان مسافران و نصب هرگونه چادر در بوستان‌های سطح شهر و سواحل را به تصویب رساند.

از دو هفته پیش تاکنون نیز شورای شهر بوشهر با همکاری مأموران شهرداری تمام چادرهای برپا شده در پارک‌ها و سواحل این شهر بندری را جمع کرده و اجازه برپایی آن را نمی‌دهد.

بوشهر؛ شهردار استیضاح می‌شود؟

پس از آنکه طرح سوال از سید نورالدین امیری شهردار بوشهر به امضای هفت تن از اعضای شورای شهر رسید، باید در فرصت قانونی ۱۰ روزه شهردار برای پاسخگویی به سوالات شورا، حاضر می‌شد.

روز دوشنبه جلسه‌ای با حضور شهردار در خصوص پاسخگویی به سوالات اعضای شورا برگزار و پس از رأی گیری هفت تن از اعضا پاسخ‌های امیری را قانع کننده ندانستند بنابراین طرح استیضاح شهردار در دستور کار شورا قرار گرفت.

گفته می‌شود دلیل اعصای شورای شهر برای این اقدام عدم رضایت از روند اجرایی مصوبات شورا و رکورد حاکم بر پروژه‌های عمرانی است اما شهردار در مقابل کاهش درآمدها را دلیل زمین ماندن برخی مصوبات مالی و پروژه‌ها می‌داند.

زنجان؛ اوضاع پیچیده شورا و شهرداری

هفته گذشته شهردار منتخب زنجان در فاصله چند روز از انتخاب شدنش استعفا داد تا شورای شهر بار دیگر به دنبال انتخاب شهردار باشد. در نهایت از میان چند گزینه مطرح، حبیب‌الله ملایی یگانه به عنوان شهردار انتخاب شد و باید حکم وی توسط وزارت کشور صادر شود.

از طرف دیگر حمیدرضا حمیدی و اسماعیل دویران دو عضو شورای شهر که استعفا داده بودند، استعفای آنها در جلسه شورا پذیرفته و به فرمانداری ارسال شد تا نسبت به معرفی دو نفر جدید از اعضای علی‌البدل اقدام شود.

قروه؛ دستگیری عضو شورای شهر

غلامرضا خسروی عضو شورای شهر قروه و کارمند سابق شبکه بهداشت این شهرستان در هفته جاری با حکم مقامات قضائی بازداشت شد.

از دی‌ماه امسال سریال بازداشت‌ها در این شهرستان با دستگیری شهردار قروه به دلیل برخی تخلفات مالی و زمین خواری آغاز و تاکنون مسؤول امور قراردادهای شهرداری، رئیس جایگاهی CNG، و رئیس راه و شهرسازی قروه نیز بازداشت شده‌اند.

تهران؛ فرمانداری لایحه بودجه شهرداری را به شورا بازگرداند

فرماندار تهران در خصوص اعتراضات هیئت تطبیق مصوبات درباره بودجه ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سال ٩٩ شهرداری تهران به شورای شهر نامه نوشت.

به گفته علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران، هر ۱۱ بند مورد اعتراض هیئت تطبیق، به تبصره‌های بودجه مربوط است و در بررسی آنها، مغایرت‌هایی با سیاست‌های عمومی دولت، قانون برنامه ششم توسعه کشور، وظایف و اختیارات شوراها مندرج در ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراها و انتخابات شهرداران، قانون نوسازی و عمران شهری، و برخی آئین‌نامه‌های مصوب دیده می‌شود.

آذرشهر؛ ترکیب هیئت رئیسه تغییر کرد

چهار عضو شورای شهر آذرشهر درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام هیئت رئیسه را داده و این موضوع در جلسه شورای شهر بررسی شد. پس از انتخاب هیئت رئیسه جدید اکثریت اعضا به برکناری محمد علیپور از ریاست و هیئت رئیسه رأی مثبت دادند.

آذرماه سال جاری شهردار آذرشهر به دلیل اتهامات مالی دستگیر شد و از همان زمان شائبه تغییر در ترکیب اعضای شورای این شهر به دلیل احتمال ورود آن‌ها به این پرونده نیز به گوش می‌رسید.

کد خبر 414775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.