بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به نقرس چیست؟

نقرس یکی از انواع ورم مفاصل است که به علت مصرف غذاهای حاوی پورین و افزایش میزان اسید اوریک در بدن ایجاد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مواد غذایی و نوشیدنی‌های سرشار از پورین (نوعی اسید آمینه) در ایجاد نقرس نقش مهمی دارند. محصول نهایی تجزیه پورین‌ها در بدن انسان، اسید اوریک است که کریستال‌های ادراری را تشکیل می‌دهد. با ته نشین شدن این کریستال‌ها در مفاصل، التهاب ایجاد می‌شود. در ادامه شما را با بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به نقرس آشنا می‌کنیم:

آب بیشتری بنوشید

رژیم خود را با نوشیدن آب بیشتر شروع کنید زیرا کم‌آبی ممکن است باعث آغاز حملات نقرس شود. یافته‌های یک مطالعه نشان می‌دهد احتمال بروز نقرس در مردانی که روزانه پنج تا هشت لیوان آب می‌نوشند، ۴۰ درصد کمتر از سایرین است. توصیه می‌شود مبتلایان به نقرس از مصرف نوشابه‌های شیرین که ممکن است احتمال حملات نقرس را بالا ببرد، خودداری کنند.

رژیمی پیدا کنید که برای‌تان مفید باشد

داشتن اضافه‌وزن نیز باعث نقرس می‌شود؛ بنابراین کم‌کردن اضافه‌وزن می‌تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند. برای لاغر شدن و پیشگیری از حملات نقرس، با پزشک خود در مورد نحوه ایجاد تغییر در رژیم غذایی‌تان مشورت کنید. بعضی از غذاها را می‌توان بدون مشکل مصرف کرد، در حالی‌که بعضی دیگر ممکن است باعث تشدید نقرس شود.

از مصرف پورین خودداری کنید

پورین‌ها (Purines) یکی از موادی طبیعی موجود در غذاها است که توسط بدن به اسید اوریک تجزیه می‌شود؛ وجود اسید اوریک بیش از حد در خون زمینه ابتلا به نقرس را فراهم می‌کند. میزان پورین در بعضی از غذاها مانند فراورده‌های گوشتی فرعی و ساردین‌ها زیاد است و می‌تواند منجر به بروز بیماری نقرس شود، اما بسیاری از گزینه‌های سالم مانند لوبیا، عدس و مارچوبه دارای پورین کمتری است.

میوه فراوان بخورید

میوه حاوی فیبر و سایر مواد مغذی است؛ بنابراین با قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی، می‌توان به حفظ تعادل و وزن سالم کمک ‎کرد. همچنین میزان پورین میوه‌ها اندک است. میوه‌هایی مانند نارنگی و پرتقال که حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، به جلوگیری از حملات نقرس کمک می‌کند. نتایج بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که آب گیلاس یا آلبالو می‌تواند این علائم را تسکین دهد.

کربوهیدرات مناسب انتخاب کنید

میزان پورین موجود در رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات یا رژیم‌های سرشار از پروتئین و چربی، بیش از حد است. کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده مانند نان سفید و ماکارونی حاوی آرد سفید، دارای میزان پورین اندکی است، اما می‌تواند باعث افزایش وزن شود و زمینه ابتلا به نقرس را فراهم کند. در عوض کربوهیدرات‌های سالم حاوی فیبر زیاد مانند جو، سیب‌زمینی شیرین، لوبیا و سبزیجات جایگزین مناسب‌تری است.

چربی‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید

مصرف چربی‌های اشباع‌شده مانند چربی‌های موجود در گوشت قرمز و مرغ‌های چرب را کاهش دهید. در عوض غذاهای سرشار از اسیدهای چرب از جمله ماهی تن، ماهی سالمون، دانه‌های کتان، آجیل و روغن زیتون گزینه بهتری است. اسیدهای چرب به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند. همچنین سعی کنید مصرف چربی‌های ترانس مانند چربی‌های موجود در غذاهای سرخ شده و محصولات پخته‌شده را کاهش دهید یا متوقف کنید.

گوشت کمتری مصرف کنید

مصرف مقادیر اندک مرغ یا گوشت گاو بدون چربی برای حداکثر یک وعده در روز مشکلی ایجاد نمی‌کند، زیرا این نوع گوشت‌ها نسبت به سایر فرآورده‌های گوشتی پورین کمتری دارد. پورین موجود در غذاهای دیگر مانند آب‌گوشت و سوپ‌های گوشتی زیاد است و زمینه ابتلا به نقرس را فراهم می‌کند.

لبنیات کم‌چرب بخورید

فرآورده‌های لبنی زمانی برای افراد مبتلا به نقرس مجاز نبود زیرا این مواد غذایی، از پروتئین‌های حیوانی تهیه می‌شود. اما در واقع میزان پورین موجود در فرآورده‌های لبنی کم است؛ حتی غذاهای لبنی کم‌چرب ممکن است احتمال ابتلا به این بیماری را بیش از ۴۰ درصد کاهش دهد. موضوع قابل توجه اینکه مصرف این غذاها ممکن است در خارج شدن اسید اوریک اضافی از طریق ادرار کمک کند.

کد خبر 414761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.