پاسخ به دو شایعه در گفتگو با معاون استاندار اصفهان

شمار مبتلایان به بیماری کرونا و قربانیان آن در ایران رو به افزایش است و بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، تعداد کل مبتلایان به ۱۱۳۶۶ نفر و شمار قربانیان آن به ۵۱۴ نفر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روند شیوع کرونا در اصفهان نیز صعودی است. آمار مبتلایان به این ویروس نشان از این دارد که هنوز مردم اصفهان این میهمان ناخوانده را آنچنان که باید جدی نگرفته‌اند و به توصیه‌های بهداشتی و درمانی عمل نمی‌کنند؛ از همین رو با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا و محدودیت شرایط بیمارستانی، بنا بر توصیه‌های پزشکی، مراکزی جهت گذراندن دوره نقاهت و بهبودیافتگان تجهیز شد که موجی از نگرانی‌ها را بین شهروندان ایجاد و شایعاتی مبنی بر انتقال بیماران از استان‌های دیگر به اصفهان را مطرح کرد، اما شایعات به این یک مورد ختم نشد، بلکه پذیرش مسافران نوروزی و عدم کنترل و تب سنجی در ورودی‌های استان نیز از دیگر شایعات چند روز گذشته بود که نگرانی شهروندان اصفهانی در مواجه با این بحران عظیم را مضاعف کرد.

برای بررسی وضعیت شیوع کرونا در اصفهان و‬ پاسخ‬ به‬ شایعات‬ مطرح‬ شده‬ به با حیدر قاسمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان‏ به گفت و گو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

استان اصفهان در مواجه با ویروس کرونا در چه وضعیتی قرار دارد؟

شیوع بیماری کرونا را می‌توان جز پدیده‌های اجتماعی به حساب آورد. باید با ایجاد دغدغه و حساسیت، مردم را نسبت به رعایت مراقبت‌های درمانی ترغیب کرد. سرعت بالای انتقال این ویروس، حساسیت‌های اجتماعی بیشتری را می‌طلبد، اما باید بدانیم که حساسیت با احساساتی بر خورد کردن با این بحران متفاوت است. همواره تاکید می‌شود جامعه نسبت به این ویروس حساسیت داشته باشد، زیرا نگرانی و حساسیت‌ها باعث عملی شدن توصیه‌های پزشکی است، اما برخی از افراد احساساتی با این بحران برخورد می‌کنند و از قرنطینه نکردن استان و حضور مسافران در شهر گلایه دارند که برخی از آن‌ها دور از منطق و به دلیل عدم آگاهی است.

در تاریخ بشریت همواره انسان‌ها با بیماری‌ها و بلایای زیادی درگیر بودند، اما مهم نوع برخورد با این بیماری‌ها است. امروز رسانه‌ها تا چه میزان بی تفاوتی اکثریت جامعه را نسبت به این بحران اطلاع رسانی کرده‌اند؟ جامعه در حال حاضر نسبت به این بیماری کاملاً بی تفاوت است و این بی تفاوتی باعث گسترش این بیماری در کشور می‌شود. ظرفیت بیمارستان‌ها نیز محدود است؛ بنابراین باید به توصیه‌های بهداشتی توجه کرد. هرکسی که به این ویروس مبتلا می‌شود به نشانه مرگ وی نیست. روند شیوع کرونا ویروس در اصفهان رو به افزایش است، اما در بعضی از روزها، طبق گزارش بیمارستان‌ها، تعداد بهبودیافتگان از فوتی‌ها بیشتر است.

پذیرش مسافران در تعطیلات نوروز چگونه خواهد بود؟

نگرانی حال حاضر مدیران استان اصفهان فرارسیدن تعطیلات پایان سال است. نگران هستیم در صورت تعطیلی ادارات، شهروندان به جای در خانه ماندن به خرید کردن و مسافرت بپردازند؛ از این رو تمامی امکانات ستاد سفرهای نوروزی که در سال‌ها گذشته پذیرای مسافران بود در اختیار ستاد استانی مبارزه با کرونا قرارگرفته و تمامی نهادهای میراث فرهنگی، شهرداری و هلال احمر در این ستاد مشغول به خدمت رسانی هستند. امسال استان اصفهان به هیچ وجه پذیرای مسافران نیست. تمامی کمپ‌های اسکان مسافران، مهمان‌پذیرها، خانه‌های استیجاری و مهمانسراهای ادارات تعطیل است.

تجهیز برخی ورزشگاه‌ها در شهر باعث ایجاد نگرانی بین مردم شده و به دنبال آن شایعاتی پیرامون انتقال بیماران از استان‌های دیگر به اصفهان مطرح شد. کاربرد این مراکز تجهیز شده چیست و آیا به لحاظ اینکه اصفهان معین برخی از استان‌های کشور است امکان انتقال بیمار از استان‌های دیگر به آن وجود دارد؟

مراکز تجهیز شده به عنوان نقاهتگاه برای شهروندان اصفهانی بهبودیافته‌ای است که برای گذراندن دوره نقاهت به این مراکز انتقال می‌یابند و نهایتاً پس از بهبودی کامل ترخیص می‌شوند. باید به برخی شهروندان که نسبت به این مراکز حساسیت نشان دادند بگویم نگران نباشید؛ این افراد شهروندان اصفهانی هستند که بهبودیافته‌اند و جهت گذراندن دوران بهبودی و عدم انتقال آنها به خانواده به این نقاهتگاه‌ها انتقال می‌یابند. استان اصفهان هیچ بیمار کرونایی را از استان‌های دیگر نپذیرفته و حتی انتقال بیماران از شهرستان‌های استان به شهر اصفهان نیز صورت نخواهد گرفت. این شایعات در فضای مجازی، تنها از روی ناآگاهی انتشار یافته است.

شش ایستگاه اصلی ورودی استان اصفهان در محدوده پلیس راه استان اکیپ‌هایی هلال احمر، راهداری و نیروی انتظامی حضور و به صورت جدی افرادی را که قصد ورود به اصفهان دارند تب سنجی و مورد بررسی قرار می‌دهند؛ همچنین سرنشینان خودروهای مشکوک به قرنطینه پیش بینی شده منتقل می‌شوند.

مردم باید با توجه به اطلاعیه‌های وزارت بهداشت و درمان و با همکاری و همدلی از این بحران گذر کنند. توصیه می‌شود شهروندان برخلاف سنت امسال از دید و بازدیدهای نوروزی پرهیز و از حضور در تجمعات خودداری کنند؛ زیرا اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند، بسیج شدن تمامی نیروها و امکانات نیز قادر به کنترل این بیماری نیست؛ بنابراین مؤثرترین راه کنترل این بیماری مشارکت اجتماعی در جهت عمل به توصیه‌های بهداشتی است. رسانه‌ها نیز در جهت عمل به توصیه‌های پزشکی و عدم انجام سفرهای نوروزی اطلاع رسانی کنند.

آیا اعتباراتی با عنوان بودجه مقابله با کرونا به استان اصفهان تخصیص‌یافته است؟

اعتباری حدود ٨٠٠ میلیارد تومان از طرف سازمان برنامه و بودجه برای مقابله با این بیماری به وزارت بهداشت و درمان اختصاص داده شد. برخی اقلام نیز به این وزارت‌خانه ارسال شده که به صورت متمرکز در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها است. روز چهارشنبه نیز حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه مبارزه با کرونا به جای تأمین تجهیزات پزشکی به استان اصفهان تخصیص یافت. هر اعتباری به استان اصفهان تعلق گیرد، به کاشان و شهرستان‌های دیگر اصفهان نیز تعلق می‌گیرد. برخی از دستگاه‌ها، خیریه‌ها و تشکلات نیز در حوزه تأمین تجهیزات پزشکی کمک‌هایی را جمع‌آوری کرده‌اند.

کد خبر 414755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.