این موجود برای زنده ماندن نیازی به اکسیژن ندارد

دانشمندان برای اولین بار یک موجود زنده پرسلولی کشف کرده‌اند که برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این پارازیت کوچک مربوط به عروس‌های دریایی است که در بدن ماهی‌های سالمون زندگی می‌کند. پارازیت، معادل انگلیسی parasite به معنای انگل است و به موجودی گفته می‌شود که حداقل یک قسمت از دوره زندگی خود را بر روی بدن یا داخل بدن موجود زنده دیگری زندگی کند، این موجود چند سلولی که "Henneguya salminicola" نام دارد برای زنده ماندن نیازی به تنفس هوازی ندارد و فاقد DNA میتوکندریایی است.

این برای اولین بار است که موجودی فاقد DNA ژن‌های تنفسی کشف می‌شود، اما هنوز کاملاً مشخص نیست که Henneguya salminicola انرژی خود را چگونه تأمین می‌کند. دانشمندان دو احتمال را برای این موضوع در نظر می‌گیرند؛ اول اینکه این پارازیت ممکن است انرژی خود را از طریق سلول‌های ماهی تأمین کند و یا اینکه نوعی متفاوت از تنفس بدون اکسیژن داشته باشد.

وجود تک‌سلولی‌های بی‌هوازی همانند پروکاریوت‌ها و پرتوزوآها که بدون اکسیژن قادر به زندگی هستند، چیز تازه‌ای نیست، زیرا تاکنون جانداران چند سلولی نیز کشف شده‌اند که می‌توانند در تمام چرخه زندگی خود، بدون اکسیژن زنده بمانند، اما این کشف تازه نشان می‌دهد موجودات پرسلولی فاقد میتوکندری و بدون تنفس هوازی نیز بر روی زمین وجود دارند.

موجوداتی که تنفس هوازی دارند، با استفاده از اکسیژن و ارگان‌های داخلی از جمله میتوکندری، انرژی خود را تأمین کرده و زنده می‌مانند، در حالی که این پرسلولی میتوکندری و ژن‌های تنفسی ندارد؛ میتوکندری، ارگانی داخل سلولی است که با استفاده از اکسیژن، انرژی مورد نیاز سلول‌ها را تأمین می‌کند.

کد خبر 414684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.