مالزی در خط مقدم کشورهای کربن صفر

مالزی به پیروی از توافقنامه پاریس در خصوص تغییرات آب‌وهوایی، در تلاش است میزان انتشار گاز کربن خود را به حداقل برساند. مقامات رسمی پاریسی متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ میزان کربن حاصل از تولیدات ناخالص داخلی را تا ۴۵ درصد کاهش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، توسعه شهری مهم‌ترین عامل در انتشار گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه تغییرات آب‌وهوایی بشمار می‌رود که اگر با افزایش جمعیت همراه باشد شرایطی بسیار بحرانی برای ساکنان یک شهر ایجاد می‌کند. بهره‌گیری از راهکارهای توسعه شهری با میزان انتشار کم گاز کربن امری ضروری است چراکه میزان انتشار گاز کربن یک شهر آب‌وهوای کل کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تغییرات آب‌وهوایی در جای خود می‌تواند بر اقتصاد جامعه تأثیر بگذارد که همین امر بسیاری از دولت‌ها از جمله دولت مالزی را به سمت اتخاذ راهکارهایی برای کاهش انتشار گاز کربن سوق داده است. وزارت انرژی، آب و تکنولوژی سبز مالزی برای این‌که مقامات رسمی شهرها را به تصمیم‌گیری‌های درست برای اتخاذ راهکارهای سبز ترغیب کند یک سیستم مبتنی بر عملکرد به نام قوانینی برای کاهش کربن در شهرها به آن‌ها ارائه داد. اجرای این سیستم از سوی مقامات رسمی در بسیاری شهرهای مالزی مورد استقبال قرار گرفت به طوری که در حال حاضر حدود ۲۵ شهر از آن برای توسعه‌های شهری خود بهره می‌برند.

پوتراجایا، پایتخت اداری کشور مالزی واقع در جنوب کوالالامپور، یکی از پیشگامان کاهش انتشار گاز کربن در کشور بشمار می‌رود که مقامات رسمی آن متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۲۵ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۶۰ درصد و دمای هوای شهر را تا دو درجه سلسیوس کاهش دهند. مهم‌ترین عاملی که مقامات رسمی این شهر را به سمت رسیدن به هدف خود هدایت می‌کند، بکارگیری استانداردهای سبز برای خانه‌سازی است.

نصب پنل‌های خورشیدی بر بام ساختمان‌های دولتی، استفاده وسیع از لامپ‌های کم مصرف، جایگزین کردن خودروهای معمولی با اتومبیل‌های برقی، گسترش مسیرهای دوچرخه‌سواری در سراسر شهر، استفاده از دستگاه‌های کمپوست و توسعه مزارع شهری از دیگر عواملی است که برنامه‌ریزان شهر پوتراجایا را در مسیر دستیابی به شهر کربن خنثی هدایت می‌کند.

کد خبر 414631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.