مصائب دولت کرونا زده

آخرین وضعیت شیوع کرونا و تصمیم‌گیری ناکارآمد در سیستم مدیریتی ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۲۲ اسفندماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمار بالای کرونا در میان فرشتگان سپیدپوش» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا پرداخت و نوشت: «دست و پنجه نرم کردن با مرگ» شاید بهترین تعبیری باشد که می‌توان در مورد کاری که این روزها کادر درمانی بیمارستان‌ها انجام می‌دهند، به کار برد. زمانی که یک پزشک، یک پرستار یا یک نیروی خدماتی در بیمارستان می‌داند با ویروس مهلکی روبه‌رو است که سراسر جهان را در نوردیده و آمار بالایی از مرگ و میر را پشت سر خود برجای گذاشته است و در این شرایط نیز به تلاش برای حفظ جان مردم ادامه می‌دهد، باید زبان به اعتراف گشود و این کار شجاعانه را ستایش کرد. بی‌علت نیست که کسانی که در این راه جان می‌بازند به‌عنوان «شهید خدمت» معرفی می‌شوند. همه این شجاعت‌ها در حالی است که در بسیاری از موارد کادر درمان از امکانات اولیه نظیر لباس مناسب و ماسک بی‌بهره‌اند و به سبب کمبود نیروی کار مجبورند ساعت‌های بسیار بیشتر از حد معمول از خانه و خانواده خویش دور بمانند تا به مردم خدمت کنند. این محدودیت‌ها و محرومیت‌ها به نحوی است که در برخی از نقاط کشور، مسئولان و بیمارستان‌ها دست نیاز به سوی مردم دراز کرده‌اند. در این شرایط گفته می‌شود شیوع کرونا در میان کادر درمان بسیار گسترده‌تر از سایر اقشار بوده و بسیاری دلیل این امر را همین نبود تجهیزات می‌دانند. به اعتقاد پزشکان خستگی مفرط و نبود آموزش کافی درباره چگونگی استفاده از تجهیزات محافظتی نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. یک عضو قرارگاه مقابله با کرونا در وزارت بهداشت هم می‌گوید برخی افراد کادر درمانی قربانی تأخیر اطلاع‌رسانی شدند. ویروس کرونا تاکنون دست‌کم ۹ هزار نفر را در کشور مبتلا کرده و بیش از ۳۵۰ نفر را به کام مرگ کشیده است. بخشی از این آمار به کادر درمانی و حتی خدماتی بیمارستان‌ها اختصاص دارد. پس از اعلام رسمی شیوع این ویروس در کشور بسیاری از رؤسای بیمارستان‌ها و کادر درمانی از نبود تجهیزات محافظتی لازم گلایه داشتند. استمرار این گلایه‌ها و وجود مشکلات متعدد در تأمین تجهیزات محافظتی و همزمان ابتلاء و فوت پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌ها باعث شده تا تصور غالب در جامعه این باشد که نبود تجهیزات کافی محافظتی تنها علت این اتفاق است، غافل از اینکه رد پای عوامل متعدد دیگری را هم می‌توان در این ماجرا دید.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مصائب دولت کرونازده» به بررسی دلایل تصمیم‌گیری ناکارآمد در سیستم مدیریتی ایران پرداخت و نوشت: این روزها کشور ما مانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا درگیر ویروس کرونا شده است اما با این تفاوت که سیستم مدیریتی و نوع تصمیم‌گیری در کشور نسبت به روندی که در دیگر کشورها برای مقابله و کنترل این ویروس وجود دارد، کاملاً متفاوت است و یک بهم‌ریختگی در آن مشاهده می‌شود. دولت که در رأس مدیریت این بحران قرار دارد حالا همه انتقادها را متوجه خود کرده است و هر روز بر میزان نارضایتی نسبت به عملکرد آن افزوده می‌شود. درواقع مشکل دولت روحانی، بیش از آنکه به عوامل خارجی نسبتی داشته باشد، به خود این دولت و همچنین عوامل داخلی دولت‌های در سایه‌ای برمی‌گردد که همیشه در محافل مختلف مطرح بوده است. دولتی که از زمان روی کار آمدن با بحران‌هایم مختلفی در سطح داخلی و خارجی مواجه بوده است حالا دیگر به حدی حلقه این بحران‌ها تنگ‌تر شده است که بحث ناکارآمدی دولت حسن روحانی مطرح است. اما آیا واقعاً همه این کم و کاستی‌ها به عملکرد دولت برمی‌گردد یا نه عوامل دیگری بر ایجاد بحران برای دولت دخیل بوده‌اند؟ چه اندازه نهادهای دیگر با دولت همراهی داشته‌اند و تصمیمات دولت تدبیر و امید را اجرایی کرده‌اند. طی هفته‌های اخیر که کشور درگیر ویروس کرونا شده است بارها انتقادهای زیادی در رابطه با نوع تصمیم‌گیری و حتی تصمیم‌سازی نسبت به کنترل و شیوه مدیریت این بحران به دولت حسن روحانی شده است. درواقع انتقادها از زمانی شدت گرفت که حسن روحانی در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کرد که از شنبه هفته آینده کشور به روال عادی برمی‌گردد و شیوع این ویروس بخوبی کنترل شده است. این در حالی بود که وزیر بهداشت به عنوان رئیس ستاد بحران مقابله با کرونا همان هفته و درواقع ماه جاری را روزهای پیک و اوج این ویروس در کشور اعلام کرد. درست در همان زمان تعداد مبتلایان و شهرهای مختلف ایران به این ویروس افزایش یافت و حتی انتقادها به عدم قرنطینه استان‌های درگیر این ویروس نیز شدت گرفت.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غائله ریاست درقضیه کرونا» به بررسی ریاست ستاد مبارزه با کرونا پرداخت و نوشت: نه آن زمان که نمایندگان جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی در قلب اروپا در حال مذاکره بودند، نه آن زمان که نفتکش‌های عربستانی منهدم شدند، نه آن زمان که نفتکش ایرانی توقیف و سپس آزاد شد، هرگز سرخط رسانه‌های بین‌المللی و داخلی یکسان نبود. نه آن روزها و چه روزهای پیش و پس از آن نیز هرگز این اتفاق رخ نداد تا اینکه نوبت به بحرانی چینی رسید. کرونا این روزها، چه در رسانه‌های داخل و چه در رسانه‌های خارجِ ایران، حرف اول و آخر را می‌زند؛ به‌طوری که کمتر خبر و رسانه‌ای را می‌توان یافت که غیر از این مهم به مسائلی نظیر روزهای رو به پایان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی یا پیام کمترین مشارکت در یک انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی و مسائلی از این دست پرداخته باشد اما مباحث و مطالب کرونایی یکسان نیست، روزی جنجال بر سر آمار است و روز دیگر بر سر ریاست ستاد تشکیل شده در ایران برای مقابله با این میهمان ناخوانده چینی. کرونا اگر در بسیاری نقاط جهان احتمالاً موضوعی فراتر از جناح‌ها و وابسته به سلامت شهروندان و حیات جامعه است، در ایران اما از بازی‌های جناحی و حزبی در امان نمانده؛ به‌طوری‌که در میان هزار و یک ابهام موجود درباره آمارهای مرتبط با این بیماری و پرسش‌های بی‌پاسخ افکار عمومی، یکی می‌کوشد انگشت اتهام را به سمت جناح مقابل بگیرد و دیگری نیز در تلاش است فلان رکن نظام را مقصر اصلی جلوه دهد و مابقی را منزه از قصور معرفی کند. این کشمکش‌ها و به اصطلاح «کرونا بازی» ها سبب شده تا کنار زحمات شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران و کادر درمانی، جامعه از لزوم اتخاذ سیاستی واحد برای مقابله با این ویروس چینی و تأمین نیازهای اولیه مردم به‌ویژه در حوزه بهداشت و درمان تاکید کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیام استانی از بازار مسکن» نوشت: بازار کشوری معاملات ملک در سومین فصل از سال جاری با یک تغییر معنادار در تورم مسکن استانی همراه شد. آمار رسمی از نبض قیمت مسکن ۳۱ استان کشور در پاییز ۹۸ حاکی است تورم ملکی ۳۰ استان بعد از یک‌سال و نیم جاماندگی از رشد قیمت‌ها در پایتخت، سرانجام در پاییز امسال از تورم مسکن تهران جلو زد. با این اتفاق، شکاف شدید قیمت ملک بین پایتخت و شهرهای دیگر در مسیر کاهش قرار گرفت. متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در پاییز امسال ۴۳ درصد نسبت به پاییز سال گذشته افزایش پیدا کرد؛ اما در همین فاصله زمانی، سطح میانگین قیمت خانه‌ها و واحدهای مسکونی در سایر شهرهای کشور حدود ۷۰ درصد رشد کرد. این در حالی است که نیمه اول امسال و یک‌سال ۹۷ تب قیمت آپارتمان‌های تهران به مراتب بیشتر از دیگر شهرها بود. طی بهار و تابستان ۹۸ میانگین قیمت مسکن در ۳۰ استان، کمتر از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافت؛ در حالی که متوسط قیمت واحدها در تهران دو برابر شد. اکنون تغییر اساسی در نرخ‌های تورم استانی مسکن بیانگر آغاز فاز «تنظیم رابطه قیمتی» در بازار کشوری معاملات ملک است.

کد خبر 414601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.