راهکاری تازه برای کاهش آلودگی شهرها

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: تصویب آئین‌نامه اجرائی ماده ۲۲ قانون هوای پاک در هیئت وزیران و ابلاغ آن، زمینه‌ساز اجرای برنامه‌ها و اقدامات اجرایی در زمینه توسعه فصای سبز شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت و کاهش آلودگی هوا است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، حسین رجب صلاحی اظهار کرد: با اجرایی شدن موضوعات این تصویب‌نامه در همکاری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و با نظارت وزارت کشور تا ۱۰ سال آینده سرانه فضای سبز به ۱۵ مترمربع افزایش خواهد یافت.

وی افزود: به موجب این تصویب‌نامه هیئت دولت، در راستای تأمین منابع آبی پایدار فضاهای سبز شهری اقدامات مختلفی صورت خواهد گرفت و شهرداری‌ها وضعیت آب موجود و آب موردنیاز خود را براساس مطالعات فنی و اجرایی دقیق در چارچوب طرح‌های مصوب و با رعایت الگوی فضای سبز ابلاغی توسط وزارت کشور به وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو اعلام می‌کنند.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از واگذاری رایگان فاضلاب خام به شهرداری‌های متقاضی احداث تصفیه خانه فاضلاب جهت استفاده فضای سبز شهری با رعایت ضوابط فنی و مقررات وزارت نیرو و استانداردهای زیست محیطی به موجب این مصوبه هیئت دولت خبر داد و افزود: تسهیلات لازم برای سیستم‌های نوین آبیاری و یارانه تأمین نهال وزارت جهاد کشاورزی در اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها با کاربری فضای سبز متعلق به شهرداری‌ها مطابق این تصویب‌نامه هیئت دولت با همکاری وزارت خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه تأمین می‌شود.

رجب‌صلاحی با تاکید بر لزوم ایجاد کمربندهای سبز در اطراف شهرها گفت: با این مصوبه وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهادکشاورزی اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها که کاربری‌های فضای سبز دارند را به شهرداری‌های متقاضی با رفع معارض به صورت رایگان و بدون دریافت حقوق مالکانه، جهت ایجاد فضای سبز با حفظ مالکیت دولت واگذار خواهند کرد.

وی افزود: بهره‌برداری از حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها در داخل محدوده شهر جهت ایجاد فضای سبز به شهرداری‌های متقاضی بدون دریافت حقوق مالکانه واگذار می‌شود.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور یادآور شد: تهیه و اجرای تخصیص برنامه عملیاتی توسعه فضای سبز و کمربند سبز با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و رعایت مفاد این تصویب‌نامه از سوی شهرداری‌ها با همکاری وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر مواد این تصویب‌نامه است.

رجب‌صلاحی افزود: شهرداری‌ها می‌توانند با توجه به ظرفیت‌های پیش بینی شده در این تصویب‌نامه هیئت وزیران، اقدامات لازم را در زمینه طراحی و ایجاد تأسیسات جمع‌آوری، ذخیره و انتقال روان‌آب‌های سطحی و آب جاری از رودخانه‌ها، انهار، مسیل‌ها و معابر آبی برای آبیاری فضای سبز را با اخذ مجوز وزارت نیرو انجام دهند.

کد خبر 414594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.