ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در دانمارک

دولت دانمارک رایگان بودن کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها را ممنوع کرد تا از این طریق مردم را به سمت استفاده دوباره از کیسه‌های پلاستیکی مصرفی خود ترغیب کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از برنامه‌ریزان شهری در سراسر جهان تلاش می‌کنند فرهنگ بازیافت پسماند، به خصوص مواد پلاستیکی را در بین مردم ترویج دهند تا از این طریق میزان آلودگی زمین و هوا را کاهش دهند. دولت دانمارک نیز در این راستا اقدامات زیادی کرده و در کاهش تولید زباله‌های پلاستیکی موفقیت بسیاری داشته است.

اخیراً، مقامات رسمی این کشور رایگان بودن کیسه‌های پلاستیکی خرید در فروشگاه‌های سراسر کشور را  ممنوع کرده‌اند تا از این طریق مردم را به سمت استفاده دوباره از کیسه‌هایی که در خانه انباشته می‌کنند، سوق دهند. علاوه بر این، تولید کیسه‌های پلاستیکی نازک و یک بار مصرف توسط کارخانه‌ها به طور کامل ممنوع شده است و کیسه‌های پلاستیکی ضخیم و چند بار مصرف جایگزین آن شده است.

پس از تصویب قانون ممنوعیت رایگان بودن کیسه‌های خرید، مردم موظفند برای هر تعداد کیسه‌ای که در فروشگاه‌ها استفاده می‌کنند مبلغی به فروشنده پرداخت کنند که همین امر باعث شده است شهروندان دانمارکی قبل از ترک خانه به قصد خرید، ابتدا کیسه‌های انباشته شده در خانه را با خود ببرند. جالب است بدانید که قیمت کیسه‌هایی که در فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌شود با هم متفاوت است؛ به عنوان مثال، کیسه‌های رنگی، کیسه‌هایی که آرم یک فروشگاه روی آن حک شده است یا کیسه‌هایی که از طراحی خاصی برخوردار است گران‌قیمت‌تر از کیسه‌های معمولی و اغلب بی‌رنگ است.

آلودگی هوا و افزایش دمای کره زمین بحرانی است که ذهن بسیاری از مقامات رسمی در سراسر جهان را درگیر کرده است. از آن‌جا که پلاستیک یکی از آلاینده‌ترین مواد بشمار می‌رود، در نتیجه دولت‌ها باید تدابیری برای استفاده دوباره از مواد پلاستیکی و پرهیز از تولید زیاد آن بکار گیرند. رایگان نبودن کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها یکی از بهترین راهکارهایی است که تا کنون برای استفاده دوباره از مواد پلاستیکی اتخاذ شده است.

البته کشور دانمارک تنها کشوری نیست که عرضه رایگان این کیسه‌ها را ممنوع کرده است؛ پیش از این نیز کشور چین که یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در زمینه تولیدات پلاستیکی است دولش متعهد شده بود تا پایان سال ۲۰۲۲ استفاده از کیسه‌های غیر قابل تجزیه را ممنوع کند.

کد خبر 414592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.