از افتخار آفرینی کلهر تا لغو گسترده کنسرت ها در آبان ماه

سال ۱۳۹۸ برای موسیقی پر از سایه روشن ها و فراز و فرودها بود؛ از افتخار آفرینی بین المللی کیهان کلهر تا دست گذاشتن خزانه بر درآمد کنسرت ها و آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان در سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از ابتدای سال ۱۳۹۸ حوزه موسیقی در کشور اتفاقات بسیاری را پشت سر گذاشت. در این سال موفقیت‌های بین المللی، آلبوم‌های جنجالی، درگذشت هنرمندان و لغو کنسرت‌ها مهم‌ترین اتفاقات بود که در ادامه آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

قانون جنجالی و افزایش قیمت بلیط کنسرت‌ها

اوایل اردیبهشت امسال خبری عجیب درباره موسیقی واکنش‌هایی بسیار برانگیخت: "بر اساس قانون بودجه سال جاری اهالی موسیقی مکلف‌اند ۱۰ درصد بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای در تهران و کلان‌شهرها را به‌حساب درآمدهای عمومی، نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند تا برای ساماندهی اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان‌های غیر مراکز استان هزینه شود. "

تصویب این قانون که بعدتر اعلام شد بدون اخذ مشورت با معاونت هنری ارشاد و دفتر موسیقی بوده، با اعتراض شرکت‌های کنسرت‌گذار و تعداد زیادی از اهالی موسیقی روبرو شد، به‌طوری که در نامه‌ای که حدود دو هزار نفر آن را امضا کردند به تصویب این قانون معترض و خواستار لغو آن شدند. خانه موسیقی نیز در اطلاعیه‌ای از معترضان به این قانون حمایت و این مصوبه را "مضر و غیرفرهنگی" اعلام کرد. خانه موسیقی با تأکید بر اینکه قانون واریز ۱۰ درصد درآمد بلیت‌فروشی کنسرت‌ها به حساب خزانه، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به فرهنگ و هنر مملکت وارد می‌کند از وزارت ارشاد خواست نسبت به اجرایی نشدن آن تا لغو در مجلس اقدام کند.

اولین تأثیر این قانون روی قیمت بلیت کنسرت‌ها خود را نشان داد و در حالی که تا اوایل سال کمترین قیمت بلیت به‌طور میانگین ۴۵ هزار تومان و بالاترین قیمت بلیت‌ها بر اساس جایگاه صندلی سالن‌ها ۱۵۰ هزار تومان بود، با تصویب این قانون ناگهان رشد معناداری یافت.

ایرانِ من در آمریکا

با آغاز سال جدید شمسی همایون شجریان و سهراب پورناظری تور آلبوم "ایران من" را در آمریکا و کشورهای اروپایی آغاز کردند. این تور با نظرات مختلفی از سوی اهالی موسیقی مواجه شد و کم حاشیه نبود. اما استقبال بسیار خوبی از کنسرت‌های این آلبوم در سرتاسر دنیا شد تا یکی از موفق ترین تورهای کنسرت هنرمندان موسیقی سنتی ایران لقب گیرد.

موفقیت بین المللی کیهان کلهر

بزرگترین موفقیت بین المللی موسیقی ایران را کیهان کلهر به ارمغان آورد. این موسیقیدان بزرگ و نوازنده کمانچه موفق شد جایزه وومکس را از آن خود کند. وومکس هر سال به منظور ارج نهادن به موارد برجسته موسیقی جهان، تأثیر سیاسی و قدردانی از یک عمر دستاورد هنری، هنرمندانی را برای دریافت این جایزه کاندید می‌کند. همچنین همه آلبوم "هنوز پاییز است" او به انتخاب مجله سانگ لاینز به‌عنوان یکی از ۱۰ آلبوم برتر سال ۲۰۱۹ میلادی شناخته شد.

حواشی حمید هیراد

پخش تصاویری از کنسرت حمید هیراد در فضای مجازی، نشان می‌دهد، این خواننده در یکی از کنسرت‌هایش به جای اجرای زنده، صرفاً لب می‌زند و در بخشی از کنسرت، عدم همزمانی لب زدنِ هیراد با صدای ضبط شده، رسوایی به بار می‌آورد. اتفاقی که این خواننده با انتشار یک ویدئو رد می‌کند و می‌گوید، ویدئوی پخش در فضای مجازی برای خراب کردنِ اوست و ویدئوی او دقیق است و نشان می‌دهد او لب نمی‌زند؛ ویدئویی که به نظر می‌رسد صداگذاری شده است. پس از ماه‌ها از جنجال "پلی بک"، خبر ابتلای این خواننده به سرطان خون بار دیگر جنجال زیادی به پا کرد.

جهانی شدن رؤیای قربانی

علیرضا قربانی خواننده سرشناس در سال جاری پروژه "صداها و پل‌ها" را منتشر کرد که در این بین قطعه "رؤیا" مورد توجه مخاطبان موسیقی در کشورهای مختلف قرار گرفت. این قطعه با صدای قربانی و آهنگسازی احسان مطوری ابتدا برنده مدال برنز "گلوبال میوزیک اواردز" شد، جایزه‌ای که به‌صورت فصلی برگزار می‌شود و فقط موزیسین‌هایی در آن می‌توانند شرکت داشته باشند که مستقل باشند و آثارشان با لیبل کمپانی خاصی به انتشار نرسیده باشد.‌

آبان پر حادثه

با شکل گرفتن اعتراضات بنزینی در آبان ماه و قطعی اینترنت موسیقی هم مانند بسیاری دیگر از بخش‌ها تحت تأثیر قرار گرفت. در دسترس نبودن سایت بلیت‌فروشی و نبود امکان تبلیغ خوانندگان برای کنسرت‌ها یکی از دلایلی بود که باعث شد در آن شرایط برخی دست به لغو کنسرت‌ها بزنند. در این بین برخی دیگر به دلیل نبود امکان جابجایی تاریخ کنسرت به زمان دیگر مجبور شدند کنسرت خود را با صندلی‌های نسبتاً خالی برگزار کنند.

جشنواره موسیقی فجر

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با لبخندهای زوج نوازنده اتریشی در بخش بین‌الملل جشنواره فجر شروع شد و شبی متفاوت را برای تماشاگرانشان رقم زدند و جدال انگشتان هنرمند بلژیکی با پیانو در جشنواره موسیقی فجر ثبت شد و به ۴ هنرمند موسیقی در شب سیستان و بلوچستان گواهی درجه یک هنری اعطا شد.

شایعه تلخ

در یکی از شب‌های ماه پایان سال خبری بسیار شوکه کننده در خروجی یکی از سایت‌های خبری قرار گرفت. شایعه درگذشت محمدرضا شجریان بار دیگر دوستداران موسیقی را در شوک فرو برد. این وضع برای چند دقیقه‌ای ادامه داشت تا اینکه همایون شجریان اعلام کرد که خسرو آواز ایران در بیمارستان جم بستری و درگذشت ایشان تنها یک شایعه است. این اتفاقات هواداران شجریان را بسیار نگران کرد و حتی عده‌ای از آن‌ها مقابل بیمارستان جم تهران جمع شدند و برای او مرغ سحر خواندند.

آلبوم‌های سال

آلبوم "خراسانیات" شاید مهم‌ترین آلبومی بود که در روزها پایانی سال منتشر شد. اکنون که چهار سال است از شنیدن نوای تازه‌ای از حنجره استاد موسیقی سنتی ایران محرومیم، به ناچار دل خوشیم که اثری شنیده نشده از او و دیگر استاد خراسانی موسیقی. آلبوم خراسانیات کار مشترک و شنیده نشده از محمدرضا شجریان و زنده‌یاد پرویز مشکاتیان است. این کار در سال ۱۳۶۵ ضبط شده و در آن بزرگان زیادی از جمله برادران کامکار می‌نوازند.

"افسانه چشمهایت" افسانه‌ای که پس از پنج سال محقق شد. در سال ۱۳۹۳ زمانی که دوست داران موسیقی سنتی خبر همکاری علیرضا قربانی و همایون شجریان در آلبومی با آهنگ سازی مهیار علیزاده را شنیدند، برای تحقق این رؤیا روزشماری می‌کردند. در نهایت و پس از حواشی مختلفی این آلبوم در آبان ماه ۱۳۹۸ منتشر شد، اما این پایان حواشی این همکاری جنجالی نبود. در زمان انتشار برخی افراد ادعا کردند جریانی که به "پول‌های کثیف" شهرت دارد به موسیقی هم رسیده. "افسانه چشمهایت" در بین اهل فن موسیقی هم استقبال نشد تا این اثر همچنان یکی از پر حاشیه ترین پروژه‌های موسیقی سنتی ایران باشد.

آلبوم هم دیگر سال جاری "بی نام" محسن چاووشی بود. آلبومی که ابتدا با نام "قمارباز" به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت، اما با عنوان "بی نام" منتشر شد. این آلبوم با آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی چاوشی و اشعاری برگرفته از مولانا، سعدی، وحشی بافقی و فصیح الزمان شیرازی، سوم دی منتشر شد.

درگذشتگان

بهنام صفوی خواننده موسیقی پاپ ایرانی در اردیبهشت ماه به علت عارضه تومور مغزی درگذشت تا اولین شوک به موسیقی ایران در سال جاری وارد شود. صفوی یک دوره بیماری را در بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ پشت سر گذاشته بود و پس از آن حتی آلبوم جدید را منتشر و کنسرت‌های مختلفی اجرا کرد. با این حال صفوی در ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ پس از تحمل یک بیماری سخت در بیمارستان میلاد اصفهان فوت شد و در قطعه هنرمندان بهشت معصومه شاهین شهر به خاک سپرده شد.

هوشنگ ظریف نوازنده تار و مدرس موسیقی که از هنرمندان شناخته‌شده و تأثیرگذار موسیقی ایرانی به شمار می‌رفت روز ۱۷ اسفند بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. از فعالیت‌های این هنرمند می‌توان به نوازندگی تار در برنامه‌های موسیقی ملی ایران در رادیو و تلویزیون ایران، اجرای برنامه‌های موسیقی اصیل و سنتی ایران در شهرهای مختلف ایران و کشورهای دنیا اشاره کرد.

کد خبر 414585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.