ابتلای ۳ نفر از کادر درمانی تأمین اجتماعی اصفهان به کرونا/ظرفیت غرضی تکمیل شد

سازمان تأمین اجتماعی یکی از بخش‌های ستاد بحران مقابله با کرونا است که علاوه بر ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای بیماری کرونا به حوزه درمان آن نیز ورود کرده و تعداد قابل توجهی از بیماران را در استان اصفهان پذیرش می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان تأمین اجتماعی به عنوان نهاد اجتماعی که جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر را تحت پوشش بیمه دارد با امکانات سه بیمارستان خود در استان اصفهان با شیوع کرونا مقابله می‌کند.

از سه بیمارستان سازمان تأمین اجتماعی در استان اصفهان دو بیمارستان مرجع بستری و نگهداری بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا هستند تا این نهاد نیز در کنار دانشگاه علوم پزشکی دغدغه شکست شیوع ویروس کرونا حداقل در استان اصفهان را داشته باشد.

بررسی وضعیت این بیماری در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی در استان اصفهان بهانه‌ای شد تا با علی اعتصام پور، مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت‌وگو کنیم که در ادامه می‌خوانید؛

چه تعداد از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی درگیر مسائل شیوع کرونا است؟

سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان مجموعاً سه بیمارستان دارد که از این تعداد دو بیمارستان غرضی در اصفهان و فاطمه زهرا نجف آباد مسئولیت پذیرش بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا را بر عهده دارند و بیمارستان شریعتی برای پذیرش بیماران غیرکرونایی اختصاص یافته است.

در حال حاضر ظرفیت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان غرضی تکمیل شده و دلیل آن ارجاع بالای بیماران مبتلا و مشکوک به آن بوده است، اما بیمارستان فاطمه زهرا نجف آباد تا این لحظه تنها ۳۰ بیمار را پذیرش کرده است؛ جدای از این موارد تأمین اجتماعی ۲۵ پلی کلینیک و درمانگاه شبانه روزی در اختیار دارد و در کنار آن تمام پزشک‌های عمومی، متخصصین ریه و متخصصین بیماری‌های عفونی به عنوان خط دوم آمادگی پذیرش بیمار در صورت ارجاع را دارا است.

در کنار این موارد تلاش می‌کنیم که زمان نسخه تجویزی بیماران مزمن را به دو یا سه ماه برسانیم تا از تجمع و تردد بیماران در درمانگاه‌ها کاسته شود.

تأمین اجتماعی استان اصفهان کیت تشخیص کرونا دارد؟

کیت‌های تشخیص کرونا تماماً تحت نظر ستاد کرونا است که مربوط به علوم پزشکی و مرکز آزمایشگاه می‌شود که در استان اصفهان یک مرکز در نظر گرفته شده است که از تعدد مراکز در استان جلوگیری شود؛ رویه تشخیص بیماران نیز ارسال نمونه تست کرونا به مرکز مرجع استان و اعلام نتیجه طی ۲۴ ساعت است.

البته باید اشاره کرد که تست‌های معمول روزانه مانند روال قبل در مراکز درمانی تأمین اجتماعی انجام می‌شود و تنها تست تخصصی کرونا در مرکز مخصوص است.

هزینه بستری بیماران کرونا در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی به چه صورت است؟

همه این هزینه‌ها و سرویس‌ها برای بیماران در هر دو بیمارستان رایگان است و متخصصین ۲۴ ساعته و فداکارانه خدمت می‌کنند و بستری در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی برای بیماران کرونایی هیچ هزینه‌ای ندارد.

رایگان بودن خدمات منوط به مثبت بودن تست کرونا است؟

خیر، خدمات بیمارستان‌ها به بیماران منوط به مثبت یا منفی بودن تست کرونای آنها نیست و در وضعیت فعلی از بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها هستند هزینه‌ای گرفته نمی‌شود.

سازمان تأمین اجتماعی چه تعداد پزشک متخصص در بحث کرونا دارد؟

بیماری کرونا یک پروتکل کلی دارد که یک پزشک عمومی می‌تواند نسبت به بررسی وضعیت بیمار اقدام کند، در گام دوم تأمین اجتماعی هشت متخصص عفونی و تعداد قابل توجه متخصص داخلی دارد که این دو کنار فوق تخصص‌هایی که قبلاً در حوزه داخلی فعالیت داشته اند بکارگیری می‌شوند؛ بجز متخصصین، تأمین اجتماعی یک مرکز سنجش تنفس در بیمارستان شریعتی فعالیت دارد که از بیمارانی که سرماخوردگی دارند تست می‌گیرد و بیماران مشکوک را ارجاع می‌دهند.

نکته مهم این است که اگر مریضی علائم جدی نداشته باشد در ردیف مراقبت قرار می‌گیرد که موضوعی حائز اهمیت و مهم است اما نیازی نیست هر فرد با علائم سرماخوردگی بستری شود؛ نگرانی کمبود متخصصین وجود ندارد.

چه تعداد بیمار کرونا در بیمارستان‌های زیر نظر سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد؟

در حال حاضر تأمین اجتماعی در دو بیمارستان خود ۱۹۰ بیمار بستری مشکوک به کرونا دارد که احتمال دارد تست برخی مثبت شود، اما اعلام رسمی آمار تعداد مبتلایان استان اصفهان بر عهده علوم پزشکی است.

تأمین تجهیزات پزشکی در تأمین اجتماعی به چه صورت است؟

موضوع کمبود تجهیزات پزشکی یک مشکل کشوری است و امیدواریم این مسئله طی یکی دو روز آینده حل شود که لازمه آن درگیر شدن وزارت صمت و وزارت‌های مربوطه است.

در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان اصفهان در تجهیزات لازم اولیه مثل ماسک N95 روزانه و به تعداد تخت‌های بستری تحویل داده می‌شود ولی در درمانگاه‌ها هنوز محدودیت وجود دارد. موضوع حائز اهمیت تأمین نیازهای اولیه حفاظت بهداشتی در بیمارستان‌ها است که فعلاً مشکل حادی وجود ندارد، ولی امیدواریم لوازم مورد نیاز محافظتی در درمانگاه‌های غیر مرکز نیز هرچه زودتر تأمین شود.

کمبودهای تأمین اجتماعی نیز در درمانگاه‌ها و مراکز درمانی دیگرش همه موارد اعم از ماسک و مواد ضدعفونی را شامل می‌شود و در حال مدیریت این کمبود در درمانگاه‌ها هستیم که امید است مشکل کمبود تجهیزات حل شود.

چه تعداد از کادر درمانی بیمارستان‌ها به کرونا مبتلا شده اند؟

متخصصین بیمارستان‌های تأمین اجتماعی نیز مانند سایر مردم در معرض ابتلاء به بیماری‌های مختلف از جمله کرونا هستند و صد در صد افراد و کادری که در بیمارستان‌ها هستند به دلیل ارتباط نزدیک با افراد مبتلا بیشتر در معرض ابتلای این بیماری قرار دارند، در حال حاضر در کادر درمانی بیمارستان‌های تأمین اجتماعی اصفهان سه مبتلای قطعی وجود دارد که تحت مراقبت‌های ویژه و قرنطینه هستند.

تأمین اجتماعی آمادگی پذیرش بیمار مبتلا به کرونا از سایر استان‌ها را دارد؟

به هیچ عنوان در شرایط کنونی این کار انجام نشده و نمی‌شود و قانونی نیست و ممنوع محسوب می‌شود و انتقال بیمار ولو از شهرستانی به شهرستان دیگر انجام نمی‌شود که دلیل آن رعایت مسائل بهداشتی و ملزومات آن است و شایعاتی که در فضای مجازی است که بیماری از این شهر و آن شهر به اصفهان آورده می‌شود غیرمنطقی است.

اصفهان آمادگی پذیرش بیمار از شهرهای دیگر ندارد زیرا خود اصفهان قرمز محسوب می‌شود و باید آمادگی کامل برای خدمت رسانی به شهروندان داشته باشد؛ البته که بحث بیمارستان صحرایی که از بیمارستان صدوقی به قم ارسال شد متفاوت است، ولی به هیچ عنوان تأمین اجتماعی پذیرش نکرده است و نمی‌تواند پذیرش کند.

مردم چه وظیفه‌ای دارند؟

مردم نباید وحشت زده شوند و آرامش خود را حفظ کنند ولی حساسیت و دقت داشتن وظیفه ذاتی همه افراد و مسئولین است، ما بعد ازمرحله بحران، فاجعه را داریم که اگر بحران به فاجعه تبدیل شود دیگر کنترل آن از دست می‌رود و پیشنهاد من به مردم و مسئولان جدی گرفتن بحران کرونا است.

کد خبر 414554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.