فخاری: ادارات تهران را تعطیل کنید

رئیس شورای اسلامی استان تهران معتقد است: پافشاری بر عدم تعطیلی و کاهش‌ ندادن ساعت کار نه تنها به سلامت عمومی بلکه به اعتماد مردم آسیب می‌زند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، الهام فخاری در نامه‌ای به محسنی بندپی استاندار تهران و علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا با در خواستار تصمیم قاطع درمورد تعطیلی ادارات دولتی برای قطع شدن زنجیره انتقال این بیماری و تنظیم برنامه جامع حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر شد.

او در صفحه توئیتر خود با اشاره به این نامه نوشت: در روزهایی که مردم استان تهران هم‌چون سایر ملت، گرفتار در اوج پیشرفت بیماری نوپدید ناشی از ویروس کووید ۱۹، هستند، سیاست عادی‌سازی مسائل حتی درمورد چنین پدیده ناشناخته‌ای همچنان در دستور کار بخشی از سیستم اداری کشور است. این بار مساله ویروس کرونا است.

از یک سو نظام سلامت کشور فراتر از توان خود و با جانفشانی به‌بهای جان‌باختن کادر تخصصی در نبرد با کرونا است و از سوی دیگر اداره‌های حاکمیتی، دولتی و عمومی کشور همچنان عادی، باز و رفت‌وآمد برقرار است.

عدم تعطیلی اداره‌ها در چنین شرایطی، در تهران همراه با فعالیت و شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش احتمال انتقال بیماری است. عادی‌سازی ساعت کار اداره‌ها و از سوی دیگر توصیه به خانه‌نشینی مردم شائبه نوعی دوگانگی میان مشاغل حاکمیتی و خصوصی پدید آورده‌است. ضمن اینکه با تداوم فعالیت اداری بزرگسالان شاغل فرصت خودمراقبتی، مهار و کاهش خطر درگیرشدن کودکان و سالمندان با مشکل روبرومی‌شود.

در شرایطی که آسیب روانی اجتماعی همه‌گیر شدن این بیماری جامعه را دستخوش بحران کرده و فشار اقتصادی بر آحاد جامعه توان‌فرسا است، نه تنها تعطیلی سازمان‌های اداری امری لازم است؛ بلکه باید اقشار فرودست را در این مقطع بیش از پیش دریافت.

کسبه و پیشه‌ورانی که به ناچار خانه‌نشین شده‌اند نیازمند همراهی و مهلت‌دهی‌های امیدبخش در زمینه حل و فصل مسائل و مشکلات خود هستند. جامعه به سیاست و تصمیم‌های هماهنگ نیازمند است. مساعدت‌هایی که دایره آن باید گسترده‌تر از چند معافیت مالیاتی و امهال وام‌های بانکی باشد. شتاب‌دهی به انجام راهبردهای مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا و پیشنهادهای متخصصان دلسوز کشور می‌تواند به تنظیم امور و آرام‌شدن فضای عمومی کمک کند.

رئیس شورای اسلامی استان تهران در ادامه مواردی را برای اتخاذ تصمیم مناسب در مقابله با کرونا در این استان پیشنهاد داده است:

-تعطیلی، کاهش و تبدیل به دورکاری فعالیت‌های اداری در سطح استان
-لغو موقت طرح محدوده‌های ترافیکی و آلودگی هوای تهران
-توجه جدی به حفظ سلامت و پشتیبانی کادر درمان‌گر و کنش‌گران ستادی و صف مبارزه با کرونا
-پایش و کنترل سختگیرانه صنایع در زمینه سوخت مصرفی (به‌ویژه صنایعی که سابقه استفاده از مازوت دارند)
-معافیت‌های هزینه‌ای خدمات مربوط به جان‌باختگان
-به‌کارگیری ظرفیت ملی صدا و سیما برای خدمات ازجمله آگاه‌سازی و آموزش
-به‌کارگیری ظرفیت شبکه‌های فعال سمن‌ها برای یاری رساندن به گروه‌های آسیب‌پذیر و نابرخوردار جامعه ازجمله کودکان، زنان سرپرست خانوار و حاشیه‌نشینان
-هماهنگی با اتاق اصناف استان و اجرای جدی تصمیم‌های ملی در حوزه‌های صنفی
-تنظیم دسترسی به ارزاق عمومی ویژه گروه‌های خاص (کارگران روزمزد، دستفروشان، افراد دارای محدودیت و نیازهای ویژه)
-تنظیم سازوکار همکاری داوطلبانه سمن‌ها برای پایش و تأمین نیازهای پادگان‌ها
-به‌کارگیری مؤثر توان شبکه نهادهای مردمی برای پشتیبانی بیماران خاص به‌کارگیری توان نهادهای خدمت داوطلبانه ازجمله هلال‌احمر، بسیج و فعالان دانشجویی
-تدبیر سازوکار ویژه ایمنی و تأمین نیازمندی‌های بیمارستان‌های تخصصی و خانه‌های سالمندان
-تثبیت جمعیت و پیشگیری از جابجایی‌های غیرضروری بین تهران و دیگر شهرستان‌های استان با همکاری نهادهای انتظامی
-به‌کارگیری توان اجتماعی و نهادی اتاق‌های بازرگانی تهران و بازرگانی ایران
-تنظیم سازوکار همکاری نهادها و انجمن‌های تخصصی صنفی و علمی برای پشتیبانی اجتماعی و تخصصی

فخاری در پایان تاکید کرده است: اعضای شورای اسلامی استان تهران و همه همکاران عضو شوراهای شهری و روستایی استان در کلیه سطوح، با تمام توان برای مهار بیماری و بهبود شرایط عمومی مردم شما را یاری می‌کنند.

کد خبر 414548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.