شمار مسمومان الکلی در اصفهان افزایش یافت/ ۲ نفر مرگ مغزی شدند

متخصص پزشکی قانونی، مسمومیت‌ها و فلوشیپ سم شناسی بالینی بیمارستان خورشید از افزایش شمار مسمومان الکلی در اصفهان به دنبال شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت : ۲ نفر در چهار روز اخیر بر اثر مسمومیت با متانول جان باختند.

آرمان اُطرشی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افزایش مسمومیت‌های ناشی از مصرف الکل در اصفهان، اظهار کرد: تصوری اشتباه مبنی بر تأثیر مصرف الکل در جلوگیری از ابتلاء و یا درمان بیماری کرونا در روزهای اخیر به افزایش مصرف این ماده در بین مردم منجر شده است.

وی افزود: در کنار مصرف الکل متأسفانه برخی از هم میهنان متانول یا الکل‌هایی را استفاده کردند که رنگ آنها تغییر داده شده است از این رو روند مسمومیت با متانول به طرز چشمگیری در شهر اصفهان افزایشی بوده است.

مراجعه ۱۰ مسموم ناشی از مصرف الکل به بیمارستان خورشید

متخصص پزشکی قانونی، مسمومیت‌ها و فلوشیپ سم شناسی بالینی بیمارستان خورشید با بیان اینکه آمار دقیقی از شمار افراد مسموم بر اثر مصرف الکل در دست نیست، ادامه داد: با وجود این بیش از ۱۰ نفر در چند روز گذشته دچار مسمومیت الکلی شدند که دراین بازه زمانی تغییر بارزی در آمار این نوع مسمومیت در اصفهان محسوب می‌شود.

اطرشی با بیان اینکه در کل آمار مصرف متانول زیاد نیست، اظهار کرد: با وجود این امسال دو بار مصرف متانول در اصفهان افزایش یافت که پیک نخست مدتی پیش رخ داد که شماری مسموم شدند و پیک دوم به دنبال شیوع کرونا و تصور اشتباهی که بین مردم رواج یافته که مصرف الکل از ابتلاء به این بیماری جلوگیری می‌کند، افزایش یافته است.

وی همچنین به آمار مرگ و میر بر اثر مصرف متانول اشاره کرد و گفت: از شمار مسموم شدگان در چهار روز گذشته متأسفانه دو مورد مرگ مغزی در بیمارستان خورشید داشتیم.

این متخصص فلوشیپ سم شناسی گفت: متانول، الکلی سبک‌تر از اتانول و ایزوپروپیل الکل است که به خودی خود سمی نیست اما وقتی خورده می‌شود در بدن به متابولیت‌های سمی از جمله فرمالدئید و اسیدفرمیک تبدیل می‌شود که برای انسان آسیب زا است.

اطرشی با بیان اینکه تبدیل متانول به متابولیت‌های سمی در بدن با علائمی همراه است که گاهی افراد مسموم متوجه این علائم نمی‌شوند، تصریح کرد: گاهی افراد مسموم برای درمان دیر مراجعه می‌کنند در حالی که اگر بیمار فوری متوجه مصرف متانول شود و به مراکز درمانی مراجعه کند، دیالیز انجام می‌شود که با حداقل عوارض یا بی عارضه درمان خواهد شد اما اگر زمان بگذرد و این الکل به متابولیت‌های سمی تبدیل شود به عوارضی غیرقابل بازگشت و حتی خونریزی و مرگ مغزی منجر می‌شود.

وی با اشاره به علائم مسمومیت با متانول خاطرنشان کرد: اسیدفرمیک در بدن بیمار به دنبال مصرف متانول زیاد می‌شود و فرد مسموم احساس تنگی نفس می‌کند؛ همچنین علائم چشمی از جمله تاری، نقطه نقطه دیدن و هاله نور در اطراف اجسام دیدن و هر گونه علائم چشمی دیگر به فاصله ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف الکل مشکوک می‌تواند علامت هشداری برای بیمار باشد، فرد با این علائم باید برای تشخیص و درمان فوری به مراکز درمانی مراجعه کنند تا از عوارض غیرقابل بازگشت و حتی مرگ جلوگیری شود.

لزوم افزایش اطلاع رسانی در خصوص مصرف الکل

اطرشی، اطلاع رسانی درباره عوارض ناشی از مصرف الکل را ضروری دانست و تصریح کرد: مصرف خوراکی الکل تأثیری بر پیشگیری و یا درمان عفونت کرونا ندارد، مردم با مراقبت و احتیاط از مصرف الکل یا متانول خودداری کنند و یا به محض استفاده با مراجعه به مرکز درمانی از عوارض مسمومیت جلوگیری کنند.

به گزارش ایمنا، در روزهای اخیر به دنبال شیوع بیماری کرونا، مسمومیت ناشی از مصرف الکل در بین مردم در برخی از استان‌ها از جمله خوزستان افزایش یافته است به طوری که براساس آخرین آمار به نقل از سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پی مصرف الکل در استان خوزستان ۵۰۲ نفر دچار مسمومیت شدند که از این تعداد ۳۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 414506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.