۶ توصیه تغذیه‌ای به بیماران تنفسی در روزهای شیوع کروناویروس

مضرات استفاده زیاد زنجبیل در پیشگیری از کرونا، مصرف روغن زیتون و کاهش ریسک بیماری، خواص و مضرات رازیانه، عدم درمان سنگ کلیه با مصرف ماءالشعیر و شش توصیه تغذیه‌ای به بیماران تنفسی در روزهای شیوع کروناویروس در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس انجمن تغذیه خراسان شمالی، گفت: مصرف هیچ ماده غذایی در مدت محدود، نقش معجزه آسایی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا ندارد، بنابراین از مصرف زیاد یک نوع ماده غذایی به منظور پیشگیری از کرونا به شدت خودداری کنید.

محمدرضا جلیلوند افزود: تغذیه سالم برای بهبود سیستم ایمنی و حفظ سلامت افراد لازم و ضروری است، اما این مقوله به شرط رعایت سه اصل تعادل، تنوع و تناسب در مصرف گروه‌های غذایی است.

وی با بیان اینکه با وجود آن که زنجبیل دارای مواد آنتی کسیدانی فراوانی است، اما مصرف به اندازه و متعادل آن به همه افراد توصیه می‌شود و استفاده بیش از حد آن ممکن است سلامت فرد را تهدید کند.، تصریح کرد: برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند، فقط مصرف زنجبیل تازه دارای خواص بیشتر، پیشگیری کننده از کرونا و تقویت کننده سیستم ایمنی است، این در حالی است که پودر زنجبیل که در شرکت‌های معتبر تولید می‌شود، نیز دارای خواص فراوانی است که همه افراد می‌توانند با خرید از مراکز معتبر از مزایای آن بهره‌مند شوند.

رئیس انجمن تغذیه خراسان شمال، تاکید کرد: در حالت عادی زنجبیل جزو مواد غذایی است که مصرف متعادل آن توصیه می‌شود، اما در زمان ابتلاء به کرونا یا دیگر بیماری‌ها که موجب کاهش پلاکت‌ها می‌شود، مصرف آن باید با نظر پزشکان متخصص باشد.

عدم درمان سنگ کلیه با مصرف ماءالشعیر

عضو هیئت مدیره انجمن اورولوژی ایران، گفت: شایع‌ترین علت نارسایی کلیه، فشار خون و دیابت کنترل نشده است. اگر کسی هر کدام از این بیماری‌ها را سال‌ها داشته باشد و کنترل هم شده باشد هیچگونه مشکلی برای کلیه‌اش به وجود نمی‌آید.

زرگر درباره سنگ کلیه، اظهار کرد: سنگ کلیه یک بیماری است که معمولاً در دهه سوم تا پنجم زندگی دیده می‌شود. مردان سه برابر زنان گرفتار سنگ کلیه می‌شوند. نکته مهم این است که ما به این دسته از بیماران می‌گوئیم مایعات بخورند و منظور ما از مایعات آب و چای کمرنگ است. ماءالشعیر برای سنگ کلیه ممنوع است چون ماءالشعیر اگزالات دارد و شایع‌ترین سنگ دستگاه ادراری اگزالات است. لذا برای درمان سنگ کلیه از ماءالشعیر استفاده نشود.

عضو هیئت مدیره انجمن اورولوژی ایران گفت: در گذشته یکی از عمل‌های اصلی ما سنگ کلیه بوده است. یعنی حداقل هر روز یک یا دو جراحی سنگ کلیه داشتیم ولی امروزه به هیچ عنوان کسی سنگ کلیه را عمل جراحی باز نمی‌کند و از درمان‌های جدید که شامل سنگ‌شکنی برون اندامی است استفاده می‌شود.

روغن زیتون ریسک بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد مصرف روغن زیتون موجب کاهش ریسک ابتلاء به بیماری قلبی می‌شود. محققان دانشگاه هاروارد در مطالعات خود دریافتند افرادی که روزانه بیش از نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف می‌کنند ۲۱ درصد کمتر باریسک ابتلاء به بیماری قلبی مواجه هستند. مطابق نتایج این مطالعه، اگر یک قاشق چایخوری روغن زیتون را جایگزین میزان مشابه از کره، مارگارین یا مایونز نمائید، ریسک بیماری قلبی و سکته تا ۵ درصد کاهش می‌یابد.

«مارتا گاش فر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «پیام مطالعه ما این است که لازم است برای پیشگیری از بیماری قلبی عروقی، روغن‌های گیاهی غیراشباع جایگزین چربی‌های حیوانی اشباع شده (نظیر کره) شوند.»

وی در ادامه افزود: «روغن زیتون سرشار از اسیداولئیک، اسیدچرب سالمی که با کاهش ریسک بیماری قلبی مرتبط است، می‌باشد. همچنین روغن زیتون دارای ویژگی‌های سالم مرتبط با کاهش میزان کلسترول و بروز التهاب کمتر است.»

خواص و مضرات رازیانه

یکی از پرطرفدارترین گیاهان هورمونی که امروزه توسط بسیاری از خانم‌ها مصرف می‌شود، گیاه رازیانه است. به گفته متخصصان طب سنتی، مصرف عرق گیاه رازیانه، در کنار فواید بسیاری که دارد، می‌تواند در برخی موارد برای بانوان مضر باشد. نباید با این تفکر که مصرف گیاهان دارویی، هیچ عارضه‌ای ندارد، آن‌ها را به طور بی‌رویه استفاده کنیم. از خواص رازیانه می‌توان به کاهش دردهای دوران قاعدگی، بی‌نظمی‌های این دوران، عفونت و اختلالات هورمونی اشاره کرد. به علت داشتن فیتو استروژن بالا، این گیاه می‌تواند دوره یائسگی را به تأخیر بیندازد. تمام اجزای این گیاه، مثل دانه، ساقه و برگ، منبع ویتامین B و C هستند که سبب سنتز کلاژن و حفظ جوانی پوست می‌شود.

مصرف رازیانه در دوران شیردهی برای افزایش شیر مفید است. قطره‌های خوارکی آن در دسترس است که هیچ ضرری برای مادر و کودک ندارد.. با توجه به میزان کلسیم موجود در رازیانه، این گیاه به تقویت و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. رازیانه حاوی منیزیم، فسفر و ویتامین K است که در کنار کلسیم مکمل خوبی برای استحکام استخوان‌هاست. رازیانه نه تنها ضدعفونی کننده بلکه ضد ویروس، ضد باکتری و قارچ کش است.

از مضرات رازیانه این است که این گیاه را با داروهای دیگر همزمان مصرف نکنید. به طور مثال کسی که داروهای مربوط به اختلالات تشنج یا صرع استفاده می‌کند، باید از مصرف این گیاه نیز اجتناب کند که ممکن است علائم این بیماری را شدیدتر کند. افرادی که آسم آلرژیک هم دارند باید در مصرف رازیانه احتیاط کنند. خانم‌هایی که در ناحیه سینه یا هر ناحیه دیگری کیست دارند توصیه می‌شود، از مصرف رازیانه، خودداری کنند.

شش توصیه تغذیه‌ای به بیماران تنفسی در روزهای شیوع کروناویروس

دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در دستور العملی با عنوان "دستورالعمل راهنمای مدیریت تغذیه در ویروس کرونا" شش توصیه تغذیه‌ای را به بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی ارائه کرده است که در ادامه می‌آید:

-مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها به منظور تأمین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است. این کربوهیدرات‌ها به دو شکل ساده و پیچیده دسته‌بندی می‌شوند. باید توجه کرد که مصرف انواع کربوهیدرات‌های پیچیده از جمله برنج، انواع نان سبوس‌دار مانند نان جو و سنگک، ماکارونی‌های ترجیحاً سبوس‌دار، رشته و غلات صبحانه، سبزی‌ها و میوه‌ها توصیه می‌شود.

-همچنین به منظور سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی بیماران، باید منابع غنی از پروتئین را حداقل دو واحد در روز بر اساس گروه‌های غذایی و رهنمودهای غذایی دریافت کنند. بهترین منابع پروتئین شامل انواع گوشت اعم از گوشت قرمز، مرغ، ماهی و طیور، انواع حبوبات مانند لوبیا، ماش، عدس، نخود و باقالا، تخم مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه مانند پنیر، شیر، ماست، کشک و دوغ و انواع آجیل‌های بدون نمک است.

-به منظور تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تأمین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی، باید به صورت روزانه از روغن‌ها و چربی‌های خوراکی استفاده شود. روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه‌دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد، کلزا و … است. البته باید توجه کرد که روغن‌هایی مانند زیتون، کلزا، کنجد و روغن آفتابگردان و … برای سرخ کردن مناسب نیستند و برای پخت و پز مناسب‌ترند. در ضمن این روغن‌ها به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی طبیعی که دارند، مانند ترکیبات پلی‌فنلی و ویتامین E و بتاکاروتن، دارای ارزش غذایی تغذیه‌ای فراوانی بوده و باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. البته توجه داشته باشید که مصرف روغن‌ها و چربی‌های حیوانی شامل کره، روغن ماهی پیه، دنبه و … باید محدود شود.

-در عین حال مصرف مقدار مناسب آب باعث می‌شود که ترشحات درون مجاری هوایی رقیق‌تر شده و راحت‌تر حرکت کرده و تخلیه شوند. بر همین اساس مصرف شش تا هشت لیوان آب و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

-همچنین مصرف شش الی چهار وعده غذایی کوچک و با حجم کم در طول روز به جای مصرف دو تا سه وعده غذایی حجیم توصیه می‌شود تا دیافراگم حرکت آزادانه به سمت بالا و پایین داشته باشد. در صورتی که مصرف برخی مواد غذایی خام منجر به نفخ شدید و اختلال در تنفس فرد می‌شود، مصرف آن را کاهش دهید.

-باید توجه کرد که غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک است، موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند به ایجاد تورم و التهاب قسمت‌های مختلف بدن از جمله مجاری تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شود. بنابراین مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیادی سدیم در مواد غذایی مانند انواع کنسروها، شوریجات و غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس وجود دارد که مصرف آن‌ها باید محدود شود.

کد خبر 414491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.