۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
شهر "نابینادوست" چگونه است؟

توجه به عنصر فراگیری و همه‌جانبه بودن و ارائه راهکارهای هوشمندانه در طراحی شهرها از ایجاد انزوا در میان گروه‌های خاص جلوگیری می‌کند و منجر به افزایش احساس استقلال در میان آن‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برای افرادی با نیازهای خاص هم‌چون کم‌شنوایان و کم‌بینایان، اولین گام برای سکونت در یک جامعه وجود امکان تردد بدون خطر است. راه رفتن بی‌خطر در پیاده‌روها، عبور راحت از خیابان‌های متقاطع و سوار شدن آسان به وسایل حمل و نقل عمومی، همچنین ایجاد فضاهای عمومی که نیازهای متنوع بازدیدکنندگان را به منظور توانمندسازی آن‌ها در نظر می‌گیرد و افراد را به بیرون آمدن از خانه ترغیب می‌کند، عناصر کلیدی برای ایجاد استقلال و تحرک برای آن‌ها به حساب می‌آید که در ادامه با بعضی از ابزارها و فن‌آوری‌های به کار رفته به منظور تحقق این هدف آشنا می‌شویم.

پیاده‌روهای بدون مانع

وجود کالسکه بچه یا چرخ‌های خرید در پیاده‌رو، زباله‌های ریخته‌شده روی زمین، افراد در حال دویدن، اشخاصی که در حال صحبت با تلفن همراه و در عین حال یادداشت‌برداری هستند و مواردی از این قبیل حرکت را برای افراد کم‌بینا بسیار دشوار می‌کند چرا که آن‌ها نمی‌توانند موانع و زباله‌های موجود بر سر راه خود را تشخیص دهند. در بسیاری از مناطق شهرداری‌ها در تلاش هستند که از افزودن ستون‌های جدید در میان پیاده‌روها خودداری کنند. بعضی از شهرها نیز درختان خیابانی را با فاصله از پیاده‌روها می‌کارند و بدین ترتیب با ارائه رویکردی یکپارچه سعی در کمک به تمامی ساکنان یک جامعه دارند.

راهنماهای قابل دسترس برای عابران پیاده

یکی از شیوه‌های کمک به توان‌خواهان برای تردد در شهرها استفاده از راهنماهای عبور و مرور برای عابران پیاده است که با استفاده از پیام‌های کلامی و ارتعاشات اطلاعات خیابان و زمان مناسب برای عبور را در اختیار عابران پیاده قرار می‌دهد بنابراین افراد کم‌بینا نه تنها متوجه روشن بودن علائم عبور و مرور می‌شوند بلکه دقیقاً می‌فهمند که از کدام مسیر باید بروند. فشردن دکمه حرکت یک راهنمای صوتی شنونده را به طور کامل با منطقه‌ای که در آن قرار گرفته است آشنا می‌کند و پس از روشن شدن آن دکمه با ارتعاشات اندک و فلش‌های رنگی مسیر عبور را به یک فرد کم‌بینا نشان می‌دهد. چنین پیشرفتی منجر به ایجاد تغییرات بسیاری در زندگی توان‌خواهان شده است.

اتوبوسی برای همگان

بعضی از شهرهای جهان اقدام به ایجاد یک سیستم حمل و نقلی جدید در خیابان‌های خود کرده‌اند که به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌دهد و برای صندلی‌های چرخ‌دار، دوچرخه‌ها، کالسکه کودک و هر وسیله‌ای که دارای چرخ باشد مناسب است. ایستگاه‌های این سیستم متناسب با توان‌خواهان طراحی و در آن‌ها دکمه‌های تماس فشاری تعبیه شده است. وجود هدفون در کنار دکمه کاربران را قادر می‌سازد تا مکالمه‌ای آرام‌تر و خصوصی‌تر داشته باشند. صفحه نمایش روی کیوسک ایستگاه‌ها نیز لمسی است.

استفاده از خط بریل در نشانه‌ها

در ماساچوست وجود نشانه‌های برجسته و یک سیم راهنما با مهره‌های مختلف که محل نصب علائم و نیمکت‌ها را مشخص می‌کند افراد کم‌بینا را قادر می‌سازد تا بدون هیچ کمکی قدم بزنند. پیاده‌روی این قسمت شهر دارای ۱۰ نمایشگر است که کلمات را هم به صورت بصری و هم بریل نشان می‌دهد. این پیاده‌رو همچنین دارای یک باغ لمسی است که شامل دیوارهای سنگی می‌شود برای بالا رفتن افراد و دو قایق برای نشستن مردم است. این باغ فرصتی برای تجربه ماهی‌گیری یا گوش دادن به جریان آب را در اختیار توان‌خواهان قرار می‌دهد و فرصت مناسبی برای تردد بدون کمک در اختیار کم‌بینایان قرار می‌دهد.

سنگ‌فرش‌های برجسته و پیاده‌روهای عریض

افراد کم یا ناشنوا برای تردد به پیاده‌روهایی با حدود سه متر عرض نیاز دارند. علاوه بر این طراحی خاص سنگ‌فرش‌ها، موسوم به "گنبدهای کوتاه" یا "سنگفرش‌های لمسی" که شامل کاشی‌های مربعی برجسته‌ای برای مشخص کردن ورودی خیابان‌ها است برای مبتلایان به اختلالات بینایی از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین استفاده از علائم راهنما در پیاده‌روها افراد توان‌خواه را قادر می‌سازد بدون نگرانی به تردد در شهر بپردازند.

کد خبر 414483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.