جلالی: بهترین مدیر برای مقابله با کرونا رئیس‌جمهور است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: بهترین کسی که می‌تواند شرایط موجود کشور را در مقابله با کرونا را مدیریت کند، رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس جمهور است.

به گزارش ایمنا سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در برنامه شب گذشته گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع مقابله با ویروس کرونا با اشاره به اینکه وضعیت سفید یعنی «هیچ» گزارشی از کرونا در کشور اعلام نشده است، گفت: این گزارش‌ها از آزمایشگاه‌های مختلف بر اساس سلسله مراتب موجود اعلام می‌شود، اما بر اساس جمع بندی و در ۲۴ بهمن ماه اعلام کردیم که هیچ موردی از کرونا در کشور وجود ندارد و این به معنای آن است که هیچ گونه مورد کرونایی به صورت رسمی اعلام نشده بود؛ البته ممکن است مواردی در جاهای مختلف وجود داشته باشد، اما به صورت رسمی اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه ما در همان زمان و بعد از گسترش ویروس کرونا در چین جلسه قرارگاه پدافند غیرعامل را تشکیل و شرایط را برای آن‌ها تشریح کردیم، ادامه داد: اقدامات مرحله پیشگیری و مقابله با گسترش ویروس کرونا در کشور را بررسی و دستورالعمل‌های لازم را اعلام کردیم تا هر دستگاه بداند چه اقداماتی را باید انجام دهند.

سردار جلالی با اشاره به اینکه در آن زمان تیم‌هایی را برای بررسی کنترل ورود و خروج‌های مسافران خارجی در فرودگاه اعزام کردیم تا مشخص شود ادامه داد: ما گزارش‌هایی را تهیه و به وزارت دفاع اعلام کردیم تا دستگاه‌هایی برای تشخیص حرارت بدن مسافران تولید شود و در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سازمان پدافند زیستی را طراحی کردیم افزود: ساختارهای مختلف را تعیین و ابلاغ کردیم لذا قرارگاه زیستی فعال شد، در ۱۰ استان سازمان پدافند زیستی تشکیل شد و وظایف آن‌ها را اعلام کردیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شد دیدیم که اسم سازمان پدافند غیر عامل در این ستاد ملی وجود ندارد و من به عنوان نماینده ستاد کل در این جلسات شرکت می‌کنم.

جلالی درباره بیوتروریسم بودن ویروس کرونا عنوان کرد: برای این ویروس گمانی اولیه وجود داشت؛ گمانه اول، طغیان طبیعی و بدون دخالت انسان بود، گمانه دوم، نشت آزمایشگاهی از آزمایشگاه ووهان چین بوده است و گمانه‌زنی سوم این است که این ویروس یک مدلی از جنگ بیولوژیک باشد.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص گمانه زنی‌های متفاوتی وجود دارد، گفت: در این حوزه حدود ۶۰ درصد از فضا رسانه‌ای است که با استفاده از رسانه صنایع و مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهند، به عنوان مثال شبکه بی‌بی‌سی ۱۲۰ برنامه تولید می‌کند که ۸۰ مورد آن مربوط به ایران است و در داخل یک شرایط منفی هم شکل گرفته است؛ البته برای اینکه مطمئن شویم یک جنگ بیولوژیک است باید از طریق ویروس شناسی و بررسی در آزمایشگاه‌ها این اطمینان را به دست آوریم، ما برای بررسی این موضوع انجمن ویروس شناسی کشور را دعوت و در یک جلسه به بررسی موضوع پرداختیم.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: به صورت قاطع نمی‌توان گفت که این ویروس جنگ بیولوژیک است یا نه البته بخش زیادی از ویژگی‌های یک جنگ بیولوژیک را دارد، آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در اطراف ایران، چین و روسیه وجود دارد این ویروس بخش زیادی از ویژگی‌های جنگ بیولوژیک را دارد.

وی با اشاره به جنگ رسانه‌ای و بمباران اطلاعاتی دشمن علیه کشورمان گفت: اخبار بخشی از پدافند زیستی است و اقدامات مقابله کار رسانه‌ای است، رسانه باید کارهای آموزشی را انجام دهد، در آمریکا یک ستاد ویژه‌ای برای اعلام اخبار کرونا تشکیل شده و اگر کسی غیر از این ستاد اخبار کرونا را اعلام کند جریمه می‌شود. ما باید یک ستاد رسانه‌ای برای مقابله با جنگ رسانه‌ای و اخباری که در فضای موجود وجود دارد تشکیل دهیم، بر اساس قانون موجود کشور ما بهترین کسی که می‌تواند شرایط را مدیریت کنند رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس جمهور است.

جلالی گفت: پدافند زیستی تنها مسئله پزشکی نیست و بخش‌های مختلفی دارد، وقتی این کار به وزارت بهداشت سپرده می‌شود کارهایی به او داده شده که در اختیار او نیست و توان انجام آن را ندارد و ما می‌بینیم که مواجه می‌شویم با احتکار ماسک.

وی ادامه داد: سازمان پدافند غیر عامل کشور تمامی برنامه‌ها، آموزش‌ها و ساختارسازی و رزمایش‌های مختلف را انجام داده و آمادگی‌های لازم را داریم و در سال گذشته سناریو مشابه کرونا که امروز وجود دارد را تمرین کردیم، اما وقتی در شب عملیات و آغاز موضوع شما ساختار را به هم می‌زنید آن آمادگی‌ها را از بین می‌برد، زیرا کسی یاد نگرفته است که از پزشک دستور بگیرد، در دستگاه مانند دستگاه اجرایی، پلیس و بخش صنعتی از یک پزشک دستور نمی‌گیرند و این وظیفه باید به عهده یک استاندار بر اساس ساختار قرار می‌گرفت، ستاد ملی مقابله با کرونا نیز باید به ریاست رئیس‌جمهور یا معاون اول شکل بگیرد و این مهم یک ضرورت بسیار جدی است که می‌تواند به رفع بحران موجود کمک بسیاری کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: وقتی که وزارت بهداشت تصمیم می‌گیرد که گردشگری و مسافرت تعطیل شود بخشی از آن اقتصاد است بخش‌هایی مانند گردشگری، هتلداری و مسائلی جانبی تعطیل می‌شود و به شدت اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ پس باید تصمیم‌گیری و برنامه ریزی درست در این زمینه وجود داشته باشد.

منبع: ایلنا

کد خبر 414469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.