پایان پذیره نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در فرابورس

معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران گفت: صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی اعتبار سرمایه نوآفرین» با سرمایه ۵۰۰ میلیارد ریالی که از ششم اسفندماه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران آغاز شده بود، دیروز با فروش تمامی واحدها به پایان رسید.

به گزارش ایمنا به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، غلامعلی‌پور با اشاره به اینکه جای خالی صندوق‌های خصوصی در میان ابزارهای بازار سرمایه کاملاً محسوس بود، گفت: دوره سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی اعتبار سرمایه نوآفرین چهار سال و عمر آن هفت سال است و پذیره‌نویسی ۳۵ درصد تادیه آن در نماد «نوآور» از سه‌شنبه ششم اسفندماه در فرابورس آغاز شده بود.

وی افزود: سرمایه این صندوق ۵۰۰ میلیارد ریال است که شامل ۱۵ میلیارد سرمایه موسسین می‌شود. همچنین ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری یک میلیون ریال است که مبلغ پرداخت شده از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری ۳۵ درصد و مبلغ تعهد شده از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری ۶۵ درصد است.

معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران با اشاره به اهمیت و نحوه کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی گفت: به طور کلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در میان ابزارهای بازار سرمایه برای کسب بازدهی بالا در فعالیت‌هایی از پیش تعیین شده، مجوز فعالیت می‌گیرند. این صندوق‌ها از طریق تملک در ‏شرکت‌هایی که نیازمند تجدید ساختار هستند همانند شرکت‌های موجود در بازار پایه، شرکت‌های اخراجی از بورس و خارج از بازار سرمایه، مجرای نقدینگی را برای آنها می‌گشایند.

غلامعلی‌پور ادامه داد: بدین ترتیب منابع مالی که در این صندوق‌ها تزریق شده تجمیع می‌شود و صرف فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، اصلاح ساختار، بهبود فعالیت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر زیر مجموعه صندوق می‌شود و در نهایت پس از طی شدن روند اصلاح ساختار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به شرکت‌های زیر مجموعه خود کمک می‌کنند در بورس‌ها پذیرش شوند.

وی در ادامه افزود: ماهیت اصلی این صندوق‌ها و ویژگی متمایز آنها در مقایسه با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این است که مدیر صندوق بخش قابل توجهی از سهام شرکت را می‌خرد تا بتواند کنترل و دامنه نفوذ خود را بر عملکرد آن گسترش دهد. بدین ترتیب با تزریق منابع به شرکتی که ظرفیت بالقوه‌ای در آن نهفته است اما به هر دلیلی نتوانسته این ظرفیت را شکوفا کند انواع کمک‌ها و مشاوره‌های فنی و مالی و اقتصادی ارائه می‌شود؛ این شرکت‌ها می‌توانند تازه‌تاسیس، غیر بورسی و حتی غیر سهامی باشند.

غلامعلی‌پور در ادامه تصریح کرد شرکت سرمایه‌پذیر ظرف دوره معمولاً چهار ساله سرمایه‌گذاری به ساختاری بهینه می‌رسد که پس از آن و در اواخر عمر صندوق، شرکت‌ها به بلوغ لازم می‌رسند و حتی قابلیت عرضه اولیه در بازار سرمایه را نیز پیدا می‌کنند. در این مرحله خروج صندوق از شرکت هم مطرح می‌شود و بازدهی که از صندوق انتظار می‌رود، اساساً در این مرحله به وقوع می‌پیوندد.

به گزارش ایمنا، حوزه فعالیت این صندوق در زمینه محصولات دانش‌بنیان صنعتی با فناوری بالا، داروسازی و تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای، فناوری زیستی، کشاورزی و دامپروری، معادن و فلزات، ماشین‌آلات و تجهیزات و ساخت قطعات و محصولات شیمیایی است. همچنین دومین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی نیز در حال طی کردن روند تکمیل مدارک خود برای عرضه در بازار سرمایه است.

کد خبر 414463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.