نویسندگان انگیزه خود را برای چاپ کتاب از دست داده اند

یک ناشر گفت: نوسانات کاغذ در ابتدا و انتهای سال ۹۸ نشر را بسیار تحت تأثیر قرار داده است و در واقع مجبور شده‌ایم تیراژها را کم کرده و قراردادهای متفاوت‌تری با نویسندگان تنظیم کنیم.

نسیم قباشی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از سال ۹۷ با افزایش شدید قیمت کاغذ روبه رو شدیم به همین دلیل کتاب‌هایی که چاپ آن‌ها به سال ۹۸ موکول شد، هزینه‌های ما را بسیار بالا برد.

وی افزود: همچنین در سال ۹۸ افزایش قیمتی که در نرخ دلار اتفاق افتاد افزایش قیمت مجددی در قیمت کاغذ به وجود آورد.

مدیر انتشارات آهیخته تصریح کرد: نوسانات کاغذ در ابتدا و انتهای سال ۹۸ نشر را بسیار تحت تأثیر قرار داده است و در واقع مجبور شده‌ایم تیراژها را کم کرده و قراردادهای متفاوت‌تری با نویسندگان تنظیم کنیم.

قباشی در خصوص سهمیه بندی کاغذ دولتی ادامه داد: اتفاق دیگری که متأسفانه رخ داد بحث سهمیه بندی کاغذهای دولتی بود، درواقع فرایند دریافت کاغذ طولانی شد و به این دلیل دچار مشکلاتی شدیم.

وی اضافه کرد: وزارت ارشاد سامانه‌ای به وجود آورد تا بتواند مراحل شابک، فیپا و مجوز وزارت ارشاد را در یک قالب بیاورد. این کار با این نیت بود که ناشر بتواند در ۱۰ الی ۱۵ روز مجوز چاپ بگیرد اما متأسفانه این سامانه آنقدر فرایند را طولانی‌تر کرده است که گرفتن مجوز را دچار مشکل کرده است، در صورتی که اگر تحت همان شرایط پیشین جلو می‌رفتیم یک ماهه به نتیجه می‌رسیدیم.

قباشی افزود: تا پیش از این ما دو نوع تألیف کتاب داشتیم، دریک مورد موضوعی به نویسنده می‌دادیم تا در آن خصوص پژوهش کند و بتواند تألیفی داشته باشد.

وی ادامه داد: در مورد دوم نویسنده خود درخواست می‌کرد که کتاب وی را برایش چاپ کنیم و باید بگویم که اتفاقات به وجود آمده باعث شد در این مورد ریزش داشته باشیم؛ چراکه افزایش قیمتی که برای کتاب اتفاق افتاد تقریباً مخاطبان کتاب را کم کرد.

مدیر انتشارات آهیخته تصریح کرد: نویسندگان برای تألیف کتاب دو انگیزه دارند برخی کتاب تألیف می‌کنند تا به دست علاقمندان به آن برسد و برخی به صرفه اقتصادی آن نیز نگاه می‌کنند.

قباشی اضافه کرد: نویسندگان دسته دوم با این وضع انگیزه خود را برای چاپ کتاب از دست دادند در نتیجه ریزش مخاطبان و کم شدن انگیزه نویسندگانی که انگیزه اقتصادی داشتند باعث کاهش نشر شد.

وی ادامه داد: همچنین نویسندگانی که برای مخاطبین علاقمند می‌نوشتند به دلیل کم شدن مخاطبان دچار نوعی سر افکندگی شده و برای نوشتن کتاب کم انگیزه شدند.

مدیر انتشارات آهیخته در خصوص تأثیر شیوع بیماری کرونا، گفت: من در این خصوص دو نوع تحلیل را کنار هم می‌گذارم، اول اینکه نوسانات قیمت و سهمیه بندی کاغذ که اواخر سال اتفاق افتاد همچنین نزدیک شدن به ایام تعطیلی نوروز و فعالیت نداشتن برخی چاپخانه‌ها باعث شد چاپ برخی از کتب به تأخیر بیفتد و با توجه به اینکه زمان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۵ فرودین ماه بود این استرس وجود داشت که ممکن است برخی کتاب‌ها به نمایشگاه نرسد؛ اگر از این زاویه به تعویق نمایشگاه کتاب نگاه کنیم تا حدودی مثبت است.

قباشی ادامه داد: از طرفی بیماری کرونا احتمالاً تعداد مخاطبین نمایشگاه را کم خواهد کرد در واقع به علت پرهیز از تجمعات تأثیر خود را خواهد گذاشت.

وی در خصوص چشم اندازهای آینده نشر افزود: دو رویکرد وجود دارد یکی اینکه کتاب‌هایی تألیف کنیم که به حدی جذاب باشد که مخاطب را به سوی خود بکشاند.

مدیر انتشارات آهیخته تصریح کرد: رویکرد دیگر این است که بر اساس تقاضایی که در بازار وجود دارد کتاب تولید کنیم.

قباشی افزود: ما هر دو رویکرد را در نظر گرفته‌ایم چراکه گاهی اوقات ما باید جامعه را حرکت دهیم در نتیجه نیاز به تألیف کتاب‌هایی داریم که اگر چه مخاطب ذائقه آن را ندارد اما بتوانیم آن ذائقه را در مخاطب ایجاد کنیم.

وی افزود: مدیر انتشارات آهیخته اضافه کرد: رویکرد دوم را نیز باید مد نظر داشت چراکه باید صرفه اقتصادی نیز برای ما داشته باشد در واقع متناسب با تقاضای بازار به سمت بازار سازی هایی برویم که جنبه دوم را نیز تقویت کنیم تا از طریق این رویکرد بتوانیم آن ذائقه سازی را نیز ایجاد کنیم.

کد خبر 414435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.