احتکار در این وانفسا

آخرین وضعیت شیوع کرونا و ی‌توجهی به احیای اعتماد عمومی در شرایط بحرانی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۲۱ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «احتکار در این وانفسا» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا پرداخت و نوشت: این روزها کرور کرور اخبار احتکار از جای جای کشور به گوش می‌رسد. این آسیب، مسأله امروز نیست. در سال‌های اخیر در هر شرایطی که کشور دچار وضعیتی بحرانی شده، قشر سودجو نهایت سوءاستفاده را کرده و از این فرصت برای نفع شخصی بیشترین بهره را برده‌اند. چرا در روزگار بحران احتکار شکل می‌گیرد؟ محتکران در این وضعیت به چه می‌اندیشند؟ «کشف ۱۶ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۹۱۷ عدد انواع تجهیزات بهداشتی در سراسر کشور»، «کشفِ انبار احتکار اقلام بهداشتی و ضدعفونی در قم»، «احتکار ۳۰ میلیون دستکش در شهرری»، «دستگیری بیش از ۲۰ محتکر کالای پزشکی در تهران»، «پلمب ۱۰ واحد عرضه کننده مواد بهداشتی در مازندران به دلیل احتکار»، «دستگیری ۷۱ محتکر تجهیزات بهداشتی در سراسر کشور»، «یک انبار احتکار دستکش در بندرعباس کشف شد»، «کشف ۱۷ هزار ماسک احتکار شده در اشکذر». این تیترها بخشی از اخبار مربوط به احتکار در هفته اخیر در کشور است. حالا می‌توان این جمله آلبر کامو در رمان طاعون را فهم کرد: «یگانه راه مبارزه با طاعون، شرافت است.» این وضعیت، «داد» وزیر بهداشت را هم درآورد و درباره آن به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نامه نوشت. بخش دهشتناک این نامه آنجایی است که نمکی اعلام کرده همکارانش به اجبار، شبانه‌روز در بازارهای مختلف و در نقش واسطه و دلال از قاچاقچیان همین کالاها را خریداری می‌کنند؛ اظهاراتی که نشان می‌دهد مشکل اصلی کمبود ماسک یا مواد ضدعفونی‌کننده نیست، بلکه آنچه روند توزیع را مختل کرده و شهروندان را از دسترسی به این کالاهای اساسی و مهم باز می‌دارد، سوداگری‌های قاچاقچیان، دلالان و واسطه‌گران است. این وضعیت واکنش دیگر مقامات بالای نظام را هم به دنبال داشت.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اعتماد در بستر بیماری» به بررسی بی‌توجهی به احیای اعتماد عمومی در شرایط بحرانی پرداخت و نوشت: در هفته‌های اخیر که کشور ما مانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا درگیر مبارزه با ویروس کرونا شده است شاید بسیاری از مسائل مهم جامعه را به حاشیه رانده است. البته نه اینکه جامعه نسبت به آنها بی‌تفاوت شده و به فراموشی سپرده باشد بلکه تصمیم‌گیرندگان و مسئولان گویی آنها را از یاد برده‌اند. مسائلی که در ماه‌های اخیر نه تنها پاسخی به آنها داده نشده است و بلکه شفاف‌سازی هم در رابطه با آنها صورت گرفته نشده است. از جمله این موارد می‌توان به آمار کشته‌شدگان آبان‌ماه و یا پرونده حمله موشکی به هواپیمای اوکراینی اشاره کرد که در روزهای کرونایی به فراموشی سپرده شده است. اما مسئله دیگری که شاید اهمیت آن بیشتر از بقیه موارد باشد کاهش اعتماد عمومی است، که نمونه بارز آن را می‌توان در انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی دانست که با کاهش مشارکت به خصوص در شهرهای بزرگ همراه بود. بالاخره این روزهای کرونایی روزی تمام می‌شوند و آن زمان باید دید که راهکار و استراتژی تصمیم‌گیران برای مشکلات مطرح شده چیست؟

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قلب اروپا در قرنطینه» به بررسی تعطیلی ایتالیا پرداخت و نوشت: ایتالیا قرنطینه شد. به دستور جوزپه کونته، نخست‌وزیر این کشور، ایتالیا به عنوان اولین کشور جهان از روز گذشته جهت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا وارد یک قرنطینه خودخواسته شد. به گزارش سی‌ان‌ان، کونته که از روز یکشنبه محدودیت‌های مسافرتی بر کل منطقه لومباردی و ۱۴ منطقه دیگر ایتالیا اعمال کرده بود، عصر دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی، اظهار کرد که هم‌اکنون مناطق قرمز به همه مناطق ملی گسترش‌یافته است. بر این اساس از روز گذشته مردم در سراسر این کشور تنها برای موارد کاری و موقعیت‌های ضروری خانوادگی مجاز به سفر و رفت و آمد هستند.

شمار قربانیان کرونا ویروس ایتالیا در روز دوشنبه به ۴۶۳ تن رسیده و وضعیت این کشور را به وخیم‌ترین گزینه بعد از چین تبدیل کرده است. آمارهای رسمی ایتالیا هم‌چنین حاکی از ابتلای ۹۱۷۲ نفر به کووید -۱۹ در این کشور است و البته این در حالی است که موارد ابتلاء به این ویروس در ایتالیا در هر ۲۰ منطقه این کشور به ثبت رسیده است.

با افزایش شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در ایتالیا، کونته، نخست‌وزیر این کشور در نشست تلویزیونی خود از مردم خواست در خانه‌ها بمانند و بر تغییر آداب و رسوم و نحوه زندگی مردم تأکید کرد.

وی با بیان اینکه تنها با همکاری همه ایتالیا برای انجام این اقدامات سرسختانه، مبارزه با کرونا ممکن است، اظهار کرد: همه باید از برخی منافع شخصی خود بگذرند و منافع ملی ایتالیا را در اولویت قرار دهند تا عبور از این بحران میسر شود.

کونته، همچنین در این زمینه اظهار کرد: «این اقدام به منظور حمایت از جمعیت، به ویژه افراد در معرض خطر اجرا شده است.» بدین ترتیب، ایتالیا نخستین کشور جهان خواهد بود که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا سراسر خاک خود را در وضعیتی شبیه قرنطینه ملی قرار می‌دهد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «درجه تب کرونا در استان‌ها» نوشت: تب شیوع کرونا در استان‌های کشور به چه ترتیب است؟ می‌توان از مقایسه مجموع مبتلایان هر استان به جمعیت آن استان، شدت شیوع را در جغرافیای ایران سنجید. بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، مجموع مبتلایان تا ظهر روز سه‌شنبه، به ۸ هزار و ۴۲ نفر رسیده است. بر این اساس تقریباً ۰۱/ ۰ درصد از جمعیت کل کشور، درگیر ویروس کرونا شده است. به زبان دیگر، از هر ۱۰۰ هزار شهروند ایرانی، تقریباً ۷/ ۹ نفر با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. این شاخص اکنون برای کشور چین در حدود ۶/ ۵ نفر است و برای ژاپن در محدوده کمتر از یک نفر نگه داشته شده است. اما وضعیت ایران مطابق داده‌های رسمی، از کره‌جنوبی و ایتالیا فعلاً مطلوب‌تر است. در بین استان‌های کشور، قم بدترین وضعیت را دارد. از هر ۱۰۰ هزار شهروند قمی، تقریباً ۵۵ نفر به کرونا مبتلا شده است؛ بیش از ۵ برابر میانگین کشوری. وضعیت در استان‌های سمنان، مرکزی و مازندران نیز قرمز است. در این استان‌ها بیش از ۲۵ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر، درگیر کرونا شده‌اند. این شاخص برای قزوین و گیلان نیز در محدوده ۲۰ نفر بوده است. از آن سو، استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد سفیدترین وضعیت را دارند و کمترین شدت شیوع را در جمعیت داشته‌اند.‌

کد خبر 414427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.