مرد بازنده، مدافع ایران در پرونده ویلموتس!

وکیل سوییسی‌ای که در پرونده استوکس و لی‌اروین نتوانسته از حق باشگاه تراکتور دفاع کند، حالا وکالت فدراسیون فوتبال برای دفاع در پرونده شکایت مارک ویلموتس را برعهده گرفته است!

به گزارش ایمنا در سال‌های گذشته باشگاه‌های ایرانی وقتی با دعاوی مختلفی که بازیکنان و مربیان خارجی سابق خود مواجه شدند، سریعاً یک وکیل خارجی استخدام کردند تا بتواند از حقانیت شأن دفاع کند. این وکلا که اکثراً پول‌های هنگفتی نیز بابت حق وکالت باشگاه‌های ایرانی دریافت کردند، در اغلب اوقات پرونده‌های مفتوح خود را در فیفا باخته‌اند و هیچ اتفاقی هم جز قطع همکاری با آنها نیفتاده است.

این روزها که کمیته تعیین وضعیت فیفا حکم‌های مختلفی را علیه ۳ تیم مطرح فوتبال ایران (استقلال، پرسپولیس و تراکتور) صادر کرده بار دیگر نقش وکلای بین‌المللی مورد استخدام ایرانی‌ها بیشتر به چشم می‌آید. با بررسی وکلایی که در این پرونده‌ها مسئولیت دفاع از حقوق باشگاه‌های ایرانی را برعهده داشتند، به یک نام برمی‌خوریم که فعالیتش طی یکسال گذشته در فوتبال ایران بسیار گسترده شده است؛ لودیک دلشات (Ludovic Deléchat).

شکستی که همه را شوکه کرد

شاید این نام چندان برای فوتبال دوستان آشنا نباشد اما باید بدانید که او در پرونده‌های شکایت آنتونی استوکس و لی اروین دو بازیکن بریتانیایی از تراکتور به عنوان وکیل باشگاه ایرانی در مقام دفاع برآمده است. این وکیل سوئیسی البته در تشکیلات جهانی فوتبال نام بزرگی است. در سوابق کاری دلشات معاونت کمیته تعیین وضعیت فیفا دیده می‌شود و همین حالا نام او در بین وکلای ارشد مورد تأیید فیفا در سایت فدراسیون جهانی فوتبال دیده می‌شود. نکته مهم اما این است که او در دو پرونده اخیر خودش به خصوص ماجرای آنتونی استوکس نتوانسته به درستی از باشگاه تراکتور دفاع کند. استوکس در شرایطی توانسته حکم فیفا علیه تراکتور را برای پرداخت پول سال دوم حضورش را نیز بگیرد که این بازیکن ایرلندی بعد از ترک تراکتور به یک تیم ترکیه‌ای پیوست و قوانین اینگونه است که اگر بازیکنی با تیم دیگری قرارداد ببندد نمی‌تواند مبلغ قرارداد سال دومش را طلب کند و فیفا چنین حکمی نباید بدهد. همین نکته کافی است که مشخص شود وکیل سوئیسی باشگاه تراکتور نتوانسته از حقوق این تیم به درستی دفاع کند.

همزمان برای تراکتور و علیه تراکتور کار کرده!

موضوع عجیب و جالب درباره وکیل سوئیسی مذکور اما این است که او در یک پرونده علیه باشگاه تراکتور بوده است؛ او که از قبل وکالت کوین کنستانت بازیکن گینه‌ای را برعهده داشته، در پرونده شکایت این بازیکن از تراکتور به فیفا نیز خودش در مقام دفاع برآمده و البته که توانسته باشگاه تبریزی را محکوم کند! به عبارت بهتر دلشات در دو پرونده مأمور دفاع از تراکتور بوده و در یک پرونده دیگر علیه تراکتور فعالیت کرده است! ازقضا او نامه نگاری‌هایی نیز با باشگاه تراکتور داشته تا بتواند طلب ۸۰۰ هزار دلاری کنستانت را از تراکتور بگیرد اما با وجود دریافت حق وکالت مطلوب نتوانسته از حق همین باشگاه در پرونده استوکس و اروین دفاع کند.

وکیل پرونده ویلموتس این مرد شکست‌خورده است

مساله لودیک دلشات با فوتبال ایران اما به همین جا ختم نمی‌شود. قطعاً همه فوتبالی‌ها از پرونده شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران باخبر هستند. سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی که قراردادی ۳ ساله را با ایران به قیمت ۸ میلیون یورو منعقد کرده بود، با وجود اینکه دو میلیون یورو نقدا دریافت کرده، با ادعای اینکه از سوی فدراسیون فوتبال ایران برکنار شده، درخواست کل مبلغ ۳ سال قراردادش را کرده و شکایتش را به فیفا برده است. در این خصوص مسئولان فدراسیون فوتبال مدعیاند که بندی در قرارداد ویلموتس وجود داشته مبنی بر اینکه هر زمان دو طرف تصمیم به قطع همکاری بگیرند فقط باید مبلغ ۳ ماه بعد را به عنوان غرامت بپردازند و با این تفسیر ویلموتس بیشتر از حقش نیز دریافت کرده است. فدراسیون فوتبال اما برای دفاع از خود در پرونده ویلموتس مطابق عرف یک وکیل خارجی استخدام کرده و ازقضا این شخص کسی نیست جز «لودویک دلشات»!
مدیران فدراسیون فوتبال در این باره هیچ شفاف‌سازی خاصی انجام ندادند اما بی تردید این وکیل پرادعای سوئیسی با مبلغی کلان وکالت ایران در پرونده ویلموتس را برعهده گرفته است. از سوی دیگر قرارداد همکاری با دلشات چندی قبل توسط فدراسیون فوتبال به امضا رسیده و شاید مسئولان فدراسیون تصور نمی‌کردند او این طور در ماجرای استوکس و تراکتور شکست بخورد. حالا اما در این شرایط وکیلی که نتوانسته در پرونده شکایت استوکس بی انضباط با ۱۰۳ روز غیبت در قراردادی که برای ۳۰۵ روز منعقد شده از حقانیت تراکتور دفاع کند، حالا بزرگ‌ترین پرونده فوتبال ایران را در دست دارد. پرونده‌ای که اگر دلشات نتواند آن را به سرانجام برساند، فوتبال ایران محکوم به پرداخت غرامتی در حدود ۶ میلیون دلار می‌شود. مبلغی بسیار بزرگ که در صورت محکومیت فوتبال را می‌تواند به مرز نابودی نیز بکشاند.

او در مذاکره با استراماچونی هم شکست خورد!

یک مورد جالب دیگر که درباره این وکیل سوئیسی وجود دارد، حضور او در مذاکره دوحه استقلالی بود. زمانی که تقریباً همه از بازگشت استراماچونی به استقلال ناامید شده بودند، ناگهان علی خطیر معاون سابق این باشگاه و رحمان رضایی وسط آمدند و با سفر به دوحه ادعا کردند مشغول مذاکره با مربی ایتالیایی هستند. مذاکراتی که بارها توسط استراماچونی تکذیب شد و هنوز هم مشخص نیست انجام شده یا نه. منتهی انتشار یک عکس به موضوع کنونی کمک می‌کند. عکسی که خلیل‌زاده سرپرست سابق استقلال، خطیر و رحمان رضایی و یک فرد خارجی در آن حضور داشتند و استقلالی‌ها آن را به عنوان سند انجام مذاکرات منتشر کردند. آن فرد خارجی اما چه کسی بود؟ بازهم لودیک دلشات. وکیل سوئیسی که ظاهراً مأمور مذاکره با وکلای استراماچونی بود و این بار هم به نتیجه نرسید!

نکته مهم اما این است که رابط میان مسئولان فوتبال ایران با این وکیل سوئیسی کیست؟ از بین همه وکلای مختلفی که مورد تأیید فدراسیون جهانی هستند، چرا فوتبال ایران در پرونده‌های اخیر فقط با دلشات کار می‌کند؟ بی تردید یک فرد یا افرادی حلقه اتصال میان این وکیل سوئیسی با مسئولان ایرانی فوتبال را تکمیل می‌کنند. باید منتظر ماند و دید چه توضیحاتی در این خصوص منتشر می‌شود.

منبع: ورزش سه

کد خبر 414364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.