کشتارگاه‌ها تعطیل نمی‌شود/ مرغ و گوشت را بصورت بسته‌بندی خریداری کنید

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: همه صاحبان کشتارگاه‌ها مکلف شده‌اند که ماسک و دستکش تهیه کنند البته کمبودهایی نیز وجود دارد اما قرار نیست کشتارگاه‌ها تعطیل شوند و با نظارت کامل بهداشتی تا آخرین ساعات امسال فعالیت خود را ادامه می دهند.

شهرام موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مدتی است کشور تحت تأثیر شیوع ویروس کرونای جدید (کووید ۱۹) قرار گرفته است، دلیل استفاده از کلمه "جدید" در کنار نام این ویروس این است که ویروس کرونا برای دامپزشکی ناشناخته نیست و ما سال‌هاست که داریم با مشکلات خانواده ویروس‌های کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم و حداقل از سال ۱۹۳۰ این خانواده بیماری‌های متعددی در دام و طیور ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در حوزه دام و دامپزشکی هیچ گزارشی مبنی بر آلوده شدن دام‌های خوراکی به ویژه گاو، گوسفند، شتر و ماهی و فرآورده‌های دیگر از ویروس کرونای جدید و قابلیت انتقال آن نداشته‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: نکته‌ای وجود دارد که امکان دارد برخی فرآورده‌ها به صورت مکانیکی قابلیت انتقال ویروس را داشته باشند.

موحدی گفت: کشتار طیور در کشتارگاه‌ها سختگیرانه تحت ضوابط بهداشتی بازرسی می‌شود و تحت نظارت مسئولان دامپزشکی قرار دارد، سپس بسته بندی و به بازار ارسال می‌شود. اما در زمان فروش اگر به درخواست خریدار، فروشنده اقدام به قطعه کردن مرغ کند، امکان آلوده شدن گوشت مرغ به صورت مکانیکی وجود دارد.

وی اضافه کرد: بنابراین گوشت مرغ تا زمانی که در بسته بندی است، مشکلی ندارد و خواسته ما از مردم این است که مرغ را به صورت بسته بندی خریداری کرده و در منزل خودشان آن را خرد کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: البته در استان مراکز قطعه بندی استاندارد و کاملاً بهداشتی وجود دارد که مرغ را به صورت قطعه بندی شده تحت نظارت دامپزشکی و سلفون کشیده کاملاً بهداشتی به بازار عرضه می‌کنند و کسانی که می‌خواهند مرغ را قطعه بندی خریداری کنند، حتماً از بسته بندی‌های سلفون کشیده تحت نظارت دامپزشکی (کالای دارای علامت سازمان دامپزشکی و پروانه بهداشتی) تهیه کنند.

موحدی با بیان اینکه فرآورده‌های گوشتی هیچ مشکلی ندارند مگر اینکه آلودگی به صورت مکانیکی اتفاق بیفتد، گفت: توصیه ما این است اگر شهروندان می‌خواهند گوشت قرمز خریداری کنند، سعی کنند گوشت قرمز بسته بندی شده خریداری کرده و گوشت را کامل بپزند.

وی اعلام کرد: شایعه‌ای پخش شده که قرار است دامپزشکی استان کشتارگاه‌های دام و طیور را تعطیل کند که قطعاً صحت ندارد، به رغم اینکه وظیفه خود دامپزشکی نظارت بر بهداشت کشتارگاه‌ها نیست و وظیفه بهداشت محیط وزارت بهداشت است، اما این سازمان به شدت در حوزه‌های بهداشت فردی در بخش دامپزشکی و کشتارگاه‌ها نظارت کافی دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: همه صاحبان کشتارگاه‌ها مکلف شده‌اند که ماسک و دستکش تهیه کنند البته کمبودهایی وجود دارد اما اصلاً قرار نیست که کشتارگاه‌ها تعطیل شوند و تا آخرین ساعات امسال فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: مهمترین خدماتی که بخش دامپزشکی اکنون ارائه می‌دهد تأمین مواد پروتئینی سالم شامل گوشت، مرغ و تخم مرغ برای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان (برای افزایش ایمنی بدن این افراد نیاز به مواد پروتئینی است) و مردم عادی است.

کد خبر 414316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.