راهکارهای تغییر ظاهر شهر

زیباسازی شهری جنبشی است که در یک دهه اخیر رعایت مولفه‌های آن بر طرح‌های برنامه‌ریزان و معماران شهری حاکم است؛ این افراد سعی می‌کنند از طریق ایجاد مکان‌هایی مطلوب، رضایت تمام شهروندان را جلب کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در یک دهه اخیر معماران تلاش کرده‌اند از طریق افزایش آگاهی مردم راجع به اهمیت ارتقای فضاهای عمومی شهری، تبادل ایده‌ها در میان شهروندان را تقویت کنند و نسل جدیدی از طراحان، برنامه‌ریزان، فعالان و مدیران شهری تربیت کنند. این افراد زیباسازی شهری را در رأس برنامه‌های خود قرار داده‌اند به این معنی که سعی کرده‌اند شهرهایی طراحی کنند که در آن مردم در تمام گروه‌های سنی، با درآمدها و طبقات اجتماعی متفاوت بتوانند در شرایطی امن و با رضایت از وضعیت اقتصادی، شاد و پرنشاط زندگی را بگذرانند.

ارزش یک شهر اغلب از روی فضاهای عمومی و نه فضاهای شخصی مشخص می‌شود. به عنوان مثال، یک ملک شخصی که در نزدیکی یک پارک زیبا احداث شده باشد بسیار با ارزش‌تر و گران‌قیمت تر از سازه‌ای است که در یک کوچه تنگ و شلوغ ساخته شده است. سرمایه‌گذاران، تاجران و سایر افرادی که می‌خواهند در یک منطقه کسب‌وکار خود را آغاز کنند، بیش از هر چیز دیگر به محیط اطراف توجه می‌کنند. به همین دلیل مدیران شهری, تلاش می‌کنند مکان‌هایی در شهر احداث کنند تا علاوه بر ایجاد حس رضایتمندی در شهروندان، سرمایه‌گذاران را نیز به شهرهای خود جذب کنند و از این طریق اقتصاد شهر را رونق بخشند. زیباسازی شهری جنبشی است که اخیراً در میان برنامه‌ریزان از استقبال زیادی برخوردار شده است اما برای داشتن شهری زیبا باید چه اقداماتی شود؟

بهبود خیابان‌ها به عنوان فضاهای عمومی

خیابان‌ها فضاهای عمومی اساسی در شهرها بشمار می‌رود که ممکن است به طور کامل به وسیله خودروها پوشیده شود و سیمایی نامطلوب در شهر به وجود آورد. خیابان ایده‌آل، در بحث زیباسازی شهری، خیابانی است که از قسمت‌های مختلف برای حمل‌ونقل‌های متفاوت نظیر تاکسی، اتوبوس، تراموا، دوچرخه و پیاده‌روی تشکیل شده باشد. وجود راه‌های فرعی و بلوارها در خیابان‌ها نیز به طور چشمگیری بر ارزش آن‌ها و سازه‌هایی که در آن احداث می‌شود، می‌افزاید. اخیراً بسیاری خیابان‌ها در سراسر شهرهای جهان بر روی تردد خودروها بسته شده است و خیابان‌های جدید دوستدار عابر پیاده باعث افزایش جذابیت منطقه در بین مردم شده است.

ایجاد میدان‌ها و پارک‌های چندمنظوره

میدان‌ها و پارک‌های شهر اگر به خوبی طراحی شده باشد می‌تواند پاسخگوی نیازهای متفاوت شهروندان باشد. مردم در پارک‌ها و میدان‌های شهر به فعالیت‌های مختلف نظیر کسب‌وکار، استراحت، سرگرمی، فعالیت‌های گروهی و تعاملات اجتماعی می‌پردازند. به همین منظور این فضاها باید به‌گونه‌ای طراحی شود که امکانات لازم را در اختیار کاربران، از تمام گروه‌های سنی و نژادهای مختلف، قرار دهد. یک فضای عمومی اگر به خوبی طراحی شود حس امنیت را برای کاربران به وجود می‌آورد و چنانچه طراحی آن به خوبی انجام نشده باشد باعث بر.ز ترس و نارضایتی در بین مردم می‌شود.

افزایش رونق اقتصادی محلی از طریق طراحی بازارها

بازارها از زمان‌های بسیار قدیم نقش مهمی در شهرسازی ایفا کرده است چرا که مردم در این مکان‌ها گرد هم می‌آیند و محصولات خود را با هم مبادله می‌کنند. در واقع، بازارها پویاترین و پربازده‌ترین مکان‌های عمومی در شهر بشمار می‌رود که در آن علاوه بر محصولات، اخبار، ایده‌ها و شایعات در بین مردم رد وبدل می‌شود و پیوند بین جوامع مختلف محکم‌تر می‌شود. بازاری که به خوبی طراحی شده باشد می‌تواند فواید زیادی نظیر کارآفرینی، تقویت پیوند بین مناطق شهری و روستایی و بهبود دسترسی به غذای سالم را برای شهروندان به ارمغان آورد.

طراحی سازه‌هایی برای افزایش ارزش منطقه

تنها تمرکز بر فضاهای عمومی و خیابان‌ها به منظور زیباسازی شهری و افزایش رضایتمندی شهروندان کفایت نمی‌کند؛ با طراحی سازه‌هایی زیبا می‌توان ارزش یک منطقه را افزایش داد. صرف‌نظر از توانایی مالی، مردم اغلب مایلند در مناطقی سکونت کنند که در آن ساختمان‌ها علاوه بر فضای درونی از نمایی زیبا برخوردار باشد. چنانچه خانه‌های یک منطقه همگی به خوبی طراحی شده باشد، باعث برتری آن منطقه نسبت به سایر مناطق شهری می‌شود و سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. طراحی خاص سازه‌هایی نظیر موزه‌ها، کتابخانه‌ها، ادارات و مؤسسات نیز در این گروه قرار می‌گیرد و باعث افزایش فعالیت و تعامل بین شهروندان می‌شود.

ایجاد امکانات بهداشتی لازم در فضاهای عمومی

ارائه خدمات بهداشتی نظیر آب آشامیدنی سالم، سرویس‌های بهداشتی تمیز، تصفیه فاضلاب، دسترسی به غذای سالم و امنیت از جمله مهم‌ترین اصولی است که در طراحی فضاهای عمومی باید در نظر گرفته شود. مراکز سلامت باید از امکانات لازم جهت درمان بیماری‌ها برخوردار باشد، کارکنان کتابخانه‌ها باید خدمات و آموزش سالم را در اختیار مردم قرار دهند، مواد غذایی بهداشتی باید در بازارهای عمومی عرضه شود و سیستم‌های حمل‌ونقل پاک باید جایگزین خودروهایی باشد که بیشترین آسیب را به پاکیزگی هوا وارد می‌کند.

کد خبر 414294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.