۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۸
آستارا، گرفتار در گرداب کرونا

این روزها اخبار مربوط به بیماری کرونا از همه جا شنیده می‌شود. از تعداد جان‌باختگان تا قرنطینه شهرها و بهبود مبتلایان؛ همه با دشواری روزگار می‌گذرانند، برخی از ترس و برخی از اوضاع نامشخص آینده؛ اما شرایط برای گروهی سخت‌تر است، آن‌هایی که در کانون طغیان بیماری زندگی می‌کنند و راهی برای گریز ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر در سکوت فرو رفته، همه جا آرام و کوچه‌ها و خیابان‌ها خلوت است. طبیعتی زیبا و منحصربه‌فرد که این روزها باید منزلگاه صدها شهروند و مسافری باشد که اینجا را برای گذران تعطیلات عید انتخاب کرده‌اند، حالا خاموش و بی‌رونق است.

آستارا، بهشت‌گونه‌ای در نوار مرزی ایران که این روزها در گرداب کرونا اسیر است و شهروندانش چشم‌انتظار روزهای آینده‌اند تا شاید جرقه امیدی در سیاهی این بیماری پیدا شود و به دوران خانه‌نشینی و اضطراب پایان دهد.

شهروندانی نگران و مضطرب

بیژن ودودی از شهروندان آستارا است که وضعیت شهر را اینگونه توصیف می‌کند: همه ترسیده‌اند، شهرهای شمالی بیشتر از سایر مناطق درگیر این بیماری است و خدا می‌داند چه پیش می‌آید.

او ادامه می‌دهد: در این مدت اقدامات خوبی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا انجام شده و مسئولان، اماکن عمومی و تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها را ضدعفونی کرده‌اند.

این شهروند آستارایی می‌افزاید: با بستن درهای اماکن عمومی نمی‌توان جلوی گسترش ویروس کرونا را گرفت، مسئولان باید مبادی‌های ورودی به شهر را به صورت جدی کنترل و افراد مشکوک را به سرعت قرنطیه کنند.

ودودی تاکید می‌کند: کنترل ورودی‌های پایانه مسافری و گمرگ به ویژه خودروهای ترانزیت باید تشدید شود؛ تعداد زیادی از شهرهای دیگر راهی شهرهای شمالی شده‌اند، چرا به فکر سلامتی خود و دیگران نیستند؟ حتی کسانی که ویلای شخصی دارند هم نباید به خود اجازه دهند کاری کنند که اوضاع بدتر شود.

او می‌گوید: امکانات بهداشتی مثل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده در آستارا بسیار کمیاب است و مسئولان باید هرچه زودتر این وسایل بهداشتی را فراهم کنند.

فریدون سخا کار شهروند دیگری است که به کاهش ساعات کاری ادارات اشاره می‌کند و می‌گوید: مسئولان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ساعات کار ادارات را کاهش دادند و اجازه برگزاری جشن و مجلس ترحیم را نمی‌دهند، کار بسیار خوبی است، اما متأسفانه در این مدت تعدادی از شهروندان چنین مراسم‌هایی را در منزل برگزار می‌کنند که باید مسئولان جلوی آن را بگیرند، تا سلامتی مردم به خطر نیافتد.

او می‌افزاید: در هنگام توزیع اقلام بهداشتی مثل ماسک بین شهروندان، باید تدابیری اتخاذ و از تجمع جلوگیری شود، این اقلام درب منزل یا بر اساس کد ملی به صورت مرحله‌ای بین مردم توزیع شود.

آموزش شهروندی، شاه‌کلید غلبه بر کرونا

اما جواد معیتی، شهردار آستارا معتقد است افزایش دانش شهروندان بهترین و مؤثرترین راه برای مهار ویروس کرونا است؛ او می‌گوید: در راستای پیشگیری از گسترش و ابتلای شهروندان به ویروس کرونا، تمامی ناوگان حمل و نقل و اماکن عمومی این شهر به صورت مداوم شست و شو و ضدعفونی می‌شود.

او می‌افزاید: برای رفع نگرانی و پیشگیری از ابتلای احتمالی شهروندان به ویروس کرونا سازمان حمل و نقل شهرداری آستارا با همکاری اداره بهداشت این شهرستان با خرید تجهیزات لازم، تاکسی‌های درون‌شهری را شست‌وشو و ضدعفونی می‌کند.

شهردار آستارا خاطرنشان می‌کند: ۴۰۰ دستگاه تاکسی درون‌شهری در آستارا وظیفه جابجایی تعداد زیادی از شهروندان را برعهده دارند و این تمهیدات و اقدام پیشگیرانه برای حفظ سلامت شهروندان است تا با خاطری آسوده از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

معیتی عنوان می‌کند: ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر به صورت منظم ضدعفونی خواهد شد و این اقدام تا اعلام وزارت بهداشت در خصوص کنترل این ویروس ادامه خواهد داشت.

او اضافه می‌کند: با هماهنگی مرکز بهداشت شهرستان علاوه بر ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها و ایستگاه‌های درون‌شهری، اماکن عمومی، مراکز خرید مثل بازار ساحلی، بازار ماهی‌فروشان، محل عرضه طیور زنده و معابر شهری نیز در چند نوبت ضدعفونی شد.

شهردار آستارا یادآور می‌شود: شهرداری آستارا به منظور اطلاع‌رسانی بیشتر در جهت پیشگیری و مراقبت شهروندان در مقابل ویروس کرونا، بنرهای آموزشی در سطح این شهر نصب خواهد کرد و از شهروندان انتظار می‌رود، هنگام حضور در اجتماعات رعایت بهداشت فردی و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

قفل تعطیلی بر پارلمان شهری

میثم الوان پور، سخنگوی شورای سلامی شهر آستارا اما خبر از بستری شدن سه تن از اعضای این شورا می‌دهد و می‌گوید: این افراد تاکنون بهبود نیافته‌اند، به همین دلیل جلسه رسمی شورا هم برگزار نشده تا برای مقابله با ویروس کرونا مصوبه‌ای داشته باشیم، اما شهرداری با هماهنگی فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان شهرستان اقدام خوبی در این شهر انجام داده است.

او ادامه می‌دهد: بنده در حال رایزنی با مسئولان برای راه‌اندازی کمپینی هستم تا اعضای افتخاری این کمپین با کمک مردم و تهیه اقلام بهداشتی بتوانند دستگاه‌های پیشخوان بانک‌ها و کارت‌خوان‌های فروشگاه‌های شهر را همه روزه ضدعفونی و بروشورهایی در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا در بین مردم توزیع کنند.

طغیان یک اپیدمی

اما نظام عباسی، مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا خبر از بستری شدن بیش از ۷۵ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان شهید بهشتی این شهر می‌دهد و می‌گوید: حدود ۳۰ نفر از این تعداد بهبود یافته و دو نیز جان خود را از دست دادند و سایرین نیز تحت مراقبت هستند.

او می‌افزاید: بیشتر بستری شدگان ۴۵ تا ۵۵ ساله هستند و ۱۵ پرستار و دو پزشک در بخش قرنطینه بیمارستان به صورت شبانه‌روزی به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا تصریح می‌کند: در یک ماه، حدود ۸۰ هزار ترددکننده در مرز آستارا تب سنجی شدند و موردی از کرونا مشاهده نشده است.

عباسی ادامه می‌دهد: در این مدت کارشناسان شبکه بهداشت و درمان آستارا به کارکنان ادارات و شوراهای اسلامی شهر و روستا، دهیاران نیروهای نظامی و روحانیان آموزش‌های لازم را در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا ارائه کرده‌اند.

او می‌گوید: در این مدت مراکز بهداشت و درمان، آموزشی، کلیه ادارات شهرستان، ناوگان حمل و نقل عمومی، خودروهای ترانزیتی و معابر شهری ضدعفونی و گندزدایی شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا عنوان می‌کند: پایگاه پیشگیری از کرونا در آستارا به صورت چادر دایر شده و دو کارشناس بهداشت هر صبح و عصر آموزش‌های لازم و پیشگیرانه را به مردم ارائه می‌کنند.

عباسی اضافه می‌کند: در این پایگاه نحوه شستن صحیح دست‌ها به عنوان مهم‌ترین عامل پیشگیری از سرایت ویروس و نحوه استفاده از دستمال و ماسک در مواقع عطسه و سرفه و قرار نگرفتن در کنار بیمار به شهروندان آموزش داده می‌شود.

او خاطرشان می‌کند: دفترچه‌های آموزش و آگاه سازی در خصوص نحوه پیشگیری از کرونا تا اواخر اسفندماه در این پایگاه توزیع خواهد شد و شهروندان و گردشگران از پایگاه استفاده و مفاهیم علمی را به دیگران منتقل کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا می‌افزاید : سامانه نوبت‌دهی اینترنتی و تلفنی بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان، برای تسریع خدمات و جلوگیری از مراجعه حضوری و تجمع راه‌اندازی شده است و شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت astaraclinic.gums.ac.ir یا تماس با شماره ۰۱۳۴۴۰۱ نوبت و کد رهگیری دریافت کنند و هنگام مراجعه در زمان مقرر، ارائه شماره نوبت و کد رهگیری به بیمارستان الزامی است.

عباسی یادآور می‌شود: ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود و در معمولی‌ترین حالت، باعث سرماخوردگی شده و در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلاء به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

او اضافه می‌کند: دوره نهفتگی نسبتاً طولانی این بیماری تنفسی مرگ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علائمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا تاکید می‌کند: مردم از سفرها، ترددهای غیرضروری و حضور در تجمعات پرهیز و با شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت بهداشت از کرونا پیشگیری و در صورت تشدید سرفه‌های خشک، عطسه و تب به مراکز درمانی مراجعه کنند.

کد خبر 414280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.