اصفهان رتبه اول سرعت ابتلا به کرونا/ بستری ۱۸۰۰ بیمار در بیمارستان‌های استان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پس از ورود ویروس کرونا به استان، آمارها به‌صورت روزانه رصد شد و روزانه تعداد موردها افزایش پیدا کرد و از لحاط تعداد، در رتبه سوم و چهارم کشور قرار گرفتیم و این افزایش اصفهان را از نظر سرعت ابتلا در رده اول قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز کلیدری در یکصد و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: از دو روز قبل از ۳۰ بهمن‌ماه که رسماً اولین مورد کرونا در کشور اثبات و اعلام شد، ساختارهای خود را برای پذیرش بیماران در استان آماده کرده بودیم و این امکان نیز فراهم شد که رادر داخل استان بیماران را تشخیص بدهیم.

وی افزود: پس از ورود کرونا به استان، آمارها به‌صورت روزانه در استان رصد شد و روزانه تعداد موردها افزایش پیدا کرد و از لحاط تعداد، در رتبه کشور سوم و چهارم کشور قرار گرفتیم و این افزایش اصفهان را از نظر سرعت ابتلاء در رده اول قرار داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در استان اصفهان علوم پزشکی کاشان وضعیت بسیار پیچیده‌ای پیدا کرده و تعداد مبتلایان کاشان و آران و بیدگل تقریباً با سایر شهرستان‌های استان برابری می‌کند و عملاً سیستم‌ها دچار چالش شده‌اند

وی با بیان اینکه در داخل شهر اصفهان برنامه‌ای تدوین شد تا فشار به بیمارستان‌های شهر وارد نشود، ادامه داد: در اصفهان چهار بیمارستان پذیرش بیماران حاد تنفسی را برعهده گرفتند و چهار بیمارستان نیز در شهرستان‌های دو بیمارستانی برای کرونا اختصاص داده شد؛ غیر از چند شهرستان کوچک نیز سایر شهرستان‌ها یکی از بخش‌های خود را برای پذیرش مبتلایان به کرونا اختصاص دادند.

کلیدری اضافه کرد: در بیش از دو هفته گذشته که شیوع کرونا افزایش پیدا کرده، بیش از ۱۸۰۰ بیمار در حوزه علوم پزشکی اصفهان بستری شده‌اند و اکنون دیگر هیچ شهرستان اصفهان از شیوع کرونا مصون نمانده است.

وی با اشاره به اینکه این آمارها تأیید شده و مردم اصفهان باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند چه مسیری را انتخاب کنند، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۷ کلینیک تخصصی و ۸۰ کلینیک عمومی در آمادگی کامل قرار دارند تا با استفاده از ظرفیت آن‌ها، تراکم بیماران در بیمارستان به حداقل برسد زیرا توان سیستم بهداشتی و درمانی حد مشخصی دارد و نمی‌توان بار اضافی‌تری به این سیستم افزوده کرد زیرا اگر چنین شرایطی اتفاق افتاد، کیفیت خدمات از استاندارد خارج می‌شود.

مرگ و میر اصفهان کمتر از میانگین کشور است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در دنیا ۴۰ درصد گسترش ویروس از بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد بنابراین باید مراجعان به بیمارستان‌ها را به حداقل برسانیم در حالی که در اصفهان جدای از اینکه میزان ورودی بیماران روبه افزایش است میزان بیماران بدحال نیز روبه افزوده شده است.

وی با بیان اینکه اگر در هفته گذشته ۵۰ بیمار مشکوک در آی سی یو وجود داشت، اکنون بیش از ۱۰۰ بیمار وجود دارد و این موصوع یعنی احتمال مرگ و نیر در استان بیشتر خواهد شد، اضافه کرد: حوزه درمان و بهداشت تمام تلاش خود را برای تحمیل حداقل مشکلات به مردم گذاشته‌اند و میزان مرگ و میر در حوزه علوم پزشکی اصفهان به وضوح کمتر از میانگین کشوری است.

کادر درمان از همشهریان گله‌مند هستند

کلیدری با بیان اینکه در صف مقدم همکاران ما گله‌مند هستنده از اینکه محدودیتی در شهر اندیشیده نمی‌شود، ادامه داد: اکنون پرسنلی را داریم که سه هفته است از همه آرزوهای خود گذشت کرده‌اند و در حال خدمت‌رسانی هستند و گله می‌کنند چرا این حس در بین مردم وجود ندارد که باید برای جلوگیری از شیوع بیماری جلوگیری کرد.

وی گفت: سیکل انتقال یک ویروس را زمانی می‌توانیم بشکنیم که ارتباطات به حداقل برسد بنابراین عبور و مرور عمومی و اصناف و… باید عیرفعال شوند وگرنه گردش ویروس طولانی‌تر خواهد شد و بیماران و مرگ و میرهای بیشتری را تجربه خواهیم کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اگر بتوانیم محدودیت چهار هفته‌ای ایجاد کنیم، بهتر از این است که یک هفته دیگر به فکر شکست کرونا باشیم در حالی که در هر خانه یک ویروس کرونا وجود دارد و مجبور شویم چهار ماه کل شهر را تعطیل کنیم

وی با اشاره به اینکه از هم‌اکنون محدودیت‌ها برای برپایی جشن‌های نیمه شعبان اتخاذ شود تا تراکم جمعیت به حداقل برسد، افزود: سفر افراد از کلانشهرها به روستاها و شهرهای کوچک باعث می‌شود که ویروس را از نقطه‌ای که آلودگی وجود دارد به مناطق به شدت آسیب‌پذیر که سالمندان نیز در آن زندگی می‌کنند، منتقل می‌شود.

کلیدری با تاکید بر اینکه اگر تدبیر نکنیم با تنش‌های بیش از حد افکار عمومی و فشار آن به سیستم روبه‌رو می‌شویم بنابراین مدیران نباید از تصمیمات عقب باشند و مردم از آن‌ها جلوتر باشند، اظهار کرد: ایتالیا در قلب اروپا ۱۶ میلیون نفر را قرنطینه کرده‌است و در ایران نیز بهتر است این تصمیمات را مدبرانه‌تر انجام دهیم تا زودتر از زمانی که ممکن است برای اتخاذ تدابیر دیر شده باشد، تصمیم بگیریم.

وی اضافه کرد: اصفهان مقصد سفر چهار استان مازندران، گیلان، قم و تهران شده و این امر به دلیل آمار بالای شیوع کرونا در استان‌های مذکور، برای مردم بسیار خطرآفرین خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیمارستان الزهرا در چرخه خدمات به بیماران عادی استان اصفهان است، افزود: این بیمارستان ۸۰ تخت آی سی یو دارد، بیماران این بیمارستان نمی‌توانند در دیگر بیمارستان‌ها خدمت دریافت کنند.

وی افزود: چنانچه بیمارستان الزهرا را مرجع قرار می‌دادیم می‌توانستیم سه هزار ناقل کرونا در استان اصفهان تولید کنیم همچنین باید توجه داشته باشیم که کرونا امکانات خاصی نمی‌خواهد، ما امکانات را محدود نکردیم در همه شهرستان‌ها استان برای ساماندهی امور برنامه ریزی داشتیم.

کلیدری با بیان اینکه وزارت بهداشت درخواست درگیر نشدن بیمارستان الزهرا با بیماری کرونا را دارد، ادامه داد: همچنین یک هزار و ۷۰۰ تخت در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی برای بیماری کرونا تخصیص یافته و تنها ۲۰۰ تا ۲۵۰ تخت به دیگر بیماران خدمات می‌دهد.

وی تاکید کرد: درمان و آزمایش کرونا در مراکز دولتی و تأمین اجتماعی رایگان است، از بیمارستان صدوقی درخواست بستری کردن بیماران کرونایی نظامی را داشتیم و تعامل خوبی در استان در زمینه وجود داشته است.

معاون درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه بیمارستان عسگریه به عنوان حلقه پنجم درمان انتخاب شده است، اضافه کرد: به بیمارستان‌ها اعلام کردیم که در گام نخست کلینیک‌ها و در گام بعدی بخش‌های بیمارستانی را درگیر بستری کردن بیماران کرونایی کنیم.

کد خبر 414274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.