چه کسی مانع قرنطینه قم شد؟

بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا، تعمدی بودن شیوع ویروس کرونا و بررسی آخرین تحولات نفتی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۱۹ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رسیدیم به نقطه اوج کرونا» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا پرداخت و نوشت: روند افزایشی آمار مبتلایان به کرونا ویروس بعد از گذشت ۲۰ روز در کشور همچنان ادامه دارد و تا روز دوشنبه (۱۹ اسفند) شمار مبتلایان به کرونا از مرز هفت‌هزار نفر گذشت و به عدد ۷۱۶۱ نفر رسید و در مجموع ۲۳۷ نفر جان باخته‌اند. از روز یکشنبه (۱۸ اسفند) تا (۱۹ اسفند) ۵۹۵ مورد جدید ابتلاء شناسایی شده و ۴۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند، آمار بهبود یافتگان نیز به دوهزار و ۳۹۴ نفر رسید. کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح آمار کلی این بیماری به تفکیک استان‌ها گفت: تا روز ۱۹ اسفند، در تهران ۱۹۴۵ نفر، در قم ۷۱۲ نفر، گیلان ۵۲۴ نفر، اصفهان ۶۰۱ نفر، البرز ۳۰۷ نفر، مازندران ۶۳۳ نفر، مرکزی ۳۸۹ نفر، قزوین ۲۴۷، سمنان ۲۲۰، گلستان ۱۷۵، خراسان رضوی ۱۸۳، فارس ۱۳۳، لرستان ۱۵۱، آذربایجان شرقی ۱۲۹، خوزستان ۷۳، یزد ۹۰، زنجان ۶۸، کردستان ۶۶، اردبیل ۷۲، کرمانشاه ۴۴، کرمان ۳۶، همدان ۶۰، سیستان و بلوچستان ۳۴، هرمزگان ۵۲، خراسان جنوبی ۳۷، خراسان شمالی ۳۴، چهارمحال و بختیاری ۲۶، ایلام ۳۱، آذربایجان غربی ۶۹، کهگیلویه و بویراحمد ۹ و بوشهر ۱۱ مورد بیماری کووید ۱۹ ثبت شده است. این آمار البته چند مورد اشتباه نیز داشت و روز یکشنبه جهانپور اعلام کرده بود که در استان‌های بیشترین موارد ابتلا به ترتیب در تهران، قم، مازندران، اصفهان، گیلان، مرکزی، البرز و قزوین بوده، هر چند که افزایش آمار مبتلایان در استان اصفهان نگران‌کننده است. در روزهای اخیر روند افزایشی کرونا در دو استان گیلان و مازندران باعث نگرانی‌های بسیاری شده و حتی در برخی از روزها جاده‌های منتهی به این استان‌ها مسدود شده است. مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس و وزیر بهداشت ایران وضعیت را اضطراری خوانده و خواستار تشدید کمک‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به این استان شده‌اند. یکی از نمایندگان استان مازندران در مجلس هم در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور، خواهان اعلام وضعیت قرمز در این استان شده است. مازندران با ۶۳۳ مورد ابتلا، بعد از تهران و قم بیشترین مبتلا را دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دو سوگند برای یک ریاست جمهوری!» به بررسی برگزاری مراسم تحلیف دو رئیس جمهور در افغانستان پرداخت و نوشت: به تمامی چالش‌هایی که این روزها افغانستان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اکنون باید چالش ریاست جمهوری را نیز اضافه کرد. کشوری که در اوج جنگ و ناامنی حالا دو رئیس جمهوری دارد که هرکدام روز گذشته به صورت جداگانه برای خود مراسم تحلیف برگزار کردند.

بن سیاسی در افغانستان زمانی تشدید شد که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوایل مهر ماه سال جاری و اعلام نتایج آن پنج ماه پس از برگزار شدن انتخابات، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی، نتایج انتخابات را نپذیرفته و معتقد است که رقیب وی اشرف غنی دست به تقلب گسترده و سیستماتیک زده است. از سوی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده که اشرف غنی با کسب بیش از ۵۱ درصد آرا پیروز انتخابات است و برای بار دوم رئیس جمهوری افغانستان خواهد بود. جدال سیاسی بر سر نتایج انتخابات پنج سال قبل نیز میان اشرف غنی و عبدالله وجود داشت تا درنهایت با وساطت برخی کشورها مانند ایران یک دولت وحدت ملی به ریاست اشرف غنی و معاونت عبدالله عبدالله تشکیل شد. در همین راستا روز گذشته و با تمامی نگرانی‌هایی که از این اختلاف مهم سیاسی در افغانستان بروز کرده است، اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری و عبدالله در کاخ سپیدار هرکدام برای خودشان مراسم تحلیف جداگانه برگزار کرده و خود را رئیس جمهوری آینده افغانستان اعلام کردند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چه کسی مانع قرنطینه قم شد؟» به بررسی تعمدی بودن شیوع ویروس کرونا پرداخت و نوشت: شیب افزایشی قربانیان و مبتلایان ویروس کرونا در چند روز گذشته چند برابر شده است. افزایش تعداد جانباختگان و مبتلایان باعث شده مردم و گروه‌های مختلف مدنی خواستار قرنطینه شدن شهرهای بحرانی شوند. هر چند که محدودیت‌هایی در حد تردد غیرضروری و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها صورت گرفته اما با این حال در شهرهایی مانند تهران، قم و رشت و چند شهر بزرگ دیگر که وضعیت بحرانی دارند هنوز اقدامی برای قرنطینه قطعی صورت نگرفته است. این وضعیت در حالی است که چین و ایتالیا بعد از مشاهده اولین بیمارها، دستور قرنطینه برخی شهرها را صادر کردند. در ایران اما بعد از گذشت چند هفته از گسترش کرونا در سطح کشور هنوز خبری از قرنطینه و تعطیل کردن شهرها نیست و مسئولان وزارت بهداشت همچنان در مقابل به کار بردن واژه قرنطینه برای شهرها مقاومت می‌کنند. در اولین اظهارنظرها در این باره بهرام سرمست، استاندار قم روز دوشنبه، پنج اسفند درباره لزوم قرنطینه شدن قم گفته است: «تجربه کشور چین در مورد قرنطینه موفق نبوده و در ابتدای انتشار خبر شیوع کرونا در قم هم موضوع قرنطینه مطرح شد و نظرها هم متفاوت بود. ما باید دنبال راهکاری برویم که امکان‌پذیر، کارآمد و مؤثر باشد، قم به لحاظ جغرافیایی در نقطه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرارگرفته و یک نقطه زیارتی و یک جهان‌شهر به شمار می‌آید، ازاین‌رو اگر می‌شد راهکار قرنطینه را در پیش گرفت در همان اوایل ما آن را انجام می‌دادیم. از این گزینه عبور کردیم و قرنطینه گزینه کارآمد شناخته نمی‌شود. بهترین سیاست این است که مردم در خانه‌ها بمانند و خودشان را از هرگونه اجتماع دور نگه‌دارند و حداقل حضور را داشته باشند و بهترین و به رسمیت شناخته شده ترین راه نیز همین است.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ماسک اقتصاد در عصر کرونا» نوشت: صندوق بین‌المللی پول پیشنهادهایی برای حفاظت از سلامت افراد و کسب‌وکارها ارائه کرد که می‌توان آن را به عنوان ماسک اقتصاد در عصر کرونا دانست. زیرا این پیشنهادها دنبال آن است که با کنترل پیامدهای تخریبی کرونا آثار انسانی و اقتصادی این ویروس را به حداقل برساند. پیشنهادهای صندوق در حوزه محافظت انسانی حول افزایش توان شناسایی و استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای دریافت خدمات دولتی است. در بخش محافظت انسانی صندوق پیشنهاد می‌دهد دولت‌ها بسته به ظرفیت خود مخارج برای مقابله و شناسایی را افزایش دهند. از نظر صندوق یکی از اقدامات دولت‌ها در عصر کرونا فراهم کردن خدمات اولیه برای مردم و کسب‌وکارهایی است که به دلیل قرنطینه شدن در معرض آسیب قرار گرفته‌اند. در حوزه اقتصادی نیز صندوق پیشنهاد می‌دهد تا زمان فروکش کردن شرایط اورژانسی، ارائه جریان‌های پولی به‌موقع، هدفمند و حتی موقت برای مردم و کسب‌وکارهایی که بیشترین آسیب را از این وضعیت می‌بینند نظیر اعطای یارانه نقدی، کالایی و معافیت‌های مالیاتی ضروری است. برای مثال برخی کشورها مانند فرانسه، ژاپن و کره‌جنوبی یارانه‌های نقدی به افراد اختصاص دادند تا بتوانند در خانه بمانند. در برخی دیگر از کشورها نیز معافیت‌هایی برای کم‌کردن بار مالیاتی برای کسب‌وکارها در مناطق آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده است.

کد خبر 414239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.