اپیدمی به نام خانه‌های اجاره‌ای گردشگری

در هر کجایی از کشور ایران خانه‌های شخصی با حداقل امکانات دیده می‌شود که به صورت اجاره شبانه در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند؛ این کسب و کار غیر قانونی در عید نوروز رونق گرفته و حالا با وجود شیوع کرونا تبدیل به معضل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در آخرین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان، طرح تعطیلی اقامتگاه‌های غیرمجاز و غیر استاندارد، کمپ‌ها، مدارس و سکونتگاه‌های دولتی مصوب شد. بر این اساس در استان اصفهان تنها، هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی که بتوانند مجوزهای بهداشتی را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ نمایند، می‌توانند میزبان مسافران باشند. این مسئله باعث شده تا ظرفیت اسکان استان بسیار کاهش یابد و سود جویانِ کلید به دست اقامتگاه‌های غیر مجاز چون خانه‌های شخصی و خانه مسافرها را تبلیغ کنند.

خانه‌های اجاره‌ای شبانه یا خانه مسافرها، چند سالی است تبدیل به بزرگترین معضل برای سفرهای داخلی ایران شده است. این پدیده که روز به روز بر گستردگی آن افزوده شد و مسافران داخلی ایران به آن عادت کردند، برای ذی‌نفعان گردشگری یک مشکل اپیدمی است. در هر شهر و حتی روستایی از ایران افرادی هستند که خانه‌هایی با حداقل امکانات و البته بدون مجوزهای لازم را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

این خانه‌ها برای مسافران بسیار مقرون به صرفه‌تر از اقامتگاه‌های استاندارد گردشگری همچون هتل هستند و به همین دلیل طرفداران زیادی دارند. پدیده خانه مسافرها در فصل‌های شلوغ به خصوص عید نوروز تب بالایی پیدا می‌کند و حتی برخی افراد خانه‌های شخصی خود را برای کسب درآمد خالی و در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

سالیان درازی است که خانه مسافرها تبدیل به معضل بزرگی برای ذی‌نفعان اصلی گردشگری همچون هتل‌ها و مسافرخانه‌ها شده‌اند. تلاش‌های مختلفی هم برای کنترل آن از جمله صدور مجوز و یا ساماندهی توسط وزارت (سازمان) میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد و حتی در برخی شهرها مانند اصفهان شهرداری‌ها هم وارد میدان شدند و سعی کردند کنترلی بر این آشفته بازار داشته باشند؛ اما این تلاش‌ها بی نتیجه بود و هیچگاه نتوانست این معضل را حل و کنترل کند.

البته لازم به ذکر است در فصل‌های شلوغ گردشگری و خصوصاً عید نوروز این خانه‌ها عصای دست مدیران اجرایی در برخی شهرها و استان‌ها شده و شاید دلیل دست باز دلالان این حوزه هم اسکان مسافران در زمان تکمیل ظرفیت تمام اقامتگاه‌ها بوده است. با این حال شرایط کشور در تعطیلات نوروزی سال جاری شرایط خاصی است. تاکید و تلاش مسئولین هم بر خانه نشینی و جلوگیری از سفر شهروندان ایرانی است تا جلوی شیوع ویروس کرونا گرفته شود.

وجدان‌های خواب

در روزهای گذشته اظهار نظرات مختلفی از سوی استاندار اصفهان و مسئولین اداره‌کل گردشگری این استان در راستای جلوگیری از سفر هموطنان به این استان شده است. اصفهان همواره در عید نوروز جز پنج استان برتر از نظر تعداد گردشگران است و حالا این شهر جز کانون‌های شیوع ویروس کرونا نیز محسوب می‌شود. این روزها که بسیاری از مردم نگران حفظ سلامتی خود هستند و حتی خودجوش راه شهرها و روستاهای خود را بر روی غیربومیان بسته‌اند، افرادی هم هستند که در فضای مجازی و بسترهایی چون "دیوار" و "شیپور" تبلیغ خانه‌های شخصی برای اجاره به مسافران را می‌کنند.

این مسئله سر و صدای زیادی در فضای مجازی بر پا کرده و بسیاری از شهروندان اصفهانی خواستار شناسایی و پلمپ این واحدها شده‌اند. خبرنگار ایمنا سعی کرده تا با چند نفر از افرادی که خانه‌های اجاره‌ای روزانه در اختیار مسافران قرار می‌دهند صحبت کند، یکی از همین افراد که خانه‌ای در خیابان آتشگاه دارد می‌گوید: " یک خواب داریم، دو خواب هم داریم. هیچ مشکلی هم از نظر بهداشتی وجود ندارد، خودم در بیمارستان کار می‌کنم و اوضاع آنقدر هم که می‌گویند خراب نیست. آدم‌های زیادی تست می‌دهند، اما همه تست‌ها که مثبت نیست."

یک فرد دیگر که حدود هشت ساعت از تبلیغ خانه‌اش در سایت دیوار می‌گذرد درخواست برای اجاره خانه را نمی‌پذیرد و اذعان دارد: "وضعیت در شهر اصفهان تقریباً قرمز است و شرایط خوبی نیست. بهتر نیست که در این شرایط در خانه ماند و سفر نکرد؟! شرایط سختی پیش رو داریم و بهتر است همه رعایت کنیم! " این اظهارات در کنار تبلیغ اقامتگاه‌های غیرمجاز به مسافران در نوع خود جالب است.

یک مرد جوان صاحب خانه دیگری در محدوده خیابان حکیم نظامی است که با او تماس می‌گیریم، به نظر می‌رسد او تجربه زیادی در اجاره خانه دارد و خانه‌های زیادی هم در دست برای اجاره دارد. این فرد معتقد است که سفر کردن مشکلی ندارد و اگر مسافر مسائل بهداشتی را رعایت کند مشکلی برایش پیش نمی‌آید. او اظهار می‌کند: "یک ساختمان پنج طبقه دارم، خودم در یکی از واحدها هستم و بقیه را اجاره می‌دهم. هر سه چهار روز یک‌بار هم یک شرکت کل ساختمان و واحدها را ضد عفونی می‌کند."

قماربازی به قیمت سلامت مردم

تمامی این افراد برای خانه‌های خود قیمتی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر شب در نظر دارند. آن‌ها همچنین معتقدند که کرونا اخلالی در روند سفرهای نوروزی ایجاد نخواهد کرد و باید از ظرفیت ورود مسافران در شهر استفاده کرد. این استفاده یعنی برای چند ریال بیشتر بر روی سلامت و بهداشت افراد قمار کردن. نباید فراموش کرد که روند شیوع ویروس کرونا مانند بازی دومینو است و برای متوقف کردن آن باید بین مهره‌ها فاصله انداخت.

این‌طور که به نظر می‌رسد تقریباً تمام بخش‌های کشور برای کنترل ویروس کرونا متحد شده و همراهی مردم نقش اصلی را دارد و بیشترین نقش را در کنترل این ویروس دارند و مساعدت نکنند بیشترین آسیب را می‌بینند. اگر همه آحاد جامعه نقش خود را به درستی ایفا نکنند شاید راهی چون قرنطینه باقی نماند.

گزارش از: یزدان روحانی_ خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 414210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.