تشدید نظارت بر مبادی ورودی شیراز/اختصاص بودجه ۹ میلیاردی برای مقابله با کرونا

همزمان با شیوع ویروس کرونا، شهرداری شیراز، اقداماتی را در حوزه درون سازمانی و برون سازمانی انجام داده است تا از گسترش بیشتر بیماری جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از زمان شیوع ویروس کرونا مدیریت شهری شهرهای کوچک و بزرگ کشور، اقداماتی را در معابر و فضاهای عمومی شهر برای جلوگیری از گسترش بیماری در بین شهروندان، انجام داده و از مردم نیز درخواست شده است تا حد ممکن در خانه بمانند و از حضور در اماکن عمومی پرهیز کنند.

این ویروس در ابتدا، تنها در تعداد کمی از شهرهای ایران خود را نشان داد اما در حال حاضر به بیشتر از یکصد شهر کشور رسیده است و با توجه به تعطیلات و نزدیک شدن به ایام نوروز، نگرانی‌ها از شیوع گسترده این بیماری وجود دارد.

کلانشهر شیراز در استان فارس نیز درگیر شیوع این بیماری شده است و هریک از مسئولان و دستگاه متولی تلاش می‌کنند تا در مقابله با این بیماری بهترین عملکرد را نشان دهند؛ شهرداری نیز یکی از دستگاه خدمات رسانی است که اقدامات زیادی برای حفظ جان شهروندان انجام داده است. برای اطلاع از اقدامات شهرداری شیراز به منظور جلوگیری از گسترش کرونا با ناصر رضایی، "مدیر کل امور شهرسازی شهرداری شیراز" گفت‌و گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

شهرداری در حوزه درون سازمانی خود چه وظایفی را انجام داده است؟

در بخش درون سازمانی تمامی حوزه‌ها، هم برای مردم و هم برای کارمندان به زیرساخت‌های بهداشتی مجهز شده است، فضاهایی که بیشترین حضور ارباب رجوع را دارند، هر دو ساعت یک بار ضدعفونی می‌شوند تا مشکلی برای کسی به وجود نیاید.

در حوزه‌های مختلف شهرداری شیراز از جمله شهرداری‌های مناطق و معاونت‌های آن، مخزن محلول‌های ضدعفونی کننده روی دیوار نصب شده است تا مردمی که مراجعه می‌کنند از مواد ضد عفونی استفاده کنند، به علاوه روزانه وسایل بهداشتی از جمله ماسک و محلول‌های ضدعفونی در اختیار کارمندان و پرسنل شهرداری قرار می‌گیرد.

شهردار شیراز بخشنامه‌ای را برای کارمندان تمامی حوزه‌ها ابلاغ کرده است که بر اساس آن، افراد پرخطر پرسنل اجازه دارند به صورت دورکاری فعالیت کنند و کمتر در محل کار حضور داشته باشند، همچنین برخی از کارمندان یک روز در میان در محل کار حضور دارند.

اقدامات برون سازمانی شهرداری برای مقابله با گسترش بیماری کرونا در شهر چه بوده است؟

در حوزه برون سازمانی، شهرداری سعی داشته است تا حد ممکن، تمامی فضاهای عمومی شهر از جمله پارک‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها را هر روز ضدعفونی کند و برخی از سازمان‌ها مثل سپاه نیز به شهرداری شیراز، برای ضدعفونی شهر کمک کرده‌اند.

شهرداری شیراز به کمک سایر سازمان‌ها که از شهرداری درخواست کمک کرده‌اند، آمده و تجهیزات، ماشین آلات، وسایل مورد نیاز برای ضدعفونی و اقلام بهداشتی را در اختیار آنها قرار داده است.

با توجه به اینکه بیمارستان‌ها با کمبود تجهیزات مواجه بودند، شهرداری بودجه‌ای ۹ میلیاردی را برای تأمین هزینه‌های مبارزه با بیماری کرونا در نظر گرفته است که به وزرات بهداشت و علوم پزشکی اختصاص دارد.

شهردار شیراز در بازدیدی از مرکز تشخیص بیماری کرونا، ۵۰۰ میلیون تومان از ۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده را برای خرید دستگاهی جهت تشخیص این بیماری اختصاص داد، مکان یابی بیمارستان‌های صحرایی و توسعه مکان‌های بهداشتی نیز از جمله مساعدت‌های شهرداری بوده است.

چه تمهیداتی برای کاهش سفرهای نوروزی به این شهر، در نظر گرفته شده است؟

شیراز قطب پزشکی جنوب کشور است و تعدادی از ساکنان استان‌های همجوار استان فارس و کلانشهر شیراز برای درمان به این شهر می‌آیند که در این راستا تمهیداتی اندیشیده شده است.

باتوجه به اینکه این شهر همواره محور گردشگری برای تعطیلات نوروز است در شرایط امروز که با بیماری کرونا روبه رو هستیم مردم از مسافرت‌های غیر ضروری جدا خودداری کنند.

البته با هماهنگی علوم پزشکی، تست و بررسی‌های اولیه، برای تشخیص افراد مشکوک به کرونا، در مبادی ورودی شهر انجام می‌شود و شهرداری برای تأمین بودجه و ماشین آلات لازم با دانشگاه علوم پزشکی همکاری دارد؛ شهردار شیراز نیز از هموطنان خواسته تا به این شهر سفر نکنند.

با وجود این اپیدمی، حجم سفرها بسیار کمتر شده است اما متأسفانه مردم این بیماری را دست کم گرفته‌اند در حالی که سطح شیوع این ویروس بسیار بالا و حضور ساده انگارانه در فضا اشتباه بوده زیرا ممکن است افراد با اینکه علائم بیماری را ندارند، ناقل ویروس باشند.

انتشار اخبار مبنی بر بسته شدن مبادی ورودی شهر شیراز، صحت دارد؟

در حدود ۲۵۰ پزشک شیرازی از استاندار درخواست کرده‌اند تا قبل از اینکه وضعیت شهرهای شمالی کشور در شهرهای جنوبی نیز اتفاق بیفتد، مبادی ورودی شهر شیراز بسته شود اما تنها شرایط محدود کننده در مبادی ورودی شهر اتخاذ شده است، با این حال مردم تصمیم گرفته‌اند، چنانچه مدیران برای بستن ورودی‌های شهر اقدام نکنند، خودشان وارد عمل شوند.

با توجه به وضعیت به وجود آمده، احتمال بسته شدن ورودی‌های شهر وجود دارد، اما بنا بر آنچه که اعلام شده، ستاد ملی مبارزه با کرونا باید برای بستن راه‌ها و مبادی ورودی شهرها تصمیم بگیرد.

با این وجود هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز اقامتی از پذیرش مسافر منع شده‌اند تا به تدریج فضایی ایجاد شود که مردم به شهرهای دیگر سفر نکنند و شهردار شیراز نیز از هموطنان در خواست کرده تا به این شهر سفر نکنند؛ با این حال ورودی‌های شهر شیراز شدیداً کنترل می‌شود اما هنوز کاملاً بسته نشده است.

کد خبر 414209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.