گردشگری رکن اساسی رونق اقتصاد شهری است

در روزهای اخیر رویدادهای متعددی در فضای اقتصاد شهری کشور به وقوع پیوسته که یادآوری توجه به گردشگری به عنوان منبعی برای رونق اقتصاد شهری و کاهش بودجه شهرداری مشهد از مهمترین آن بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اقتصاد شهری یکی از مباحث مهم اقتصادی است که توجه به آن رونق کسب و کار و در نهایت اقتصاد شهر را به دنبال دارد. به همین منظور اقتصاددانان شهری همواره به دنبال یافتن راه حل‌هایی هستند که به این امر کمک کند.

در همین راستا یک کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری با تکیه بر گسترش اماکن تفریحی همچون شهربازی‌ها و پارک‌های آبی، روشی نوین برای توسعه درآمد پایدار مدیریت شهری و ایمن کردن نظام مدیریت مالی در شهرهای تازه تأسیس بوده که به کمک شهرداری‌ها آمده است.

عباس ثابتی راد با تاکید بر نقش گردشگری در توسعه اقتصادی شهری و تحقق درآمد پایدار برای سیستم‌های مدیریت کلان در شهر، اظهار کرد: پژوهش مالی از کارکرد شهرداری‌های موفق در جهان نشان می‌دهد گردشگری یکی از مهم‌ترین عناصر تأثیرگذار بر روند توسعه پایدار شهری است و این صنعت تحرک اقتصادی قابل توجهی برای سیستم‌های مدیریت شهری به همراه می‌آورد.

وی اضافه کرد: تاکید صنعت گردشگری بر تفریح و آشنایی با فرهنگ بومی مناطق مختلف باعث می‌شود تا رونق این صنعت تنها برای صاحبان اماکن تفریحی، منفعت نداشته باشد و بازدید از اماکن فرهنگی- مذهبی و درآمد آنها نیز با افزایش قابل توجهی روبرو شود؛ در حقیقت گردشگری تنها بخشی از اقتصاد است که در زمان رکود همه بخش‌ها، بازهم در رونق به سر می‌برد و سیستم‌های مدیریت شهری باید با سرمایه گذاری در این بخش، درآمد خود را به صورت ایمن، پایدار کنند.

این کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری افزود: نقش اماکن تفریحی و به روز سیاحتی در توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه اقتصاد شهری، غیرقابل انکار است و تجربه موفق بسیاری از سیستم‌های مدیریت شهری نشان می‌دهد توسعه زیرساخت‌های تفریحی در بستر شهر همچون شهربازی‌ها، پارک‌های آبی و اماکن ورزشی، جذابیت‌های گردشگری فراوانی برای شهر به وجود می‌آورد.

ثابتی راد یادآور شد: در حقیقت توسعه زیرساخت‌های تفریحی در بستر شهر روشی است که شهرهای تازه تأسیس برای رونق گردشگری خود از آن استفاده کرده‌اند و علت استفاده از این روش هم، وجود نداشتن اماکن فرهنگی و باستانی در آن شهرها بوده است.

دیگر اخبار مهم اقتصاد شهری به شرح زیر است:

**رئیس کمسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر گفت: با حصول درآمدهای پیش‌بینی در بودجه سال ۹۹، می‌توان هزینه‌کرد برنامه‌های عمرانی شهر را تا ۸۰ درصد تأمین کرد.

**رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز توسعه فضای سبز شهری و حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو را اولویت‌های اصلی بودجه شهرداری در سال ۹۹ دانست.

**رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: سیاست کلی شورا انقباضی بسته شدن بودجه بوده و قصد بر این است که سهم درآمدهای ناپایدار را به‌ویژه در حوزه فروش تراکم کم کنیم؛ محمدهادی مهدی‌نیا درخصوص روند اختصاص بودجه شهرداری مشهد در حوزه عمران و شهرسازی، اظهار کرد: نظر شورای شهر کاهش ۳۰۰ میلیارد تومانی کل بودجه بوده است و کمیسیون عمران و شهرسازی نیز بر مبنای همین سیاست نظریه‌های خود را در رابطه با مصارف و منابع، کامل و به کمیسیون تلفیق ارسال کرده است.

**معاون وزیر راه و شهرسازی بر آغاز سریع مرحله فراخوان واحدهای مسکونی آماده ساخت در شهرهای جدید، تأکید کرد.

**دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از تعویق زمان دریافت مدارک متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید خبر داد.

کد خبر 414201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.