اوج کرونا در ایران چه زمانی است؟

اعلام زمان اوج کرونا در ایران، تأثیر سیگار الکتریکی بر باکتری‌های دهان، تأثیر نور خورشید بر فشارخون، احتمال تأثیر داروی ابولا در مقابله با کروناویروس و ارتباط قلب سالم در ۲۰ سالگی و داشتن مغز سالم‌تر در سنین بالا را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا یک متخصص طب اورژانس گفت: اوج بیماری کرونا در کشور اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت اتفاق می‌افتد و اکنون در ابتدای راه هستیم.

کوروش احمدی متخصص طب اورژانس افزود: باید در ورودی اورژانس‌های بیمارستان‌ها بیماران کرونایی از دیگر بیماران جدا شوند و آنان را به بخش دیگری منتقل کنند تا از بیماران دیگر جدا باشند.

وی گفت: البته بسیاری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا علائم چندانی ندارند و می‌توانند در خانه بیماری خود را علاج کنند.

احمدی افزود: هر روز ورودی‌ها به اورژانس بیمارستان‌ها بیشتر می‌شود، اما ۸۰ تا ۹۰ درصد آنان علائمی مانند آنفلوانزای خفیف یا سرماخوردگی دارند که با خود درمانی ساده در منزل می‌توانند خود را درمان کنند.

این متخصص طب اورژانس گفت: کسانی که علائم خفیف بیماری دارند به اورژانس‌ها مراجعه نکنند.

وی افزود: در استان البرز یک بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی برای بیمارانکرونایی در نظر گرفته شده است که ورودی آن هر روز بیشتر می‌شود.

احمدی گفت: تاکنون کمبود تخت بیمارستانی در استان البرز نداشته‌ایم، اما انتظار داریم با این کمبود روبرو شویم.

وی اضافه کرد: در نیروی انسانی درمانی کمبودی وجود ندارد و امیدواریم کمبود ماسک و کالاهای بهداشتی برای مقابله با ویروسکرونا در مراکز درمانی رفع شود.

احمدی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته در استان البرز ۱۵ مورد کرونایی شناسایی شده‌اند، اما به دلیل داشتن علائم خفیف برای خوددرمانی به منزل راهنمایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس مردم از خارج شدن غیر ضروری از منزل پرهیز کنند، زیرا امکان دارد در کنار فرد کرونایی قرار بگیرند.

سیگار الکتریکی موجب تغییر باکتری‌های دهان می‌شود

طبق نتایج مطالعه جدید استعمال سیگار الکتریکی موجب تغییر باکتری‌های طبیعی دهان شده و در نتیجه فرد در معرض بیشتر ابتلاء به عفونت‌های دهانی و التهاب قرار می‌گیرد.

دیپاک ساکسنا سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نیویورک، در این باره می‌گوید: "سلول‌های قرار گرفته در معرض سیگار الکتریکی بسیار در معرض عفونت قرار دارند، همچنین سیگارهای الکتریکی منجر به افزایش التهاب شده و به سلامت دهان آسیب می‌رسانند."

به محض اینکه فرد دچار التهاب می‌شود، امکان بروز لکه‌های سفیدی در دهان موسوم به لوکوپلاک وجود دارد که گاهی اوقات به سرطان تبدیل می‌شوند.

افرادی که سیگارهای معمولی استفاده می‌کنند در معرض ریسک بالاتر بیماری لثه و عفونت‌های دهانی قرار دارند، به گفته محققان تنباکو موجب بروز تغییراتی در محیط عادی دهان می‌شود که منجر به تضعیف واکنش سیستم ایمنی شده و امکان رشد باکتری‌های بد فراهم می‌شود.

در این مطالعه ۱۱۹ شرکت کننده که اصلاً هیچ نوع سیگاری نمی‌کشیدند با تعداد یکسانی از افرادی که سیگار معمولی یا سیگار الکتریکی دود می‌کردند مقایسه شدند.

محققان آزمایش‌های دهان را بر روی افراد انجام دادند و نمونه بزاق‌شان را جمع آوری کردند تا باکتری‌های ساکن در دهان شرکت کنندگان را آزمایش نمایند.

نتایج نشان داد سه چهارم افراد مصرف کننده سیگارهای عادی دارای علائم بیماری لثه یا عفونت بودند، ۴۳ درصد استعمال کننده‌های سیگارهای الکتریکی دارای علائمی از این نوع مشکلات و تنها ۲۸ درصد افراد غیرسیگاری دارای علائم بیماری لثه یا عفونت بودند.

محققان با آزمایش باکتری‌ها به وجود انواع متفاوت باکتری‌های دهانی در این سه گروه پی بردند.

محققان بر حفظ بهتر بهداشت دهان و دندان در مورد این افراد تاکید دارند، به گفته محققان ممکن است مصرف پروبیوتیک‌ها به حفظ میکروبیوم‌های دهان در این افراد کمک کند اما تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

نور خورشید موجب کاهش فشارخون می‌شود

قرارگیری در معرض نور خورشید با کاهش فشارخون مرتبط است.

در این مطالعه جدید محققان فشارخون بیش از ۳۴۲ هزار بیمار را در حدود سه سال بررسی کردند، فشارخون افراد با گزارشات مربوط به دمای هوای محیط بیرونی و اشعه ماورابنفش که هر ماه اندازه گیری می‌شد، مطابقت داده شد.

محققان دریافتند قرارگیری در معرض اشعه UV نورخورشید با کاهش فشارخون سیستولیک (عدد اول به هنگام خوانش فشارخون) بدون توجه به دما مرتبط است.

"ریچارد ولر" سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ادینبرگ اسکاتلند در این باره می‌گوید: "می‌دانیم که تغییر فصل موجب تغییر در فشارخون می‌شود و فاکتورهای نظیر دما و ویتامین D را با آن مرتبط می‌دانستند."

او در ادامه می‌افزاید: "اما مطالعات مکرر در اثبات تأثیر ویتامین D در کاهش فشارخون ناموفق بوده اند. اکنون یافته‌های ما نشان می‌دهد درست است دما هم در فشارخون تأثیر دارد، اما تنها به دلیل اشعه UV است که فشارخون با ایجاد تغییر فصل تغییر می‌یابد."

به گفته محققان تأثیر نورخورشید بر افراد سفید پوست در مقایسه با افراد سیاه پوست به مراتب بیشتر است.

اما محققان تاکید می‌کنند قبل از قرارگیری در معرض نورخورشید از ضدآفتاب استفاده نمائید، چراکه اشعه UV در ابتلاء به سرطان پوست نقش دارد، طبق اعلام آکادمی درماتولوژی آمریکا، بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر از قرارگیری مستقیم در معرض نور خورشید بپرهیزید و حتماً از ضدآفتاب های با SPF 30 یا بالاتر استفاده نمائید.

احتمال تأثیر داروی ابولا در مقابله با کروناویروس

دانشمندان پی بردند داروی ابولا که در مقابله با برخی از کروناویروس ها مؤثر بوده است احتمالاً در مقابله با کروناویروس جدید موسوم به COVID-19 هم مؤثر خواهد بود.

داروی Remdesivir در سال ۲۰۱۴ در واکنش به اپیدمی ویروس ابولا در غرب آفریقا تولید شد.

"متیوس گوته" سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آلبرتا کانادا، در اینباره می‌گوید: "ما می‌دانیم که این دارو در مقابله با برخیکروناویروس ها نظیر MERS (سندروم تنفسی خاورمیانه) و SARS (سندروم شدید تنفسی حاد) مؤثر بوده و می‌دانیم که کروناویروسجدید بسیار شبیه SARS است، از این‌رو من بسیار در مورد نتایج داروی remdesivir در مقابله با COVID-19 خوش بین و امیدوار هستم."

او در ادامه می‌افزاید: "نتایج ما نشان می‌دهد احتمالاً remdesivir یکی از بلوک‌های ساختاری طبیعی را در سنتز RNA تقلید می‌کند که برای تکثیر ژنوم ویروس لازم است. زمانی که این دارو در زنجیره در حال رشد RNA گنجانده می‌شود ویروس دیگر قادر به تکثیر نخواهد بود."

انتظار می‌رود نتایج مربوط به آزمایش داروی remdesivir در درمان بیماران مبتلا به COVID-19 تا پایان ماه آوریل (۱۰ اردیبهشت) مشخص شود.

گزارش اخیر در مورد مصرف این دارو نشان می‌دهد بیماران مبتلا به COVID-19 که در روز هفتم بیماری remdesivir دریافت کرده بودند شاهد بهبود چشمگیری در روز بعد بوده و در نهایت بهبود کامل یافته‌اند.

معاون دبیرکل سازمان بهداشت جهانی دکتر "بروس آلیوارد" هم در کنفرانس خبری اخیر اعلام کرد که remdesivir تنها داروی قابل دسترس است که در مقابله با COVID-19 مؤثر است

ارتباط قلب سالم در ۲۰ سالگی و داشتن مغز سالم‌تر در سنین بالا

مطالعه جدید نشان می‌دهد قلب سالم‌تر در اوایل بزرگسالی به معنای بروز کمتر مشکلات فکری و حافظه در سنین بالاتر است.

دکتر فرزانه سوروند سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نورث وسترن شیکاگو آمریکا در این باره می‌گوید: این نتایج نشان می‌دهد افراد باید به سلامت شأن از همان ابتدای ۲۰ سالگی توجه نمایند.

در این مطالعه تیم تحقیق ۱۸۹ فرد را به مدت ۳۰ سال تحت نظر داشتند، میانگین سنی این افراد در ابتدای مطالعه ۲۴ سال بود، در طول دوره مطالعه پنج فاکتور سلامت قلب عبارت از سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی، فشارخون، کلسترول کل و میزان قندخون در حالت ناشتا، ۸ بار بررسی شد.

بعد از ۳۰ سال مهارت‌های فکری و حافظه‌ای شرکت کنندگان همراه توانایی مغز در تنظیم جریان خون ارزیابی شد.

بررسی‌ها نشان داد افراد دارای سلامت بهتر قلبی در ابتدای مطالعه دارای نمرات بالاتری در تست‌های حافظه و تفکر در پایان مطالعه بودند.

همچنین محققان دریافتند شرکت کنندگان دارای سلامت بهتر قلبی در شروع مطالعه دارای جریان خون پایداری در مغز بودند که این به معنای آن است که مغز می‌تواند در طول تغییرات فشارخون، جریان خون کافی را حفظ نماید.

به گفته سوروند ما می‌دانیم که فاکتورهای پرخطر عروقی نظیر فشارخون بالا و میزان بالا گلوکز با آسیب مغزی و مشکلات در مهارت‌های فکری در افراد سالمند مرتبط هستند، اما این مطالعه نشان می‌دهد که این فاکتورها ممکن است از چندین دهه زودتر آغاز شود که به راحتی قابل پیشگیری است.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

کد خبر 414167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.