۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
برترین اختراعات تکنولوژی سال ۹۸

برترین محصولات دنیای تکنولوژی سال ۹۸ شامل دستگاهی برای جراحی مجازی، دستگاه تبدیل دوده به مرکب، گجت تبدیل دیدار به شنیدار و دستگاهی برای تنفس سالم می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در قرن بیست و یکم با پیشرفت فناوری، همه روزه شاهد اختراعات جدیدی هستیم. بعضی از این اختراعات بسیار مهم و حیاتی هستند و زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در حال حاضر هوش مصنوعی بخش عمده‌ای از اختراعات جدید محسوب می‌شود و تاثیر شگفت انگیزی در همه زمینه‌های زندگی بشر داشته است. در ادامه به بررسی تعدادی از برترین اختراعات تکنولوژی در سال ۹۸ می‌پردازیم:

دستگاه جراحی مجازی

تکنولوژی واقعیت مجازی در دنیای جراحی کاربردهای زیادی دارد. استارت‌آپ "اوسو وی آر" (Osso VR) موفق شد در سال ۹۸ نرم افزاری بسازد که به جراحان امکان می‌دهد در یک اتاق عمل مجازی حضور پیدا کنند. بنیانگذار این استارت‌آپ اعلام کرد برخی جراحان پس از گذراندن دوران تحصیل خود در کالج و تحصیل در دانشکده پزشکی، همچنان در جراحی با مشکلاتی رو به رو می‌شوند و ۳۰ درصد آن‌ها به تنهایی قادر به انجام عمل جراحی نیستند؛ بنابراین به کمک جراحی واقعیت مجازی همه مشکلات آن‌ها برطرف شده و برای جراحی‌های واقعی آماده خواهند شد.

دستگاه تبدیل دوده به مرکب

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که سالیانه چندین میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین گروهی از محققان وابسته به دانشگاه MIT، به نام "Graviky Labs" به فکر تبدیل دوده‌های ناشی از موتورهای دیزلی به مرکب افتادند. این گروه تحقیقاتی معتقد هستند که دوده‌های خطرناک، منابعی عالی برای تهیه جوهر مرکب هستند. قسمت زیادی از جوهرهای مرکب به کار رفته در خودکارها و کارتریج پرینترها از سوزاندن سوخت‌های فسیلی به وجود می‌آید؛ بنابراین گروه Gravky Labs تصمیم گرفت به منظور کاهش مصرف این نوع سوخت‌ها و آلودگی هوا، تکنولوژی جدیدی به نام KAALINK را طراحی کند. این تکنولوژی کربن موجود در خطرناک‌ترین ذرات معلق هوا را به مرکب تبدیل می‌کند.

گجت تبدیل دیدار به شنیدار

اختراع عینک سخنگو به نام "OrCam MyEye ۲" برای افرادی که مشکلات بینایی دارند، یک تغییر بزرگ به شمار می‌رود. این عینک سخنگو یک دستگاه هوش مصنوعی است که به فریم هر نوع عینکی وصل می‌شود، توانایی تشخیص چهره را دارد و می‌تواند متن‌خوانی کند یا اطلاعات بارکدها را بلند بخواند. افرادی که به "خوانش پریشی" نیز مبتلا هستند می‌توانند از این گجت بهره ببرند؛ در حال حاضر این دستگاه در ۴۸ کشور دنیا موجود است.

دستگاهی برای تنفس سالم

کربن مونو اکسید یکی از مواد موجود در هوا است که باعث بروز سرطان ریه می‌شود. امروزه دستگاه‌هایی اختراع شده است که وجود این ماده خطرناک را تشخیص می‌دهد، اما تاکنون دستگاهی ساخته نشده بود که بتواند وجود "رادون" را تشخیص دهد. رادون گاز خطرناکی است که جز مواد سرطان‌زا به شمار می‌رود؛ به همین دلیل شرکت Airthings یک ردیاب کیفیت هوا طراحی کرده که قادر است وجود رادون موجود در هوای خانه را تشخیص دهد. علاوه بر این، دستگاه مذکور می‌تواند سطح کربن دی اکسید را به همراه ترکیبات آلی فرار (TVOC) و گازهای ساطع شده از مواد شیمیایی موجود در خانه تشخیص می‌دهد.

کد خبر 414164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.