پایداری شهرها ضامن مهار اپیدمی‌ها

استاد گروه معماری و شهرسازی دانشگاه اشرفی اصفهانی گفت: پایداری شهرها ضامن مهار اپیدمی‌ها است، هر چه زیرساخت‌های شهری بهتر و اصول پایداری در آن بیشتر باشد، مدیران و شهروندان آن امکان بیشتری برای غلبه بر مشکلاتی از جمله شیوع اپیدمی‌ها دارند.

محمدرضا سید سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در کشورهای در حال توسعه به دلیل کمبود منابع و تأسیسات زیربنایی و نبود برنامه‌ها و آمادگی لازم، بیماری‌های واگیردار مخصوصاً بیماری کرونا با سرعت و شدت بیشتری منتشر شده و شهروندان بیشتری تحت تأثیر شیوع این نوع از بیماری قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: نقش مدیریت شهری در مواجهه با بیماری‌های واگیردار را می‌توان در سه مرحله پیش از شیوع، هنگام شیوع بیماری و پس از فروکش انتشار بیماری دسته بندی کرد که در هر زمینه از منظر علم شهرسازی تدابیر و راهکارهایی پیش‌بینی شده است.

استاد گروه معماری و شهرسازی دانشگاه اشرفی اصفهانی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین کارکردهای مدیریت شهری در مهار بیماری‌های واگیردار از جمله کرونا، ارتقا زیرساخت‌های بهداشتی قبل از شیوع بیماری است؛ همچنین آموزش نیروهای خدمات شهری در خصوص رعایت کامل ضوابط بهداشتی توسط وزارت بهداشت نیز می‌تواند در کنترل میزان شیوع این دسته از بیماری‌ها مؤثر باشد.

سید سلیمانی تصریح کرد: در دسترس بودن آب سالم و امکانات بهداشتی و توزیع متعادل خدمات شهری می‌تواند موجب کاهش ازدحام در بخش‌های مختلف شهر شود که این امر از راهکارهای پیش‌بینی شده در خصوص آمادگی بلند مدت جهت مقابله با انتشار بیماری است.

وی افزود: ایجاد بیمارستان با فاصله مناسب از شهرها جهت قرنطینه بیماران می‌تواند در هنگام بحران مفید باشد، البته طبق قوانین جدید مشارکت و نظارت وزارت بهداشت در این زمینه ضروری است.

استاد گروه معماری و شهرسازی دانشگاه اشرفی اصفهانی با اشاره به اقداماتی که در هنگام شیوع بیماری از طرف مدیریت شهری باید انجام شود، گفت: در ابتدا باید مراکز مهم شهری و دولتی که شهروندان بیشترین رفت و آمد را به آنجا را دارند ضد عفونی شود؛ مراکزی همچون ادارات، بانک‌ها، مراکز مذهبی، پمپ بنزین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سرویس‌های بهداشتی و وسایل نقلیه عمومی از مهمترین نقاطی است که به واسطه ازدحام، باعث انتشار بیماری می‌شود.

سید سلیمانی با بیان اینکه آگاه‌سازی شهروندان با استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی قبل و در زمان شیوع بیماری از دیگر وظایف مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: افزایش لجستیک و ادوات خدمات شهری جهت ضد عفونی معابر در زمان بحران می‌تواند از سرعت انتشار بیماری بکاهد.

وی ادامه داد: بعد از فروکش کردن بحران باید نواقص زیرساخت‌ها بررسی و بلافاصله رفع شود، زیرا امکان طغیان مجدد وجود دارد، مدیریت پسماند بیمارستان‌ها باید دلایل فرهنگی رعایت نشدن اصول بهداشتی را بررسی و از طریق مدیریت شهری آموزش‌های دوره‌ای در خصوص آن را برنامه‌ریزی کنند.

استاد گروه معماری و شهرسازی دانشگاه اشرفی اصفهانی تصریح کرد: قرنطینه شهرها صرفاً می‌تواند در بازه بسیار کوتاهی و در صورتی که بیماری از شهر یا روستای کوچک در حال انتشار باشد مورد استفاده قرار گیرد، از سوی دیگر قرنطینه خانگی نیز به دلیل آنکه امکان تأمین نیازهای اولیه زندگی شهروندان وجود ندارد، برای طولانی‌مدت میسر نیست.

سید سلیمانی با بیان اینکه بهترین راهکار تقویت زیرساخت‌ها پیش از شیوع بیماری‌های مسیری است، اظهار کرد: در صورت قرنطینه باید تأمین نیازهای اولیه شهروندان همچون غذا، نان و لوازم بهداشتی از طریق فروشگاه‌های اینترنتی در تمامی شهرها و روستاها امکان‌پذیر باشد.

وی با اشاره به نقش پایداری شهرها در مهار اپیدمی‌های همه‌گیر، گفت: به طور قطع توزیع مناسب امکانات شهری و مکان‌یابی مناسب و در دسترس بودن این امکانات از آنجا که سبب کاهش ترد درون‌شهری و ازدحام و ارتباطات شهروندان می‌شود، بسیار اثرگذار است.

استاد گروه معماری و شهرسازی دانشگاه اشرفی اصفهانی اظهار کرد: استفاده از سیستم‌های مکانیزه جهت نظافت و ضد عفونی ساختار شهری و آموزش شهروندان پیش از وقوع اپیدمی‌ها، می‌تواند موجب پایداری نظام شهری شود، البته در هنگام شیوع بیماری‌های همه‌گیر بهتر است مراکز تفریحی همچون سینماها، پارک‌های بازی و ورزشگاه‌ها، برای مدتی تعطیل شود.

سید سلیمانی تصریح کرد: تجربه برخی کشورها نشان داده در چنین مواقعی از ورزشگاه‌های سر پوشیده می‌توان به عنوان بیمارستان موقت استفاده کرد تا از بار سایر مراکز درمانی کاسته شود.

وی تاکید کرد: شهرداری‌ها در زمان شیوع بیماری‌های واگیردار با ارائه خدمات شهروندی به صورت الکترونیکی و صدور مجوز دورکاری کارکنان، سهم زیادی در کاهش ازدحام، سفرهای درون‌شهری و تسریع غلبه بر بیماری دارند.

کد خبر 414159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.