سبزیجات نارنجی رنگ عامل مقابله با کرونا

مصرف نخود آب و تقویت ریه‌ها، هشت منبع طبیعی پری‌بیوتیک برای تقویت سلامت روده فایده مصرف روزانه آووکادو برای افراد چاق، سبزیجات نارنجی رنگ عامل مقابله با کرونا و خواص زرشک را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی هنوز راهکاری برای درمان کرونا ویروس کشف نشده که عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد، مصرف نخود را برای تقویت ریه به خصوص در بیماران کرونا ویروس توصیه می‌کند.

سیدکاظم کاظمینی با اشاره به اینکه ریه یکی از ارگان‌های مهمی درگیر با کرونا ویروس است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین عامل مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا ویروس درگیر شدن ریه است لذا تقویت این عضو از ضروری‌ترین اقدامات به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه نخود یکی از مقوی‌ترین مواد برای تقویت ریه است، گفت: از نظر طب ایرانی، نخود یک غذای ملین و مقوی ریه، خون‌ساز و اشتهاآور است که همگی این خواص در پیشگیری و بهبود این بیماری مؤثر واقع می‌شود.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، ترکیب نخود، گوشت و تره پخته شده با هم نیز به عنوان یکی از موادغذایی مقوی برای ریه است و اگر هر سه این مواد با هم پخته شوند، از نظر غذایی دارای انرژی زیاد و نرم‌کننده سینه خواهد بود، البته شنبلیله نیز از دیگر مقویات خوب برای سینه به شمار می‌رود.

خواص زرشک

زرشک یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند به کاهش قند خون، درمان آکنه، رفع عفونت و التهاب کمک کند. زرشک، سالیان سال است که در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی، عفونت‌ها و بسیاری از بیماری‌های پوستی کاربرد دارد. این میوه سرشار از کربوهیدرات، فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی است. خاصیت آنتی اکسیدانی زرشک می‌تواند به بهبود بیماری‌های قلبی کمک کند. زرشک حاوی مواد معدنی مانند روی، منگنز و مس است که نقش مهمی در ایمنی و پیشگیری از بیماری‌ها دارند. رنگ قرمز روشن این میوه ناشی از آنتوسیانین‌های موجود در آن است که می‌تواند به سلامت مغز و قلب انسان کمک کنند. بِربِرین موجود در زرشک به بدن در کاهش قند و کلسترول خون، سرعت پیشرفت سلول‌های سرطانی و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند.

به طور خاص، انسولین هورمونی است که میزان قند خون را تنظیم می‌نماید. بربرین پاسخ سلول‌های بدن به هورمون انسولین را تنظیم کرده و به کاهش قند خون کمک کند. محققان دریافتند که اثرات مفید بربرین بر قند خون و هموگلوبین A۱c (سنجش میانگین قند خون در ۳ ماه) با داروهای مانند متفورمین قابل مقایسه است. این برای درمان اسهال مفید است این خاصیت زرشک به دلیل غلظت بالای بربرین است که باعث کندی ترشح مدفوع از طریق روده می‌شود. همچنین نوشیدن حدود ۲۰۰ میلی‌لیتر آب زرشک در روز، افراد را در مقابل سندروم متابولیک محافظت می‌کند. زرشک به جنگ عفونت‌ها می‌رود. بربرین به عنوان یک ماده ضدالتهابی قدرتمند عمل می‌کند. زرشک می‌تواند به درمان بیماری‌های التهابی دندان مانند ورم لثه که با ایجاد پلاک، تورم و سوزش لثه‌ها همراه است کمک کند. می‌تواند باعث مرگ و جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی شود. یکی دیگر از خواص زرشک کمک به درمان آکنه و جوش‌های پوستی است. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از ژل حاوی بربرین موجود در زرشک می‌تواند باعث کاهش درد، قرمزی و کوچک شدن زخم دهان افراد مبتلا به آفت شود.

سبزیجات نارنجی رنگ عامل مقابله با کرونا

یک دکترای تغذیه، گفت: کسانی که سبزیجات نارنجی رنگ مثل کدو زرد و هویج مصرف می‌کنند، خطر عفونت تنفسی در آن‌ها کمتر دیده می‌شود اما در مصرف سبزیجات بنفش رنگ مثل لبو و مصرف اسیدهای چرب امگا سه مثل ماهی نیز برای مقابله این بیماری توصیه‌های زیادی شده است.

اکبر فاضل‌تبار ملکشاه با اشاره به اینکه راه مقابله با ویروس کرونا در مرحله اول رعایت بهداشت فردی و جمعی است و هیچ ماده غذایی به تنهایی معجزه نمی‌کند، اظهار کرد: در مرحله بعد جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی با رعایت اصول تغذیه و ایمنی غذا باید سرلوحه همگان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بزودی راهنمای مبانی تغذیه پیشنهادی برای پیشگیری و درمان کرونا که توسط اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور زیر نظر وزارت بهداشت بر پایه مستندات مطالعات انجام شده تهیه و در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

این دکترای تغذیه، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به بیماری کرونا مبتلا نشویم، مهمترین اصل رعایت بهداشت فردی بوده که بالاترین اولویت را به خود اختصاص داده است.

فاضل‌تبار ملکشاه در خصوص تغذیه‌های مناسب برای پیشگیری از بیماری کرونا، گفت: مردم در این ایام غذا را به اندازه کافی میل کنند یعنی کالری دریافتی بدن نباید نسبت به نیاز هر فرد کم و یا زیاد شود.

این دکترای تغذیه تاکید کرد: بر اساس مطالعاتی که تاکنون در دنیا برای مقابله با بیماری‌های ویروسی و عفونی به دست آمده، این است که بعد از دریافت انرژی و پروتئین مورد نیاز توصیه می‌شود که منابع سبزیجات و میوه‌جات به اندازه کافی برای مصرف دریافت شود یعنی مصرف روزی سه بار میوه و سه واحد سبزی را در برنامه‌های غذایی روزانه خود داشته باشیم چراکه مصرف میوه و سبزی در روز می‌تواند بسیاری از آنتی اکسیدانت ها نظیر ویتامین C بدن را تأمین کند.

فایده مصرف روزانه آووکادو برای افراد چاق

مطالعه جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی مصرف روزانه آووکادو موجب بهبود توانایی تمرکز و توجه در افراد دارای اضافه وزن یا چاق می‌شود. در این مطالعه محققان دانشگاه ایلینوی آمریکا به مدت ۱۲ هفته وعده غذایی روزانه ۸۴ فرد بزرگسال چاق یا دارای اضافه وزن را تأمین کردند. وعده‌های غذایی از لحاظ میزان کالری و ریزمغذی‌ها یکسان بود، اما در وعده غذایی یک گروه مصرف روزانه آووکادو تازه گنجانده شده بود، در حالی که در وعده غذایی گروه کنترل آووکادو وجود نداشت.

در ابتدا و پایان مطالعه، شرکت کنندگان سه تست شناحتی را در جهت ارزیابی میزان توجه و مهار توجه انجام دادند. بعلاوه محققان میزان لوتئین خون و ادرار شرکت کنندگان را که با تجمع لوتئین مغز مرتبط است، اندازه گیری کردند. آنها دریافتند شرکت کنندگانی که در رژیم غذایی شأن آووکادو گنجانده شده بود، عملکردشان در یکی از تست‌های شناختی موسوم به مهارت فلانکر بهبود یافته بود. در مهارت فلانکر، مهار توجه و تمرکز و توانایی تمرکز بر مهارت حتی در زمان حواس پرتی اندازه گیری می‌شود. اگرچه این مطالعه بر آووکادو متمرکز بود، اما سایر منابع حاوی لوتئین، فیبر و چربی‌های اشباع نشده عبارتند از سبزیجات پهن برگ سبز یا تخم مرغ که دارای فواید بالقوه شناختی هستند. محققان اذعان می‌کنند که تغییرات کوچک در رژیم غذایی نظیر مصرف آووکادو می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر عملکرد شناختی داشته باشد.

هشت منبع طبیعی پری‌بیوتیک برای تقویت سلامت روده

پری‌بیوتیک ها به تغذیه پروبیوتیک ها کمک می‌کنند، از این رو، تکثیر آنها می‌تواند به شکل‌گیری یک میکروبیوم قوی‌تر کمک کند. یک میکروبیوم سالم نه تنها می‌تواند گوارش و جذب مواد مغذی را بهبود ببخشد، بلکه سیستم ایمنی را تقویت کرده و حتی خلق و خوی انسان را بهبود می بخشد. زمانی که پروبیوتیک ها و پری‌بیوتیک ها همراه با هم مصرف می‌شوند، این شرایط سینبیوتیکس نامیده می‌شود زیرا در کنار هم عملکرد بهتر و قوی‌تری را ارائه می‌کنند. برخی غذاهای سرشار از فیبر نیز وجود دارند که منابع طبیعی برای پری‌بیوتیک ها هستند. برای تقویت سلامت روده، پری‌بیوتیک ها باید به طور منظم در رژیم غذایی روزانه حضور داشته باشند. هرچه پری‌بیوتیک بیشتری در رژیم غذایی وجود داشته باشد، مواد مغذی بیشتری از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها نیز جذب بدن خواهند شد.

موز

موز به واسطه محتوای پتاسیم خود شناخته شده است، اما این میوه غذای خوبی برای باکتری‌های روده نیز محسوب می‌شود. موز حاوی فروکتولیگوساکاریدها (FOS)، مولکول‌های فروکتوز که بدن نمی‌تواند آنها را تجزیه کند اما توسط باکتری‌های روده متابولیز می‌شوند. فروکتولیگوساکاریدها که به عنوان فیبر غذایی دسته بندی می‌شوند نه تنها رشد میکروارگانیزم های روده را تقویت می‌کنند، بلکه می‌توانند به گوارش سالم در بدن نیز کمک کنند.

سیب زمینی ترشی

سیب زمینی ترشی یا کنگر فرنگی اورشلیم (Jerusalem Artichoke) نوعی سبزی ریشه‌ای با رنگ بژ و ظاهری متفاوت نسبت به کنگر فرنگی معمولی است.
سیب زمینی ترشی به واسطه محتوای زیاد اینولین، نوعی فیبر پری‌بیوتیک، خود بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اینولین یک کربوهیدرات غیر قابل گوارش است که به عنوان یک فروکتان نیز شناخته می‌شود. اینولین نه تنها به افزایش باکتری‌های سالم روده کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به افزایش جذب مواد معدنی و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند.

ریشه کاسنی

ریشه کاسنی سرشار از اینولین است و یک ماده پر استفاده در تولید محصولات غذایی محسوب می‌شود که به بافت بهتر و کاهش مقدار چربی یا قند موجود در آنها کمک می‌کند. در شرایطی که ممکن است خود ریشه کاسنی را مصرف نکرده باشید، این محصول برای افزایش محتوای فیبر اغلب به غذاهای فرآوری شده مانند کلوچه‌ها اضافه می‌شود. اینولین می‌تواند به تقویت گوارش سالم کمک کند و همچنین مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ که در نشریه Journal of Clinical Gastroenterology منتشر شد، نشان داد این ترکیب توسط افراد دارای معده حساس که به طور منظم از پریشانی گوارشی رنج می‌برند به خوبی تحمل می‌شود.

خانواده آلیوم: تره فرنگی، سیر و پیاز

محصولاتی مانند پیاز، سیر و تره فرنگی که عضو خانواده سبزیجات آلیوم هستند سرشار از فروکتوالیگوساکاریدها هستند. اگرچه تره فرنگی ممکن است به اندازه سیر یا پیاز در فهرست خرید شما قرار نداشته باشد، اما افزودن آن به رژیم غذایی می‌تواند فواید سلامت مختلفی را به همراه داشته باشد.

غلات کامل

غلات کامل یا سبوس‌دار مانند جو دوسر، گندم و جو کامل منابع خوبی برای پری‌بیوتیک ها غیر سبزیجات هستند. این محصولات پر استفاده به واسطه کاهش خطر بیماری قلبی و بیماری‌های متابولیک مانند چاقی و دیابت شناخته شده هستند. آنها حاوی ترکیبات بتا-گلوکان هستند. بتا-گلوکان ها در محصولات دیگری مانند مخمر، قارچ‌ها و جلبک دریایی نیز وجود دارند. غلات کامل نه تنها فواید گوارشی ارائه می‌کنند، بلکه حاوی مواد مغذی مانند منیزیم، آهن و آنتی اکسیدان‌ها نیز هستند که برخی از آنها ممکن است در میوه‌ها و سبزیجات وجود نداشته باشند.

عسل

ممکن است درباره عسل به عنوان یک فیبر قابل گوارش فکر نکنید اما این ماده غذایی حاوی حدود ۲۵ اُلیگوساکارید متفاوت است. بنابر مطالعه‌ای که در در سال ۲۰۱۳ در نشریه Nutrients منتشر شد، اُلیگوساکاریدها نشان داده‌اند که رشد سویه های پروبیوتیک بیفیدوباکتریا و لاکتوباسیلی را افزایش می‌دهند.

برگ قاصدک

برگ‌های قاصدک یکی از منابع غذایی خوب برای پری‌بیوتیک ها محسوب می‌شود. همچنین، آنها منبع گیاهی خوبی برای ویتامین A، کلسیم، ویتامین K و آهن هستند.
برگ خام قاصدک را می‌توانید به سالادها اضافه کنید اما از آنجایی که طعم آن اندکی تلخ است، افراد بسیاری ترجیح می‌دهند برگ‌های قاصدک را با سبزی‌های برگدار شیرین‌تر و ملایم‌تر ترکیب کنند.

مارچوبه

با توجه به محتوای فیبر زیاد (حدود ۴ گرم در هر پیمانه پخته)، جای شگفتی نیست که مارچوبه یکی دیگر از منابع طبیعی خوب برای پری‌بیوتیک ها باشد. مارچوبه نیز سرشار از اینولین و فروکتوالیگوساکاریدها است که هر دو می‌توانند به رشد باکتری‌های سالم روده کمک کنند. همچنین، مارچوبه سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین‌های C و E است.

کد خبر 414141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.