چگونه می‌توان الکل صنعتی را از اتانول تشخیص داد؟

کارشناس شیمی به بررسی نحوه تشخیص متانول (الکل صنعتی) و اتانول (الکل طبی) پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چند روز گذشته اخباری مبنی بر عواقب استفاده از الکل صنعتی به جای اتانول برای ضدعفونی دست‌ها منتشر شد.

اضافه کردن مواد مختلف شیمیایی به الکل موجب می‌شود این محلول از یک مایع زردرنگ به یک ماده بی رنگ و شبیه به اتانول شود که سودجویان در هفته‌های گذشته از آن سوءاستفاده‌های فراوانی کردند.

الکل صنعتی برای ضدعفونی سطوح و فلزات استفاده می‌شود و اصلاً برای ضدعفونی دست مناسب نیست‌، اما اتانول برای ضدعفونی دست‌ها مشکلی ندارد که این موضوع موجب سو استفاده سودجویان شده است.

چگونگی تشخیص الکل صنعتی که رنگ خود را از دست داده با اتانول که ذاتاً بی رنگ است، موضوعی است که همواره در آن سوال است، علی امیری کارشناس شیمی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: افراد سودجو با اضافه کردن مواد شیمیایی به الکل صنعتی در روزهای گذشته این محلول بی رنگ را با عنوان اتانول راهی بازار کرده‌اند.

وی در خصوص نحوه تشخیص الکل صنعتی بی رنگ و اتانول افزود: مقداری از این محلول باید در فضای خاموش در کف بشقاب ریخته شود و شعله‌ای اندک به این ماده اضافه شود که این شعله در صورت اینکه الکل ۱۰۰ درصد باشد شعله‌اب یا رنگ آبی کمرنگ ایجاد می‌کند.

امیری اضافه کرد: اگر شعله این ماده فوران کرد و به سمت بالا صعود کرد و رنگی بجز رنگ آبی داشت و این شعله رنگ‌های مختلفی داشت این الکل، محلول‌های مختلفی دارد و قابل استفاده برای ضدعفونی کردن دست نیست.

کد خبر 414129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • کبری شفیعی IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    2 0
    خبرعالی بود