مدیریت و کنترل لجبازی فرزندان در روزهای کرونایی

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری، گفت: یکی از رسالت های اصلی والدین در روزهای سخت کرونایی این است که مامن امنی برای فرزندان فراهم کنند و با کنترل لجبازی و استرس، آنها را به صبوری، آرمش خاطر و خروج از بحران های زندگی تشویق کنند.

نرگس عطریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مدیریت روابط در بین اعضای خانواده در روزهای سخت کرونایی، اظهار کرد: این موضوع یکی از مهم‌ترین مواردی است که اکنون در جامعه با بحران شیوع ویروس کرونا مورد بحث قرار گرفته و از الزامات حفظ شرایط موجود در شرایط فعلی با وجود این بحران است.

وی با بیان اینکه در این روزها اعضای خانواده لحظه‌های بیشتری را در کنار همدیگر سپری می‌کنند، افزود: اما بسیاری از خانواده‌ها از این موضوع شاکی هستند که میزان لجبازی فرزندان و کنترل آنها برای والدین بسیار سخت شده و به طور یقین میزان لجبازی فرزندان نسبت به گذشته با ماندن در خانه و کنار همدیگر افزایش یافته است.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری مدیریت و کنترل نشدن این مساله به عنوان یک مهارت در بین والدین ممکن است شکیبایی و صبر خانواده را کم کم دچار خدشه کند و در نتیجه سیاست بهداشتی که از ضروریات سلامت همه افراد خانواده‌ها در سطح جامعه بوده در این شرایط وضعیت نامناسبی پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر ویژگی‌های کودکان لجباز، گفت: لجبازی به معنی پافشاری بر روی نظرها و عقیده‌های خود و مخالفت با نظرهای دیگران است بسیاری از اوقات این رفتار به وسیله فرد آگاهانه صورت می‌گیرد و خیلی وقت‌ها هم نا آگاهانه است. لجبازی ک ودکان یک نوع رفتار و واکنش نامطلوب است که به صورت‌های متعددی مانند ناسزا گفتن، گریه کردن، فریاد کشیدن، شکستن وسایل و آسیب رساندن به خود و خانواده در رفتار با آنها دیده می‌شود.

عطریان، تصریح کرد: به طور یقین در دوره کودکی و گروه سنی سه تا چهار سال این ویژگی و اصرار بر روی خواسته‌ها و نیازها یک رفتار قطعی است. اما در دوره نوجوانی در بین فرزندان این لجبازی‌ها افزایش می‌یابد به خصوص هنگامی که افراد در شرایط بحرانی وقت زیادتری را با همدیگر سپری می‌کنند، اگر شناخت بر روی اقتضائات این گروه سنی وجود نداشته باشد ممکن است بگو و مگوها نیز افزایش یابد.

این استاد دانشگاه، تاکید کرد: در دوره نوجوانی به دلیل تأثیرات هورمونی و فشارهای جسمی و روحی که بر روی نوجوانان وجود دارد، به طور یقین رفتارهای مخالفی از آنها سر می‌زند که چندان قابل تحمل به وسیله بزرگسالان نیست.

اضطراب بیشتر نوجوان در شرایط بحرانی

وی با بیان اینکه وجود شرایط بحرانی در گروه سنی نوجوانان باعث دلهره، ترس و نگرانی بیشتری می‌شود، اظهار کرد: نوجوانان از گروه‌های سنی هستند که طرح و برنامه‌هایی را برای آینده خود برنامه ریزی کردند و در شرایط بحران معمولاً مضطرب تر به نظر می رسند، بهتر است خانواده درک صحیحی از عواطف و احساسات این گروه از فرزندان داشته باشند.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری، گفت: نوجوانان مانند بزرگسالان و جوانان به تدابیری دست پیدا نکردند تا نحوه برنامه ریزی در شرایط خاص و بحرانی را بدانند و از سوی دیگر از تعدادی رفتارها و عادت‌های کودکانه دور نشدند، بنابراین انتظار می‌رود والدین نوجوانان و رفتارهای لجبازی گونه آنها با درک بیشتر و صبوری مورد تحمل قرار دهند.

به گفته عطریان؛ والدین در چنین مواقعی نباید نوجوان را به طور مستقیم سرزنش کنند به دلیل اینکه دستورهای دیکتاتور مابانه جواب نمی‌دهد. به طور یقین آنها از قوانین حاکم بر خانواده سرپیچی می‌کنند. بهترین حالت این است که والدین در این شرایط بحرانی توجه به ساعت با هم بودن در کنار خانواده، مطالعه، ساعت خواب و استفاده از فضای مجازی را در نظر داشته باشند تا فرزندان هم با الگو برداری از آنها از این موارد تبعیت کنند.

وی یادآور شد: یکی از رسالت‌های اصلی والدین این است که مامن امنی برای فرزندان فراهم کنند و با کنترل استرس، ایجاد آرامش و القا سیستم مغزی خود به نظام خانواده کمک کنند.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری بر این باور است در این شرایط بحرانی جامعه و در روزهای سخت کرونایی باید والدین مرتب از واژه‌هایی مانند «ترس ندارد و از چی می‌ترسی»، استفاده نکنند به دلیل اینکه باعث جریحه دار شدن غرور نوجوان می‌شوند و بهترین کار این است که به نوجوان گفته شود «من احساس تو را درک می کنم».

وی ادامه داد: باید والدین شرایط بحرانی را که از گذشته تجربه کردن برای فرزندان نوجوان در وضعیت فعلی در حالت غیر سرزنش آمیز مطرح کنند تا آنها آرامش بیشتری را داشته باشند و در عین حال میزان برخوردها و لجبازی‌ها در خانواده کاهش پیدا می‌کند.

عطریان با بیان اینکه حضور فرزندان در کنار والدین در این روزها فرصت مناسبی برای گوش دادن به دردهای دل‌های آنها است، افزود: والدین می‌توانند در این شرایط به گفته‌های فرزندان گوش دهند و ویژگی‌های درونی قلبی آنها را بهتر شناخته و آرام آرم مسئولیت‌هایی را به آنها واگذار کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید به اینکه معمولاً فرزندان در مسئولیت پذیری وظایف خانواده با والدین متفاوت هستند، گفت: نوجوانان بیشتر علاقه مند به پذیرش مسئولیت‌های کوتاهی هستند که چندان زمان بر نباشد و از انجام آن لذت می‌بردند، باید والدین بعد از انجام مسئولیت فرزند نوجوان را مورد تشویق قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه تحمیل نکردن دیدگاه‌ها به همه اعضای خانواده یکی از مواردی که به کنترل کودکان و نوجوان در این شرایط بحرانی کمک می‌کند، اظهار کرد: باید والدین این موضوع را آگاهانه بپذیرند که در این وضعیت بحرانی نمی‌توانند دیدگاه‌های خود را به همه اعضای خانواده تحمیل کنند. تفاوت سلیقه‌ای و علاقه‌ای بسیاری بین والدین و فرزندان وجود دارد.

متخصص حوزه مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری، خاطرنشان کرد: به طور یقین افراد ویژگی‌ها و تیپ شخصیتی متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و تفاوت در علاقه مندی ها، سلیقه‌ها، انتظارها و اهداف آنها دیده می‌شود. باید با فضیلت، کرامت و اخلاق رفتاری فرصت زندگی کردن در خانواده آرام را برای فرزندان خود در شرایط سخت روزهای کرونایی ایجاد کرد و ضروری است والدین بجای رفتارهای لجباز گونه با بچه‌ها آنها را به صبوری، آرمش خاطر و خروج از بحران‌های زندگی تشویق کنند.

کد خبر 414106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.