۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
چشم امید کتاب‌ها به قیمت کاغذ

یک ناشر گفت: نمی‌توان پیش بینی کرد که برای بازار نشر چه اتفاقاتی خواهد افتاد، در سال ۹۸ مساله کاغذ خیلی مشکل ایجاد کرد و امیدواریم که در سال آینده امکان استفاده از کاغذ خوب و با قیمت مناسب برای نویسندگان و ناشران به وجود آید.

مرتضی نریمانی در گفت و گو با خبر نگار ایمنا اظهار کرد: در سال ۹۸ صنعت نشر دچار اتفاقاتی شد که می‌توان گفت وضعیت خوبی نداشت.

وی افزود: یک مورد گرانی کاغذ بود؛ زمانی که کاغذ گران شد وضعیت نشر از حالت عادی خارج شد و به گونه‌ای شد که ناشران نمی‌توانستند هزینه نشر را پرداخت کنند.

مدیر انتشارات زاینده رود با بیان اینکه همچنین گرانی کاغذ منجر به گرانی کتاب و کاهش خرید مردم شد، گفت: مورد دیگر فضای مجازی است که هم روی نشر و هم روی رسانه‌های مکتوبی چون روزنامه‌ها و مجلات تأثیر گذاشت.

وی ادامه داد: همچنین نمایشگاه‌ها به دلایل مختلف برگزار نشده یا برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد شد که باعث شد بازار نشر نتواند کار خوبی انجام دهد.

نریمانی در خصوص چشم‌انداز خود برای بازار نشر سال آینده گفت: مشکلی که عرض کردم فضای مجازی برای کتاب و رسانه‌های مکتوب ایجاد کرده است، هر قدر جلو تر برویم بدتر می‌شود اما بحث کاغذ بستگی به سیاست‌های دولت دارد.

وی افزود: نمی‌توان پیش بینی کرد که برای بازار نشر چه اتفاقاتی خواهد افتاد، در سال ۹۸ مساله کاغذ خیلی مشکل ایجاد کرد و امیدواریم که در سال آینده امکان استفاده از کاغذ خوب و با قیمت مناسب برای نویسندگان و ناشران به وجود آید.

مدیر انتشارات زاینده رود ادامه داد: فقط می‌توان به بهبود وضعیت امید داشت و پیش بینی خاصی نمی‌توان کرد در واقع اگر کسانی باشند که از وضعیت اقتصادی سال آینده اطلاع داشته باشند می‌توانند پیش بینی کنند.

نریمانی اضافه کرد: چند کتاب مربوط به دفاع مقدس داشتیم که آماده چاپ بودند اما به دلیل قیمت کاغذ نتوانسته‌ایم آن‌ها را چاپ و منتشر کنیم.

وی در خصوص تأثیر شیوع بیماری کرونا بر صنعت نشر گفت: چون تا کتابی کار شود، آماده شود و به بازار برسد زمان می‌برد نمی‌توان گفت اتفاقی که الان افتاده است تأثیری تعجیلی بر روی صنعت نشر گذاشته است اما اینکه نمایشگاه‌ها را به تعویق انداخت خود تأثیر عظیمی است.

مدیر انتشارات زاینده رود ادامه داد: برخی نویسندگان از فرصت آزادی که به واسطه قرنطینه خانگی به دست آورده‌اند استفاده مثبتی کرده‌اند؛ تعدادی از آن‌ها با من تماس گرفته و می‌گویند از وضعیت خانه نشینی استفاده کرده و دست به نوشتن و ترجمه‌ای جدید زده‌اند، بنابراین امیدواریم که آینده خوبی در انتظار باشد.

کد خبر 414044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.