قرنطینه؛ تنها راه چاره

بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا، تعمدی بودن شیوع ویروس کرونا و بررسی آخرین تحولات نفتی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۱۹ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قرنطینه؛ تنها راه چاره» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا پرداخت و نوشت: نوزده روز از تأیید اولین مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا در ایران و شهر قم می‌گذرد و افزایش آمار مبتلایان در این مدت نگران کننده‌تر از همیشه است. این نگرانی‌ها باعث شده که بسیاری از مردم در چند روز گذشته اجازه ورود خودروهای غیربومی و مهمانان را به شهرشان ندهند. طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت از روز شنبه (۱۷ اسفند تا یکشنبه ۱۸ اسفند)، ۷۴۳ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ (کرونا) در کشور شناسایی شد و با توجه به این تعداد، آمار مبتلایان در کل کشور به شش‌هزار و ۵۶۶ نفر رسید.

در این مدت ۴۹ نفر جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری بعد از ۱۹ روز به ۱۹۴ مورد رسید و تا کنون دوهزار و ۱۳۴ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته‌اند. همچنین آمار به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد که تهران به مرکز شیوع کرونا تبدیل شده و به غیر از پایتخت، افزایش آمار مبتلایان در قم، گیلان و اصفهان نگران‌کننده است.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حذف موانع سلطنت» به بررسی وضعیت پادشاهی در ریاض پرداخت و نوشت: کسی دقیقاً نمی‌داند در ریاض چه خبر است، چهار شاهزاده برجسته و ده‌ها مقام وزارت کشور و نیروهای مسلح عربستان، تاکنون بازداشت شده‌اند. اقداماتی که به نظر می‌رسد در راستای مقابله با اقدام به یک کودتا انجام شده است. پادشاه این کشور، دست کم به ادعای خبرگزاری رسمی عربستان که تصاویر او را در دیدار با سفرای اعزامی سعودی به اوکراین و اروگوئه روز یکشنبه منتشر کرد، زنده است. اما خبرها و گزارش‌ها از تلاش برای کودتا، بازداشت مدعیان جانشینی و سرکوب‌های امنیتی، نشان از رخدادهای مهم در سطح بالای حاکمیت این کشور دارد. دست کم چهار شاهزاده ارشد خاندان سلطنتی سعودی توسط نیروهای امنیتی روز جمعه بازداشت شده‌اند.

میدل ایست در گزارشی اختصاصی می‌نویسد که نزدیک به ۲۰ شاهزاده سعودی بازداشت شده‌اند که تاکنون فقط نام چهار تن از آنها منتشر شده است. به نوشته میدل ایست‌، شاهزادگان از سوی ولیعهد، محمد بن سلمان، وادار شده‌اند تا علناً با او اعلام بیعت کنند. دست‌کم سه شاهزاده سعودی تاکنون توییت هایی با محتوای حمایت از پادشاه و ولیعهد سعودی منتشر کرده‌اند. همزمان با این رویدادها، روز یکشنبه وزارت کشور عربستان دستور منع سفر به استان شیعه نشین قطیف را صادر کرد. استان قطیف که مرکز سکونت شیعیان عربستان است، در طول سال‌های گذشته شاهد سرکوب‌های گسترده اعتراضات علیه شیوه سلطنت خانواده سعودی بوده است. به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، دلیل بسته شدن راه‌های ورود و خروج به استان قطیف، شیوع بیماری کرونای جدید در این استان است، اما گروهی از رسانه‌ها از احتمال ارتباط این محاصره با مسائل سیاسی جاری در ریاض خبر داده‌اند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روایت‌های تروریستی از کرونا» به بررسی تعمدی بودن ویروس کرونا پرداخت و نوشت: کرونایی که از چین شروع شد حالا به غیر از ایران بیشتر از ۹۰ کشور دیگر جهان را درگیر خود کرده است. در حالی که جامعه پزشکی در تلاش است تا رازهای این ویروس را کشف کند، برخی سیاستمداران روایت‌های جدید و البته سیاسی از منشأ این ویروس ارائه می‌دهند. چند روز پیش حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر تحریم‌ها نبود ایران می‌توانست راحت‌تر با کرونا بجنگد، اظهار کرد: «شیوع کرونا حمله بیو تروریستی در ایران و چین است». اما این موضوع چقدر صحت دارد و اساساً بیو تروریسم چیست؟

بر اساس تعریف پلیس بین‌الملل در سال ۲۰۰۷ بیوتروریسم عبارت است از منتشر کردن عوامل بیولوژیکی یا سمی با هدف کشتن یا آسیب رساندن به انسان‏‌ها، حیوانات و گیاهان با قصد و نیت قبلی و به منظور وحشت‌آفرینی، تهدید و وادار کردن یک دولت یا گروهی از مردم به انجام عملی یا برآورده کردن خواسته‏ای سیاسی یا اجتماعی. اما حمله بیوتروریستی عبارت است از پخش کردن ویروس، باکتری، میکروب یا دیگر عوامل بیماری‌زا و سمی که موجب بروز بیماری و مرگ در میان انسان‏‌ها، حیوانات و گیاهان می‏‌شود.
 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سقوط آزاد نفت با «نه» روسی‌» نوشت: شست اوپک پلاس بالاخره برگزار و تصمیمی کاملاً برخلاف انتظارات بازار گرفته شد. در حالی که کشورهای عضو اوپک پنج‌شنبه اعلام کرده بودند می‌خواهند ۵/ ۱ میلیون بشکه از تولیدات روزانه کم کنند به سد روسیه برخورد کردند. به این ترتیب بدون هیچ توافقی قرار شد از ابتدای ماه آوریل کشورها بدون محدودیت نفت تولید کنند و همین کافی بود تا شوک ۱۰ درصدی به قیمت نفت وارد شود. ریزشی که بزرگ‌ترین افت از زمان بحران جهانی ۲۰۰۸ محسوب می‌شود. برخی کارشناسان معتقدند این اتفاق می‌تواند بهای طلای سیاه را تا کانال ۳۰ دلار کاهش دهد.

به باور روس‌ها، کاهش تولیدات باعث تقویت نفت شل آمریکا شده و ایالات متحده از این ابزار برای اعمال قدرت استفاده می‌کند. وزیر نفت کشورمان این روز را یکی از نشست‌های «بد» تاریخ اوپک نامید و بسیاری از ناظران در جلسه از فضای سرد میان وزرای نفت عربستان و روسیه خبر دادند. اخبار جدید حاکی از آن است که احتمال دارد نوعی جنگ قیمتی در بازار نفت میان این غول‌های نفتی در بگیرد که قیمت طلای سیاه را با تهدید جدی‌تری مواجه می‌کند. این اتفاق که در پایان معاملات هفتگی بازار جهانی رخ داد، دیروز منجر به سقوط قیمت بورس‌های خاورمیانه شد و سهام آرامکوی عربستان به زیر قیمت عرضه اولیه خود رسید که اتفاقی نادر است.

کد خبر 414032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.